[ CARTEA DE SÂMBĂTĂ ] Merengue pentru dictator


Dictaturile politice ale secolului al XX-lea sunt teme centrale ale ficţiunilor politice, iar seria de texte ale autorilor sud-americani din a doua parte a secolului trecut a impus o categorie specială de roman politic, romanul dictatorului. Între titlurile ce sunt dedicate tematicii speciale despre dictaturi se află şi “Domnul Preşedinte”, publicat de Miguel Angel Asturias (Guatemala), “Recursul la metodă”, de Alejo Carpentier (Cuba), “Eu, Supremul”, de Augusto Roa Bastos (Paraguai), “Toamna patriarhului”, de Gabriel García Márquez (Columbia), sau “Războiul sfârşitului lumii”, de Mario Vargas Llosa (Peru).

Între aceste cunoscute titluri, semnate de sud-americanii ce fac parte din valul ficţiunii politice contemporane, se înscrie şi “Sărbătoarea ţapului”, o dedicaţie făcută de Mario Vargas Llosa eliberării dominicane de sub dictatura lui Trujillo, titlu politic învăluit în muzica dominicană a sărbătorii eliberării de dictator, ca un merengue pentru dictator.
În “Sărbătoarea ţapului”, Mario Vargas Llosa ficţionalizează contexte politice şi scenografii politice din finalul prelungitei dictaturi a generalului dominican Rafael Trujillo. Titlul textului şi scenariul naraţiunii fixează un eveniment politic cheie, desfăşurat în data de 25 ianuarie 1960, când, la sărbătorirea religioasă a Sfintei Ocrotitoare, Nuestra Senora de Altagracia, Biserica Catolică anunţă, prin vocea prelaţilor catolici din toate bisericile dominicane, că denunţă dictatura truillistă, acuzând-o explicit de abuzuri prin intermediul mesajului din Pastorala Episcopală. Se dă semnalul unei sărbători tragice a dictatorului, căruia i se spune Ţapul. Sărbătoarea evocă, mai ales, o relaţie dialectică dintre armată şi biserică, cele două instituţii puternice şi respectate de popor, armata fiind mediul de provenienţă al dictatorul dominican (i se spune şi Generalisimul”), dar şi fieful clanului acestuia, iar biserica jucând rol de contra-presiune, prin semnalul de opoziţie dat de biserică faţă de toate încălcările drepturilor omului şi faţă de abuzurile regimului, transmis în plin apogeu al Erei Trujillo.
Ficţionalizarea dictaturii recuperează multe caracteristici ale regimului Trujillo, dar şi concentrează atenţia către personalitatea dictatorului, evocat prin cele trei planuri narative şi acţionale ale textului: cel al rememorării experienţelor din tinereţea Uraniei Cabral, fiică a unuia dintre cei mai puternici oameni ai regimului Trujillo, căzut în dizgraţie, planul ce cuprinde scenele de monolog şi diaolg al dictatorului, din perioada imediat anterioară atentatului, în al treilea plan contrapunându-se figurile conspiratorilor şi ale liderilor noului regim, alături de cele ale vehiului regim.
Sărbătoarea ţapului, perioada finalului de dictatură, deschisă prin declaraţia de dizidenţă din Pastorala Episcopală catolică, transmite un simbol tragic al tiranicidului, în care finalul dictatorului este echivalent cu moartea unui animal pe marginea drumului, dar şi cu decăderea şi dezorganizarea politică a statului, după dispariţia dictatorului. Între cele două  construcţii ideologice aflate în opoziţie, percepute public ca supranaturale, cea a destinului providenţial al dictatorului, căreia i se opune cea a mesajului bisericii, se duce o confruntare proiectată şi purtată pe scena societăţii dominicane. De la nucleul conspiratorilor, până la manifestanţii de stânga şi opoziţia ce se organizează după dispariţia dictatorului, dominicanii se află sub influenţa celor două construcţii de ideologie politică. 
Prima ideologie produce cultului personalităţii Binefăcătorului Generalisim. A doua se opune dictaturii, militând pentru libertatea de conştiinţă şi drepturi civile. Cele două construcţii ideologice formează chiar un univers de reprezentări sociale aflate în conflict, generând violenţă, dezordine, brutalitate. Atunci când Trujillo este asasinat, dominicanii nu sunt imediat eliberaţi de ideologia construită în timpul conducerii autocrate, iar continuitatea cultului personalităţii conduce chiar la acuzarea şi pedepsirea, torturarea şi uciderea celor care au conspirat pentru organizarea tiranicidului. 
Pedepsirea consipratorilor este o amprentă tot atât de puternică a perioadei de tranziţie politică, pe cât este de acută reprimarea oricăror dizidenţe în timpul dictaturii, de către poliţia politică. Tranziţia spre o viitoare democraţie are loc lent, cu multe concesii pe care Preşedintele recunoscut de noul regim le face clanului fostului tiran, tocmai datorită faptului că o ideologie a cultului personalităţii nu poate fi înlocuită la scară socială imediat a doua zi după dispariţia tiranului. Libertăţile civile şi drepturile cetăţenilor se câştigă în timp, câte una, rearanjarea instituţiilor şi relaţiilor în stat având mai multe etape, până când, după mai multe luni de la atentatul asupra dictatorului şi eşecul loviturii de stat, conspiratorii sunt oficial recunoscuţi drept eroi dominicani. 
