Cum sunt reprezentate interesele românilor la Bruxelles
70% din legislația aplicată în România este direct emisă sau
influențată de Bruxelles. Noi avem însă putere de influențare a politicilor
publice și a mecanismelor de legiferare din capitala europeană?
Asociația EUROPULS, un actor civic implicat în dezbaterile
europene ce au legătură direct cu România, a lansat de curând un Raport intitulat: “Actor pasiv sau proactiv.
Cum sunt reprezentate interesele românești la Bruxelles?”, un raport de
stare la zi asupra modului în care ne afirmam și ne apărăm interesele de țară
în comunitatea europeană.
Dincolo de prima parte a Raportului,cu siguranță foarte interesantă,
referitoare la prejudecățile și ideile preconcepute vehiculate de noi despre capitala
europeană și despre modul cum ne influențează viața de zi cu zi deciziile de acolo, în
cea de-a doua parte se trec în revistă relațile instituționale și activitățile
concrete prin care suntem reprezentați la Bruxelles.
Cele șapte mituri / prejudecați inventariate în prima parte
sunt:
·
“Totul se hotărăște
la Bruxelles” (gândim așa pentru că nu știm mai nimic despre
procesele de consultare și negociere);
·
“Suntem
subreprezentați la Bruxelles” (deși datele semnificative și exacte
prezentate în acest raport ajung și la explicații de detaliu despre
funcțiionarii europeni proveniți din România);
·
“Imaginea
noastră este proastă la Bruxelles” (deși noi suntem văzuți
așa cum ne vedem noi înșine - Comisarii cât și Statele Membre se informează
prin canale independente sau
proprii, cum ar fi revista presei din
fiecare țară făcută de Ambasadele Statelor Membre, birourile de resort din
România, nu din informările politicienilor români -și, în plus, recentele
alegeri europarlamentare au arătat că nu avem partide extremiste);
·
“Nu contăm
în deciziile europene” (deși Șeful Reprezentanței Permanente a României la Bruxelles, Mihnea Motoc, spune că România este văzută în
Consiliu "ca un actor inconturnabil în majoritatea dosarelor, un actor pe
care nu poți să-l eviți);
·
“Nu ne
cunoaștem interesele la
Bruxelles” (deși coordonarea și buna aliniere a obiectivelor noastre
europene se leagă mai mult de o lipsă de sincronizare a mai multor interese
prin filtrul administrativ-legislativ al Executivului și al Legislativului de
la București);
·
“Nu ne știm
întotdeuna poziția de țară pe care trebuie să o adoptăm” (iar acest lucru
se referă mai ales la voturile pe care le dau europarlamentarii români, deși
Reprezentanța Permanentă a României la Bruxelles a dezvoltat sistemul de
recomandări și sugestii de vot cu privire la propunerile și rapoartele din
Parlamentul European);
·
“Activitatea
de lobby are o conotație negativă” (asta pentru că noi nu am legiferat încă
activitățile de lobby, deși la Bruxelles este o activitate apreciată ca
necesară și importantă în procesul de luare a deciziilor).
A doua parte a Raportului se arată cum suntem reprezentați
la Bruxelles prin reprezentanții oficiali pe care România îi acreditează
permanent în raport cu instituțiile europene, adică de Președintele României, de
reprezentanții ministerelor din Guvern și de Reprezentanța Permanentă a
României din cadrul Consiliului Uniunii Europene, plus reprezentarea politică
prin europarlamentarii României (al șaptea grup ca mărime, conform rangului țării), dar și prin zona organizațiilor civice și profesionale.
Este util de precizat că în cadrul Consiliului Uniunii
Europene (organism cu care lucrează în mod direct Președinția, Guvernul
României și Reprezentanța Permanentă pe care o avem la Bruxelles) funcționează
zece consilii tehnice (comisii de specialitate de prim rang în gestionarea
politicilor europene): Consiliul Afaceri Generale (CAG), Consiliul Afaceri
Externe (CAE), Consiliul Afaceri Economice și Financiare (ECOFIN), Consiliul
Justiție și Afaceri Interne (JAI), Consiliul Ocuparea Forței de Muncă, Politică
Socială, Sănătate și Consumatori (EPSCO), Consiliul Competitivitate (COMPET),
Consiliul Transporturi, Telecomunicații și Energie (TTE), Consiliul Agricultură
și Pescuit (AGRIFISH), Consiliul Educație, Tineret, Cultură și Sport (EYCS). În cadrul acestor
zece consilii tehnice se realizează cel mai direct proces de reprezentare a
intereselor noastre față de instituțiile decizionale de la Bruxelles.
Pe lângă aceste consilii tehnice, un rol interesant este
jucat și de grupurile de experți,funcționând pe lângă Comisia Europeană “aproximativ 1.000 de grupuri de experți
organizate de Direcțiile Generale din Comisia Europeană, în care se prezintă
propunerile de acte normative și se discută diferite variante de lucru în
funcție de specificul național”, grupuri în care se pare că suntem bine
reprezentați, dar cu o activitate nu foarte exact cuantificabilă.
În legislația României se prevede obligația consultării
Parlamentului de către Guvern: “Conform legii 373/2013 privind cooperarea
dintre Parlament și Guvern în domeniul afacerilor europene, Guvernul trebuie să informeze
Parlamentul despre "proiectele de acte legislative ale Uniunii Europene
care sunt înscrise pe agenda Consiliului" precum și să realizeze fișe
explicative despre aceste acte legislative. De asemenea "Guvernul transmite
celor două Camere ale Parlamentului, cu
minimum 10 zile calendaristice înaintea Consiliului European, propunerea de mandat
pe care delegația României intenționează să o prezinte." Parlamentul poate
adopta propuneri privind mandatul,
propuneri care sunt apoi incluse în mandatul format de Guvern.”
Experiența arată că acest proces de implicare a
legislativului României în practica proiectelor legislative și documentelor
consultative ale Comisiei Europene, situează România pe locul 3 al UE în 2013,
cu un număr total de 64 de opinii transmise de Parlament față de propuneri ale
Comisiei Europene, după legislativul din Portugalia (192 opinii) și Cehia (72).
Pentru a completa setul de indicatori ai reprezentarii
României la Bruxelles, pentru o imagine corectă și completă despre actorii
implicați în dezbaterile și deciziile europene, mai sunt de adăugat și
instituții precum Comitetul Economic și Social European, Comitetul Regiunilor,
Reprezentanțele Regionale, Reprezentanțele de Afaceri, Asociațiile și
Federațiile paneuropene, experții și asociațiile nonguvernamentale, cu rol consultativ
de cele mai multe ori, dar cu expertiză tehnică și reprezentativitate
sectorială.
Toate aceste instituții și relații contribuie la
reprezentarea noastră în capitala legislativă și executivă a Europei.
Concluziile raportului arată că progresele făcute în ultimii ani de către cei
aflați în roluri de reprezentare în cadrul acestor organisme sunt semnificative,
că sunt încă multe alte oportunități ce nu au fost corect înțelese și utilizate
eficient (mai ales din cauza prejudecăților pe care le cultivam în țară), iar
urmărirea priorităților pe care le avem pe termen mediu și lung (coeziune
europeană, aderarea la zona euro, participarea la Uniunea Bancară, reformarea
Politicii Agricole Comune, adaptarea la cerințele MCV, intrarea în spațiul
Schengen, sprijinirea Republicii Moldova pentru integrare și pregătirea președinției României din 2019 la Consiliul Uniunii Europene) depinde de practica
de zi cu zi, de eforturile de înțelegere, învățare și adaptare pe care suntem
dispuși să le facem.
Comentarii