Ce-au ales ceilalţi?
Mare fenomen de vară, Campionatul European de Fotbal
Euro2016 face istorie pe piaţa televiziunilor comerciale din România. ProTV a
stabilit la primul meci al campionatului, România – Franţa, un record absolut
de audienţă (peste 4,5 milioane de telespectatori) şi de vânzări publicitate
(27 de mii de euro spotul de 30 de secunde în pauza meciului), rezultat
incredibil ce ne dă o idee despre cât de mult fotbal le curge românilor prin
vene. Paginademedia.ro ne-a oferit cifrele de audienţă, în termeni de
telespectatori, rating absolut (a fiecărui canal urmărit, raportat la total
televizoare) şi cotă de piaţă. Cu siguranţă, cu o cotă de peste 70% din
telespectatorii între 18 şi 49 de ani ce au urmărit meciul inaugural de la
Euro2016, PROTV şi-a adjudecat cel mai important record din istoria scurtă dar
zbuciumată a măsurărilor de audienţă din România.
Conform Paginademedia.ro cifrele audienţelor din seara de 10
iunie au fost:
Audiența posturilor TV vineri, 10 iunie, pe
intervalul meciului Franța - România, la nivel NAȚIONAL:
NATIONAL
|
Nr. persoane
|
Rtg%
|
Share%
|
|
1
|
Pro TV
|
4.543.000
|
24.8
|
53.1
|
2
|
Kanal D
|
1.083.000
|
5.9
|
12.6
|
3
|
Antena 1
|
364.000
|
2.0
|
4.3
|
4
|
TVR 1
|
273.000
|
1.5
|
3.2
|
5
|
Antena 3
|
210.000
|
1.1
|
2.5
|
6
|
Romania TV
|
195.000
|
1.1
|
2.3
|
7
|
Dolce Sport
|
190.000
|
1.0
|
2.2
|
8
|
Antena Stars
|
169.000
|
0.9
|
2.0
|
9
|
Prima TV
|
169.000
|
0.9
|
2.0
|
10
|
National TV
|
148.000
|
0.8
|
1.7
|
*Rating:
numărul/procentul de telespectatori care s-au uitat la un post TV din totalul
deținătorilor de televizoare
din România.
După ce ne trece mirarea şi chiar
emoţia faţă de toţi aceşti fani ai naţionalei de fotbal ce s-au înghesuit peste
tot prin ţară pentru acelaşi splendid PROTV, dăm de o cifră ciudată ce apare
imediat după PROTV în tabelul audienţelor. Este milionul de telespectatori
înregistraţi de KanalD chiar în timpul partidei inaugurale de la Euro2016.
Sigur nu-i o greşeală?
Întrebarea duce la o altă întrebare: Ce-au ales ceilalţi? E vorba de cei ce nu s-au uitat la meci.
Întrebarea duce la o altă întrebare: Ce-au ales ceilalţi? E vorba de cei ce nu s-au uitat la meci.
Pentru fiecare al patrulea fan de fotbal aflat pe PROTV,
KanalD a avut un fan de telenovelă turcească. Dincolo de fotbal se află
realitatea constantă a vieţii de zi cu zi, balcanică, muzicală, intensă,
decupată şi potretizată fidel de alegerile noastre alternative, în termeni de
programe tv.
Serialul care a rivalizat cu acest meci mare al echipei
naţionale, O Hyat Benim, sau în
varianta tradusă Bahar, Viaţă Furată,
este difuzat de KanalD din ianuarie şi ţine mii şi mii de români la televizor,
începând cu ora 8 seara, de luni până vineri.
La lansarea serialului, KanalD îl prezenta fanilor serialelor turceşti:
„Din 4
ianuarie, de luni până vineri, de la ora 20:00, fanii serialelor turceşti vor putea urmări o poveste intensă, plină de
răsturnări de situaţie. “Bahar: Viată furată” aduce în atenţia publicului
destinul sinuos al unei fete crescute în condiţii dure de o familie saracă, dar şi o poveste de dragoste plină de sensibilitate şi forţă. Existenţele a doua
surori, Efsun si Bahar, care au crescut sub acelasi acoperiş, dar care sunt
total opuse ca temperament şi caracter, se împletesc în serial. Relaţia dintre
cele două tinere se dezvăluie din primele episoade: clocotind de răutate, Efsun
este geloasă pe inocenta Bahar, care se sacrifică pentru binele familiei.”