Evocarea perioadei de dictatură, dar şi a celei de tranziţie spre democraţie, cuprinde referinţele către planul iraţional, dominat de explicaţii supranaturale, cele care sunt note caracteristice pentru politica latină sud-americană. În societatea dominicană rolurile politice sunt puternic despendente de caracteristici de gen (machismul este fundamental în politică) sau rasă şi etnie (superioritatea albilor, prigonirea haitienilor), şi mai ales de credinţele iraţionale propagate social.
Valorile unei societăţi liberale se întrevăd în aspiraţiile celor ce conspiră împotriva dictatorului Trujillo, dar cele mai adânci caracteristici ale societăţii dominicane sunt cele legate de tensiunile sociale şi fenomenele politice ale regimului dictatorial: corupţia generalizată, traumele din memoria victimelor dictaturii, machismul clanului conducător, interdicţiile impuse de regim. Ficţiunea politică are mijloacele de a construi şi un discurs interior propriu dictatorului, prin care sunt reflectate aceste constante ale dictaturii (machismul, violenţa, autoidolatrizarea, însingurarea, dorinţa de verificare permanentă a loialităţii clanului). Acest monolog interior al dictatorului, sau chiar dialogul pe care dictatorul îl are cu cei mai apropiaţi oameni din ierarhia puterii, sunt unele dintre cele mai personalizate intervenţii din ficţiune, deosebit de importante în portretizarea şi evocarea jocului de rol al dictatorului şi a conştiinţei acestuia.
Cercetătorul Michael Wood subliniază faptul că:[1] “Deşi nu există particularităţi speciale care să aparţină doar dictatorilor latino-americani, putem spune că în această zonă sud-americană oamenii cred că în cultura lor există o înclinare specială de a recunoaşte astfel de actori publici dominatori, pentru ca apoi să îi admire, să li se alăture, cu toate sentimentele de indignare sau fascinaţie, de resemnare sau revoltă ulterioară.
Aceasta este şi observaţia directă pe care o aduc prin analiza discursului din text, faptul că situarea ambivalentă din societatea dominicană, într-o dialectică colectivă, de la admiraţie mistică la revoltă de credinţă faţă de dictator, este tema principală a acestei ficţiuni politice specifice zonei sud-americane, cu un caracter transnaţional latino-american. Reprezentarea instituţională a acestei ambivalenţe politice evocate în text se realizează chiar prin situarea în opoziţie a instituţiei armatei cu instituţia bisericii catolice, în ultima etapă a dictaturii.
Naraţiunea este structurată prin completarea a trei planuri, în care apar principalele personaje:
· evocarea şi rememorarea consemnată de Urania Cabral, fiica preşedintelui Senatului din regimul tujillist, Augustin Cabral (căzut în dizgraţie), care se întoarce în 1996 într-o scurtă călătorie în Republica Dominicană şi îşi vizitează familia, după ce emigrase în SUA cu mulţi ani înainte, chiar din cauza expunerii şi umilinţei la care fusese supusă;
· scenele care îl au în prim-plan pe dictatorul Rafael Leónidas Trujillo Molina, ale monologului interior şi ale dialogului cu cei mai apropiaţi oameni ai regimului;       
· organizarea şi evoluţia conspiraţiei pentru uciderea dictatorului, iniţiată de către cei patru prieteni: Antonio Imbert Barrera, politician, Antonio de la Maza, militar din garda personală a dictatorului, a cărui frate a fost ucis la ordinul dictatorului, Salvador Estrella Sdhala, cunoscut ca “Turcul”, catolic fervent indignat de crimele regimului, şi Amado Garcia Guerrero, cunoscut ca Amadito, locotenent în armată.
Pe lângă aceste roluri principale, apar şi alte patru personaje de prim-plan:
· Generalul Pupo Roman, şef al Forţelor Armate Dominicane, cel care trebuia să joace cel mai important rol în reuşita conspiraţiei, cel care reuşeşte să compromită lovitura de stat;
· Colonelul Johnny Abbes Garcia, şef al poliţiei politice (SIM); 
· Fiul dictatorului, Ramfis Trujillo, care răzbună moartea dictatorului prin torturi şi violenţă, multe luni după moartea tatăşui său; 
· Preşedintele Joaquin Balaguer, cel care a jucat timp de treizeci de ani rolul de marionetă a dictatorului, iar după căderea regimului se remarcă drept principală autoritate politică a tranziţiei.
Prin decuparea enunţurilor discursive prin selecţia fragmentelor narative cu conţinut politic, au rezultat scene, personaje, scenografii şi scenarii politice, fragmente prin care se identifică reţele de putere relevante din textul analizat. 
Au fost selectate 39 de fragmente discursive din cele 24  de capitole în care este structurat textul. Selecţia a considerat un conţinut în care s-au remarcat cuvinte cheie pentru definirea relaţiilor şi strategiilor de putere din textul ficţional, în care sunt descrise scene, roluri şi personaje reprezentative în structura de putere proiectată narativ. 
Lista extinsă de operatori politici identificaţi se poate regrupa în opt clase de operatori politici:

