Douăzeci şi două de discursuri intelectuale de stânga

N-am venit să ţin un discurs” este o culegere de douăzeci şi două de texte pregătite pentru a fi citite ca discursuri de Gabriel Garcia Marquez de-a lungul a peste şaizeci de ani, de la discursul ţinut la terminarea liceului (în 1944)  şi până la discursul scris pentru Congresul Internaţional al Limbii Spaniole (în 2007), congres declarat în onoarea sa la împlinirea a optzeci de ani.


Visul de renaştere şi convulsiile specifice ţărilor din America Latină, cutezanţa pentru libertate şi pentru bună înţelegere în corul lumii, dragostea pentru limba spaniolă şi pentru forţa culturii din America Latină, grija pentru viitor şi chiar prevalenţa oricărui prezent pentru visele viitorului, sunt valori permanente ale discursurilor sale. Este remarcabil, de pildă, discursul ţinut în 1982 la decernarea Premiului Nobel pentru Literatură, decernat la Casa de Concerte din Stockholm (acolo unde Gabriel Garcia Marquez a venit îmbrăcat într-o haină tipică zonei Caraibilor, numită liquiliqui, în locul obligatoriului frac), când analiza socială susţinută în faţa auditorului a fascinat şi prin acuitate dar şi prin paralela fascinantă dintre situaţia Americii Latine şi ţara ficţională din cartea care i-a adus Premiul Nobel, legendara Macondo.


Îndrăznesc să cred că această realitate ieşită din comun, şi nu doar expresia ei literară, a meritat atenţia Academiei Suedeze…” spune Gabriel Garcia Marquez despre realităţile Americii Latine, în care istoria recentă înregistrase “… cinci războaie şi şaptesprezece lovituri de stat, unde a apărut un dictator satanic care, în numele Domnului, a săvârşit primul genocid etnic din America Latină contemporană (referire la Augusto Pinochet, care a preluat puterea in Chile în 1973). În vremea aceasta, douăzeci de milioane de copii latinoamericani mureau înainte de a împlini doi ani, adică mai mulţi decât cei născuţi în Europa din 1970 până acum. Numărul celor dispăruţi în urma represiunii ajunge aproape la o sută douăzeci de mii, adică aşa cum ar fi să nu se ştie unde sunt toţi locuitorii din Upsala. Foarte multe femei gravide arestate au născut în închisori argentiniene, dar nu se cunosc nici astăzi identitatea acestor copii şi nici locurile pe unde se află, fiind destinaţi de către autorităţile militare adopţiilor clandestine şi orfelinatelor. Pentru că n-au vrut ca lucrurile să continue, tot aşa au murit cam două sute de mii de femei şi bărbaţi în tot continentul, şi peste o sută de mii au pierit în trei ţări mici şi înverşunate din America Centrală: Nicaragua, Salvador şi Guatemala. Dacă aşa s-ar fi întâmplat în Statele Unite, cifra proporţională ar fi de 1 000 600 de morţi violente în patru ani.

Un sentiment profund faţă de America Latină, important pentru opera literară dar şi pentru situarea social-politică a premiatului cu Nobelul pentru Literatură, sentiment viu în fiecare paragraf al discursurilor sale, acest sentiment este recunoscut şi îl face pe scriitor un latinoamerican declarat  împotriva tuturor inechităţilor, conflictelor, crimelor şi dictatorilor. În finalul discursului numit “Singurătatea Americii Latine”, premiatul cu Nobel îşi găseşte corespondentul şi maestrul literar, se declară un categoric utopic al vieţii, căutător al iubirii şi apărător al şanselor fiecăruia în societate:

Într-o zi ca aceasta, maestrul meu William Faulkener a spus chiar aici: Refuz să accept sfârşitul omului”. Nu m-aş simţi vrednic să ocup acest loc care a fost al lui dacă n-aş avea pe deplin conştiinţa că, pentru prima oară în zorii oamenirii, dezastrul uriaş pe care el refuza să-l admită acum treizeci şi doi de ani nu este azi decât o simplă posibilitate ştiinţifică. În faţa acestei realităţi cutremurătoare care de-a lungul timpului uman a părut pesemne o utopie, noi, născocitorii de poveşti care credem totul, ne simţim îndreptăţiţi să credem că nu este încă prea târziu pentru a făuri utopia contrară. O nouă şi năvalnică utopie a vieţii, unde nimeni să nu poată hotărâ pentru alţii până şi felul în care să moară, unde iubirea să fie cu adevărat sigură şi fericirea posibilă, şi unde neamurile condamnate la un veac de singurătate să aibă, în sfârşit şi pentru totdeauna a doua şansă pe pământ.

În ultimul discurs al cărţii, cel care a marcat Congresul Internaţional al Limbii Spaniole din 2007 (congres declarat în onoarea sa, la împlinirea a optzeci de ani), citim dintr-o inegalabilă mostră de sinceritate, de situare realistă în lumea tristă şi totuşi vie şi plină de surprize, citim o mărturisire unică pe care autorul titlului de mit “Un veac de singurătate ” a găsit de cuviinţă să ne-o lase, dovadă scrisă pentru cât a fost de dedicat frumoasei limbi spaniole, lumii în care a învăţat să-şi înţeleagă sentimentele şi ficţiunilor magice cu care ne-a dăruit:

“ În sfârşit, la începutul lui august 1966, Mercedes şi cu mine ne-am dus la poşta centrală din Ciudad de Mexico pentru a trimite la Buenos Aries versiunea definitivă a romanului Un veac de singurătate, un pachet cu 590 de pagini scrise la maşină la dublu spaţiu şi pe hârtie de proastă calitate, pe adresa lui Francisco Porrua, directorul literar al Editurii Sudamericana.
Funcţionarul de la poştă puse pachetul pe cântar, îşi făcu în minte socoteala şi spuse:
-         Face optzeci şi doi de pesos.
Mercedes numără biletele şi monedele mărunte pe care le mai avea în geantă şi înfruntă realitatea.
-         Avem doar cincizeci şi trei.
Am desfăcut pachetul, am împărţit filele în două teancuri egale şi am expediat unul la Buenos Aries fără să ne întrebăm măcar cum aveam să ne procurăm bani ca să trimitem restul. Abia mai târziu ne-am dat seama că nu trimiseserăm prima jumătate, ci pe cealaltă. Însă, înainte de a face rost de bani pentru a o expedia şi pe aceasta, Paco Porrua, omul nostru de la Editura Sudamericana, nerăbdător să citească prima jumătate a cărţii, ne dădu un avans ca s-o putem trimite.

Şi astfel am mai venit o dată  pe lume în viaţa noastră nouă de astăzi.

Comentarii

Postări populare de pe acest blog

Trista zi a tinerilor

(de)compromis

Când se va bloca economia Timişoarei şi Aradului? Ce se poate face? Despre previzibila criză socială nu vorbeşte nimeni?

Aglutinarea fragmentelor de adevăr și minciună. O fantomă bântuie agenda publică: Statul Paralel.

Pâine şi circ, sezonul 2016

Cum se negociază o majoritate?

Foto, video şi scurte note (la cald) despre Revolution Festival 2016

Parlamentare 2016: Ponta vs Blaga în Circumscripţia electorală 37 Timiş

[ CARTEA DE SÂMBĂTĂ ] Citind "Femeia cu Părul Roşu"

Madonna la PSD