Ei bine, fotbalul, cel ce ne promite
fericirea şi ne dă uniformizarea, acest spectacol al celui mai mic numitor
comun, şi-a găsit naşul în serialul turcesc, o altă lume de vis pământesc în
transmisie digitală.
Şi la meciul de ieri seară, când
România a întâlnit Elveţia, de la ora 19, s-au mai găsit şi nonconformişti ce
au ales altfel, alt canal tv. Descriind aceste alegeri alternative, în
propriile lor caracterizări făcute de posturile tv, îi portretizăm pe cei care
nu intră în marea masă a suporterilor naţionalei, pe alternativii paşnici.
Pe lângă emotionantul O Hyat Benim, de la care e de aşteptat să
facă şi de această dată o audienţă bună, oferta programelor tv de pe canalele
româneşti a făcut concurenţă fotbalului. Dincolo de ştirile de la A1, TVR1 sau
posturile specifice de pe nişa de ştiri, la PrimaTV am gustat de-a binelea un
gastro-reality savuros, Mama mea găteşte
mai bine, cea mai importantă producţie proprie a postului (după fulminanta serie
Cronica Cârcotaşilor). PrimaTV îşi etalează atuurile emisiunii în care se
premiază gătitul şi se gustă întrecerea dintre mamele fiilor bucătari:
„În fiecare ediţie a emisiunii „Mama mea găteşte mai bine”, două echipe se vor înfrunta contracronometru. Tinerii vor găti, în timp ce mamele lor le vor da indicaţii de pe margine, încercând să obţină împreună cel mai gustos preparat. Mamele vor putea interveni să-şi ajute fiul sau fiica la gătit, însă doar după apăsarea unui buton, care va face timpul să se scurgă de doua ori mai repede. La final, juratul emisiunii, bucătarul Horia Vîrlan, va decide cine a gătit cel mai bine. Cea mai pricepută echipă va câştiga un premiu în bani, iar învingătorii vor avea şansa de a reveni în următoarea ediţie a emisiunii, să-şi apere titlul şi să câştige un nou premiu.”
Pe AcasăTV, meciul echipei
naţionale a fost concurat de două seriale deja cunoscute, de prime-time, cum se
spune prin târg. Trandafirul negru,
producţie turcească numită „serial dramatic”, are ca fond scenaristic „mixul
dintre Turcia modernă şi obiceiurile tradiţionale”, un melanj pe care şi
românii îl prizează permanent:
„Trandafirul negru, o poveste captivantă ce prezintă drama unei familii şi mixul dintre Turcia modernă şi obiceiurile tradiţionale. Acţiunea se desfăşoară într-o atmosferă de poveste în oraşul Halfeti, învăluită de aerul trecutului. Se spune că trandafirii crescuţi în Halfeti sunt unici, iar dacă sunt tăiaţi şi duşi în altă parte îşi schimbă culoarea, devenind la fel ca toţi ceilalţi trandafiri. Intriga începe odată cu falimentul afacerii şi plecarea pe ascuns a lui Murat, în Halfeti, oraşul lui natal. Plecarea lui Murat, marchează începutul coşmarului pentru Ebru şi copiii săi. După dispariţia soţului, Ebru pleacă pe urmele lui în Halfeti, unde o aşteaptă o mare surpriză şi este nevoită să îndure tratamentul familiei lui. Deşi târziu, Ebru va afla că întreaga ei viaţă se bazează pe o minciună. Acest "adevăr" o va costa foarte scump iar viaţa ei, bazată pe minciuni începe să îşi găsească răspunsurile.”