1.      Pericolul extern,
operator generic pentru ce grupează clasa de operatori ai puterii din care fac parte:
·          Duşmanul extern
·          Falsa ideologie, anticomunismul
·          Propaganda dictaturii
·          Mitul salvatorului în faţa pericolului extern
·          Imperativul securităţii ţării

2.      Natura supraumană a dictatorului,
operator generic pentru ce grupează clasa de operatori ai puterii din care fac parte:
·          Supranumele dictatorului
·          Charisma liderului autoritar pseudo-naţionalist
·          Destinul providenţial al dictatorului
·          Idolatrizarea dictatorului
·          Trufia dictatorului
·          Mistica tiraniei

3.      Obedienţa necondiţionată,
operator generic pentru ce grupează clasa de operatori ai puterii din care fac parte:
·          Loialitatea necondiţionată
·          Servilismul
·          Complicitatea economică
·          Supunerea totală
·          Sacrificiul de sânge
·          Renegarea publică a fiului complotist

4.      Contraponderea Bisericii,
operator generic pentru ce grupează clasa de operatori ai puterii din care fac parte:
·          Opoziţia Bisericii
·          Independenţa Bisericii
·          Opoziţia preoţilor

5.      Asasinatul politic,
operator generic pentru ce grupează clasa de operatori ai puterii din care fac parte:
·          Teama generalizată faţă de crima politică
·          Poliţia politică
·          Violenţa şi asasinatul
·          Crima ca trăsătură a controlului prin violenţă
·          Moartea ritualică a conspiratorilor
·          Tortura
  
6.      Propaganda regimului,
operator generic pentru ce grupează clasa de operatori ai puterii din care fac parte:
·          Manipularea adversarilor
·          Denigrarea
·          Mass-media aservită regimului

7.      Opoziţia faţă de dictatură prin conspiraţie,
operator generic pentru ce grupează clasa de operatori ai puterii din care fac parte:
·          Conspiraţia
·          Sărbătoarea religioasă ce poartă mesaj politic
·          Nevoia de răzbunare

8.      Mecanismul de instalare a noului regim,
operator generic pentru ce grupează clasa de operatori ai puterii din care fac parte:
·          Tranziţia negociată
·          Tranziţia graduală
·          Recunoaşterea adevărului despre dictatură
·          Conspiratorii devin noii eroi

Cele opt clase generice de operatori politici, cei care produc dinamica relaţiilor şi strategiilor de putere descrise ficţional prin textul aflat aici în studiul calitativ al discursivităţii, indică un set de ancore descriptive asupra naturii şi expresiilor regimului dictatorial (utilizarea pericolului extern, natura supranaturală a dictatorului, fenomenul obedienţei necondiţionate faţă de dictator, utilizarea asasinatului politic, utilizarea propagandei), set care se află în opoziţie şi confruntare cu ancorele descriptive ale fenomenului de contestare şi schimbare a regimului dictatorial (contraponderea Bisericii, conspiraţia pentru uciderea dictatorului şi instalarea noului regim).
Tema care concentrează specificul discursiv al textului, care surprinde un epicentru al desfăşurării narative, al spaţiilor şi scenelor, rolurilor şi relaţiilor politice, rezultă din sinteza acestei opoziţii şi confruntări dialectice dintre expresiile regimului dictatorial, pe de o parte, şi formele contestării, conspiraţiei împotriva dictatorului şi ale schimbării regimului, pe de altă parte. Confruntarea se dă între două religii sau misticisme: între mistica unei naturi supranaturale a dictatorului şi garanţia liberului arbitru şi a respectării aproapelui, pe care instituţia bisericii o clamează. Este o dinamică a evoluţiei unei societăţi de la admiraţia mistică faţă de conducătorul predestinat la revolta de credinţă faţă de dictator. Tema ficţiunii politice se poate reduce, astfel, la scena spectacolului de final al unei dictaturi, o scenă în care are loc confruntarea celor două credinţe: cultul conducătorului predestinat, aflat în conflict cu credinţa religioasă.
Prima observaţie despre natura acestei teme a ficţiunii priveşte caracterul ei global, la prima vedere. Implozia unei dictaturi, lovitura de stat şi uzurparea prerogativelor unui conducător autoritar şi unic al statului, sunt clişee ale unui final de regim ce se regăsesc în cele mai diverse societăţi şi etape istorice. Această etapizare, ce porneşte de la consolidarea unui nucleu conspiraţionist, trece prin atentatul asupra dictatorului şi ajunge la diversele forme de achimbare instituţională şi democratizare  a regimului, chiar dacă poate avea accente foarte diferite, este relativ similară pentru multe dintre dictaturi, indiferent de ţară sau continent.
Multe dintre dictaturile secolului al XX-lea, din Europa, Africa sau Asia, chiar dacă au fost foarte diferite ca durată sau forme ale abuzurilor, s-au încheiat prin violenţe, lovituri neaşteptate şi paralizarea rapidă a capacităţii de exercitare a represaliilor de către dictator. Regimurile dictatoriale s-au încheiat de cele mai multe ori prin exprimarea unui clivaj social de adâncime în revolte deschise, prin alungarea şi condamnarea clanului dictatorului şi prin trecerea mecanismelor puterii în controlul unei junte militare sau militaro-civile.
Şi totuşi, în cazul societăţii latino-americane dominicane regăsim şi o altă trăsătură, comună zonei sud-americane, aparte faţă de cazurile regimurilor politice de forţă din afara continentului sud-american: o conştiinţă socială asociată regimurilor dictatoriale dependentă de conflictul mistic dintre cultul predestinării conducătorului şi credinţele religioase dominante. Această prezenţă a imaginaţiei magice în viaţa politică, prin întruchiparea unor calităţi supraumane în figura conducătorului de stat, este o trăsătură a identităţii regionale sud-americane. Multe dintre exemplele de dictatori ai lumii sud-americane din secolul al XX-lea confirmă acelaşi contruct de percepţii şi reprezentări, care au generat acelaşi gen de conştiinţă publică şi reactivitate socială. Juan Domingo Peron în Argentina, generalul Augusto Pinochet în Chile, sau Alberto Fujimori în Peru, sunt câteva exemple clasice de lideri autoritari sud-americani, pe lângă Rafael Trujillo în Republica Dominicană. Având disciplină militară, dar şi charismă şi putere de influenţă semnificativă pentru o mare parte a societăţilor lor, aceşti lideri personalizează modul în care tensiunea dintre mistica socială a patriarhului politic şi credinţa religioasă au produs şi, ulterior, au decăzut regimuri autoritariste latino-americane dintre cele mai dure, cu violenţe şi şi contradicţii de parcurs şi cu momente finale radicale ale regimurilor politice. Gândirea magică este o dimensiune profund identitară a societăţilor sud-americane, descrisă detaliat în operele de ficţiune şi în cele nonficţionale ale autorilor acestei zone. Intersecţia de legende, mituri, cutume, obiceiuri tradiţionale şi vechi explicaţii supranaturale date faptelor şi ideilor umane, sunt suprinzător de prezente în foate formele de acţiune socială şi culturală ale acestei regiuni, având şi consecinţe politice, cum sunt şi în textul analizat în acest studiu, care devine, din acestă perspectivă, fixat zonal, postlocal, specific pentru o întreagă zonă continentală sud-americană.
Unul dintre operatorii politici delimitaţi în cadrul ficţiunii politice „Sărbătoarea Ţapului” este moartea ritualică a conspiratorilor, pedeapsă cu rol ritualizat, aplicată conspiratorilor care l-au asasinat pe dictator de către cei din clanul fostului tiran.