Cel de-al doilea serial difuzat pe AcasăTV ieri seară se
numeşte Hasta el fin del mundo,
telenovelă de calibru, în care eroina luptă pentru adevăr şi dragoste adevărată
Până la capătul lumii:
„Telenovela prezintă viaţa plină de succes a Sofiei Ripoll şi lupta acesteia pentru adevăr şi dragostea adevărată. Sofia Ripoll (Marjorie De Sousa), o femeie frumoasă şi inteligentă, cu un caracter puternic, este directorul general al companiei Ripoll, iubita lui Patricio Iturbide (Julian Gil) şi sora mai mare a Alexei (Claudia Alvarez) şi a Danielei (Jade Fraser). În momentul în care tatăl ei a murit, Sofia a preluat afacerile familiei, deoarece mama sa, Greta Bandy (Olivia Bucio), şi-a dedicat tot timpul artei, evitând responsabilităţile. Salvador Cruz (David Zepeda), un om simplu şi nobil, este pilot de curse şi mecanic. Din cauza unui sabotaj, el pierde şansa de a participa la o cursă importantă şi aşa îşi încheie visul, fiind obligat să accepte postul de şofer personal al Sofiei.”
Claro?
Cu nimic mai prejos, NaţionalTV a
rezistat primei reprize din România – Elveţia cu un „serial romantic”, ca să
ţinem linia din prezentarea oficială a producţiei Mica mireasă. Vreţi să ştiţi ce-aţi pierdut în episodul 988, în
cazul în care v-aţi confecţionat o falsă conştiinţă şi aţi mers cu turma, urmărind
transmisia de pe stadionul parizian? Cereţi-le să vă spună ce-aţi pierdut celor
puţini, dar buni, care au fost fideli şi au urmărit ieri seară serialul ce se
apropie de prima mie de episoade, o biografie dramatică a tinerei indiene
Anandi, cea frumoasă şi talentată:
„Serialul, a cărui acţiune se petrece în Rajasthan, urmăreşte destinul unei fetiţe pe nume Anandi, obligată să se căsătorească la vârsta de opt ani. Din acel moment, fetiţa este nevoită să intre într-o lume nouă, total străină de ea şi să se conformeze regulilor noii sale familii. Deşi este doar o copilă, este copleşită de rolurile care-i revin: de prietenă, iubită, soţie şi fiică, în acelaşi timp. Ajunsă la adolescenţă, problemele nu se sfârşesc ba, din contră, Anandi se confruntă cu noi provocări în încercarea de a-şi găsi calea în viaţă. Serialul descrie situaţia dificilă prin care trec aceşti copii, obligaţi să se căsătorească, în numele tradiţiei, la o vârstă fragedă, şi consecinţele pe care sunt nevoiţi să le suporte pentru tot restul vieţii.”
Şi n-a fost doar serialul indian. NaţionalTV a avut încă o
surpriză, pentru ca să-şi conserve audienţa în timpul celei de-a doua reprize a
meciului de importanţă naţională, pentru că, nu-i aşa, interesul naţional nu e
doar unde joacă echipa naţională, ci şi pe NaţionalTV. Beauty and the Beast a fost lovitura de forţă cu care postul şi-a
ţinut captivi telespectatorii, calsica poveste, de această dată într-o adaptare
numită „fantasy” (cu un fel de provenienţă din literatura fantastică, apropiată
miraculosului folcloric, utilizînd ipoteze şi formule ale magiei). O poveste cu totul
ofertantă, mai ales pentru cei ce nu se lasă vrăjiţi de tumbele mai mult sau mai puţin
regizate ale fotbaliştilor, pentru cei ce se simt mai apropiaţi de mituri şi
mitologii, fie ele sudamericane, indiene, turceşti sau americane, ori chiar adaptări şi
francizări.
Probabil că recordul de audienţă din 10 iunie nu s-a mai
repetat la acest al doilea meci. de ieri, al naţionalei la Euro2016. Probabil că după meciul
inaugural de la Paris mulţi telespectatorii şi-au revenit şi s-au întors la
preferinţele lor de continuitate. Sau, pur şi simplu, au stat cu gaşca la o
terasă, la meci, pretext perfect pentru o bere şi câţiva mici, garnisite cu energicele aplauze de la golul lui Stancu din minutul 18. Mai ales dacă faza a fost plăcut
comentată în greceşte, aducându-ne aminte de plajă, mare, soare.
Comentarii