Enunţ
Discursiv

Operatorul
puterii

Eveniment
al relaţiei
de putere


Relaţia / scenariul
de putere
30. Poliţia politică îi prinde şi îl omoară pe unul dintre conspiratorii care l-au ucis pe dictator, iar cadavrul conspiratorului este expus ritualic
„- Ştim că eşti acolo, Garcia Guerrero! Ieşi cu mâinile ridicate, dacă nu vrei să mori ca un câine!
„Ca un câine, nu”, murmură. În clipa în care deschisese uşa cu mâna stângă, cu dreapta trase. Reuşi să descarce toate gloanţele şi văzu căzând, răcnind, nimerit din plin în piept, pe cel care-l ameninţase să se predea. Dar, doborât de nenumărate focuri de mitralieră şi revolver, nu mai avu timp să vadă că, nu numai că omorâse un agent calie, dar mai şi rănise şi alţi doi, înainte de a muri el însuşi. Nu mai avea cum să vadă că trupul său a fost legat – aşa cum legau vânătorii animalele ucise în vânătorile din Cordillera Central – pe capota unui Volkswagen, şi că aşa, ţinut de glezne şi de încheieturile mâinii de oamenii lui Johnnz Abbes care se aflau în „cepillo”, a fost arătat privitorilor din parcul Independencia, pe unde ucigaşii săi au făcut un ocol triumfal, în timp ce alţi agenţi calies intrau în casă, o găseau, acolo unde o lăsase el, pe mătuşa Meca mai mult moartă decât vie, şi o duceau îmbrâncind-o şi scuipând-o la sediul SIM, în timp ce mulţimea lacomă, începea, sub privirile batjocoritoare sau obraznice ale politiştilor, să prădeze casa, punând stăpânire pe tot ceea ce furaseră mai înainte agenţii calies. După care vor prăda totul, o vor desface bucată cu bucată, o vor lăsa fără acoperiş şi, în cele din urmă, îi vor da foc, astfel încât, la căderea nopţii, nu vor mai rămâne din ea decât cenuşă şi ruine carbonizate.” (pag. 382)


Moartea ritualică a conspiratorilor

Unul dintre conspiratori este ucis şi expus în piaţa publică

Poliţia politică îşi aplică pedepsele şi ritualurile împotriva conspiratorilor chiar şi după ce dictatorul este ucis

 Maniera în care îşi găseşte funcţionalitatea acest operator politic este similară cu aceea subliniată de către Michel Foucault în studiul “A supraveghea şi a pedepsi”, în care exemplificarea operatorului politic se face prin referire la supliciul ritualizat: „Supliciul, aşa cum continua să fie ritualizat în secolul al XVIII-lea, trebuie privit ca un operator politic”.
Tot aşa cum este înţeles operatorul politic de către filosoful puterii în Trebuie să apărăm societatea”, în care operatorul politic este un operator al dominaţiei, avem cum să considerăm operatorii puterii din textul lui Mario Vargas Llosa ca fiind exemple complementare de operatori ai dominaţiei: pericolul extern, natura supraumană a dictatorului, obedienţa necondiţionată, asasinatul politic, propaganda regimului, toate aceste cazuri fac posibilă dinamica unor relaţii de petere.
Cazurile de operatori ai puterii care fac referire la opoziţia faţă de regim se referă la operatori ai contra-dominaţiei: contraponderea Bisericii, opozitia faţă de dictatură prin conspiraţie, mecanismul de instalare a noului regim.
Juxtapunerea celor două clase de operatori ai puterii, prezenţi în text, face trimitere şi la explicaţia de profunzime ce este utilizată despre reţeua de relaţii de putere, dincolo de expresiile clasice, aproape convenţionale, asupra puterii. Perspectiva lui Michel Foucault asupra puterii, aplicată la textul lui Mario Vargas Llosa, a indicat prezenţa în discursul ficţional a expresiilor clasice ale puterii într-un regim: cum se câştigă puterea (violenţă, mitul salvatorului faţă de pericolul extern, presiune militară), dar şi cum se consolidează legitimitatea regimului. Aşadar, acest text clasic al puterii poate fi interpretat atât prin filtrul unei analize de putere în  sens clasic, dar şi prin cel al analizei discursivităţii, urmărin dinamica relaţiilor de putere indusă de operatorii puterii. Sunt faţete diferite prin maniera interpretativă: dacă în sensul clasic al interpretării, puterea este analizată în formele ei de expresie pe stadii ale regimului, în sensul propus prin metoda din acest studiu, puterea este un montaj de relaţii activate de operatorii puterii.
Avantajul de a utiliza această nouă manieră de interpretare, prin listarea operatorilor puterii, constă în faptul că permite operaţionalizarea fiecărei microarhive, fragment de text, până la nivel de eveniment al relaţiei de putere acţionat printr-un operator politic, aşa încât microanaliza fragmentară să faciliteze concluziile şi formarea tabloului de ansamblu asupra discursului ficţional ca totalitate.
Prin metodologia clasică de explicare a puterii se obţin interpretări relevante asupra direcţiei discursive din text, iar cercetări anterioare au dat astfel de interpretări  asupra conceptul de putere:
    • Puterea, aşa cum se exercită aceasta în dictatura dominicană descrisă ficţional, este consolidată pe consimţământul cetăţenilor, ghidat de presiunea legii şi de penalităţile pentru încălcarea regulilor;
    • Puterea este un construct relaţional căruia îi corespunde un imaginar social dirijat prin propagandă generalizată, care condiţionează cetăţenii la adecvarea comportamentului, reprezentărilor şi posturii faţă de simbolurile puterii;
Studiile clasice care se înscriu în acestă direcţie de analiză a puterii fac referire la relaţia dintre conceptul de putere şi conceptele de rasă (rasism), clasă socială (discriminare de clasă), gen (segregările de gen, dominarea machistă şi violenţa asupra femeilor), spaţializare (şi teritorializarea controlului), corporalitate şi vizualizare (supravegherea panoptică a prezenţei şi spaţializării mişcării fizice), gestică, vizualizare, terminologie şi limbaj (propagandă). Ele au cunoscut aplicaţii concrete şi pentru textul „Sărbătoarea ţapului”, precum în studiul lui Sallie Westwood, din 2002[2]. Cercetătoarea face referire setul terminologic asupra puterii în textul semnat de Vargas Llosa, la importanţa dimensiunilor vizuale în expresiile puterii, atrăgând atenţia chiar şi asupra modului în care este descris în text rolul Bisericii Romano-Catolice în „consolidarea esteticii culorilor deschise, a părului blond, ochilor albaştri”, în contrast cu negrul unui segment important din populaţia de culoare segregată. Un alt studiu actual se centrează asupra memoriei păstrate prin textul ficţional asupra puterii trujilliste, aşa cum se manifestă în planul ficţiunii politice creată de Mario Vargas Llosa: Andreas Wolff[3] arată că reconstruirea ficţională a puterii trujilliste reîncadrează dictatura, luându-i monopolul asupra discursului, facilitând reconcilierea dominicanilor  şi sud-americanilor cu propria lor istorie.
Noţiuni şi concepte de primă relavanţă în analiza şi filosofia socială, inspirate şi susţinute de perspectiva lui Michel Foucault asupra puterii, devin constructe interpretative ale cunoaşterii sociale, ale unei teorii asupra puterii proprie studiilor clasice despre putere. Această teorie clasică, în care se vorbeşte despre gen, rasă, status economic şi educaţional, apartenentă teritorială şi apartenenţă grupală, despre apartenenţă imagologică şi identitate comunitară, sunt productive pentru a găsi explicaţii mai degrabă structurale şi teoretice asupra proceselor de putere. Însă, pentru a cunoaşte microprocesul raporturilor de putere, pentru o intervenţie deconstructivistă în textul ce indică relaţiile de putere, consider că relevanţa metodologică a operatorului politic este cu mult mai importantă. Operatorul politic, în sensul precis dat de Michel Foucault despre acesta ca operator al dominaţiei (dar şi prin inversarea acestui sens, la contra-dominaţie), susţine capacitatea de interpretare asupra discursului din arhiva-text. Operatorul politic este liantul concret cu care sunt legate cuvintele unei arhive-text, în care se poate identifica o anume reţea relaţională formată din mai multe roluri politice, ale dominaţiei şi contra-dominaţiei.
Iată, spre exemplu, un extras de arhivă-text, fragment din „Sărbătoarea ţapului” despre propagandă, imagologie şi consimţământul faţă de dominaţia hegemonică a dictaturii, referire la inscripţia montată la multe dintre intrările în casele dominicanilor în timpul regimului Trujillo:
Enunţ
Discursiv
Operatorul
puterii
Eveniment
al relaţiei
de putere
Relaţia / scenariul
de putere
3. Casele dominicanilor se plachează cu lozinca dictaturii
„Căsuţa de pe Cesar Nicolas Penson, colţ cu Galvan, nu şi-o mai fi primind vizitatorii în holul de la intrare, unde se afla icoana Fecioarei de Altagracia, cu acea penibilă placă de bronz: „În casa aceasta, Trujillo este Şeful”. Sau poate c-ai păstrat-o, ca dovadă a loialităţii tale? Ori poate ai aruncat-o în mare ca  miile de dominicani care au cumpărat-o ca s-o atârne cât mai la vedere în casă, pentru ca nimeni să nu se îndoiască de loialitatea lor faţă de Şef, iar atunci când vraja s-a risipit, au vrut să şteargă orice urmă, fiindu-le jenă de ceea ce reprezenta ea: laşitatea lor. Sunt sigură că şi tu ai aruncat-o, tată.” (pag. 16-17)


Loialitatea necondiţionată

La intrarea în casele dominicanilor se aplica o placă gravată cu expresia loialităţii faţă de dictator

Supunerea faţă de dictator se prelungeşte până şi în relaţiile de familie

Sau un alt exemplu clar, indicând cum operatorul puterii transformă percepţiile şi reprezentările şi induce dominare:

Enunţ
Discursiv

Operatorul
puterii

Eveniment
al relaţiei
de putere

Relaţia / scenariul
de putere
28. Manuel Alfonso, apropiatul lui Trujillo, explică sentimentul de împlinire provenit din sacrificiul făcut pentru conducătorul suprem
„Nu exagerez, Augustin. Trujillo este una din acele anomalii ale istoriei, Carol cel Mare, Napoleon, Bolivar: din aceeaşi plămadă. Forţe ale naturii, instrumente ale lui Dumnezeu, creatori de popoare, Trujillo este unul dintre ei, Creieraş. Am avut privilegiul de a-i sta alături, de a-l vedea în acţiune, de a colabora cu el. Şi acest lucru nu are preţ.” (pag. 364)


Idolatrizarea dictatorului

Trujillo este un idol politic important la scară istorică, comparat de către cei care îi sunt obedienţi cu figurile importante din istorie

Subordonarea obedientă merge până la idolatrizare


Utilizarea operatorului politic face posibilă chiar identificarea liniei de  demarcaţie dintre dominaţie şi contra-dominaţie, a dinamicii operaţionalizate dintre cele două religii sociale care se confruntă în plină regim dictatorial, cea a cultului predestinării conducătorului şi cea a credinţelor apărate de biserica majoritară, contestatară pentru Trujillo.
Textul devine arhivă politică pentru că parcurge exploratoriu o istorie politică, oferă detalii importante asupra evenimentelor, dar mai ales pentru că indică locul în care imaginarul social punctează intersecţia şi contradicţia dintre cele două reprezentări mitologizate din societatea dominicană: cultul predestinării conducătorului şi credinţa religioasă catolică.
„Sărbătoarea Ţapului” este sărbătoarea mistică a sfârşitului, a acelui moment în care tensiunea dialectică dintre judecăţile religiei catolice, împotriva nedreptăţilor regimului, şi mitologiile populare despre dictator, încep să devină publice şi să capete forma conflictului. Dictatorul îşi găseşte tragicul final în mijlocul acestei sărbători, una a tragismului şi bucuriei, deopotrivă.

[1] Wood, Michael, (2002), “Memories of a Skinny Girl“, Online www.lrb.co.uk, London Review of Books, accesată la 1 martie 2017 https://www.lrb.co.uk/v24/n09/michael-wood/memories-of-a-skinny-girl

[2] Westwood, S. (2002), „Power and the Social”, Routledge, London

[3] Wolff, A. (2006), „Rewriting Trujillo, reconstructing a nation: dominican history in novels by Marcio Veloz Meggiolo, Andres L. Mateo, Viriato Sencion, and Mario Vargas Llosa”, Thesis în Spanish, The Pennsylvania State University



Comentarii

Postări populare de pe acest blog

Trista zi a tinerilor

(de)compromis

Când se va bloca economia Timişoarei şi Aradului? Ce se poate face? Despre previzibila criză socială nu vorbeşte nimeni?

Aglutinarea fragmentelor de adevăr și minciună. O fantomă bântuie agenda publică: Statul Paralel.

Pâine şi circ, sezonul 2016

Cum se negociază o majoritate?

Foto, video şi scurte note (la cald) despre Revolution Festival 2016

Parlamentare 2016: Ponta vs Blaga în Circumscripţia electorală 37 Timiş

[ CARTEA DE SÂMBĂTĂ ] Citind "Femeia cu Părul Roşu"

Madonna la PSD