Practicile europene de susțínere a industriilor creative

Sa luăm o pauză și să ieșim din actualitatea imediată, cea plină de euroi”, interese strategice, războaie și discursuri politicianiste (înălțătoare). Dacă vrem să ne orientăm dezvoltarea și să avem opțiuni strategice pentru creșterea economică și socială a comunității, nu cred că există altă variantă decât aceea de a merge spre știință, spre cercetare, spre studiile aplicate. Și să aducem experiența și soluțiile pe care le-au dezvoltat comunități care au trecut sau trec prin aceleași dificultăți similare celor pe care le traversăm și noi (stagnare economică, inegalități educaționale, migrația resurselor umane cu înaltă calificare, scăderea eficienței instituțiilor și multe altele), să le înțelegem și să decidem ce modele ne sunt potrivite, ce soluții ar da rezultate la noi.

Politicile publice și strategiile de creștere nu pot să rezulte decât dintr-un efort de cunoaștere, planificare și optimizare a mediului socio-economic, mai mult chiar, nu pot să fie elaborate ca într-o carte a dezvoltării”  scrisă în bibliotecă. Mai descriptiv spus, nu are sens să desemnăm cei mai buni funcționari din Primărie să intre într-o bibliotecă și să facă într-o săptămână  un rezumat din toate cărțile despre dezvoltarea unui incubator de afaceri în domeniul tehnologiei informației și telecomunicațiilor, va rezulta doar un compendiu de termeni și principii generale.  Așa cum a început Primăria Municipiului Timișoara dezvoltarea proiectului INCUBOXX, prea puțin probabil să-și atingă obiectivele.

Aș veni mai aproape de experiența europeană și aș spune despre INCUBOXX faptul că trebuie să devină un conector al noilor afaceri din industriile creative timișorene. Iar un plan de activitate pentru dezvoltarea acestui centru de industrii creative (care cuprind și cele mai avansate categorii de servicii, pe lângă deja clasicele sectoare din IT&C) ar trebui să vină din partea unei platforme de cunoaștere și comunicare, formată din specialiști ce pot să lege Timișoara de centrele europene ale acestor industrii creative.

Cine ar trebui să facă parte din echipa de strategie a acestui centru? La fel ca în cazul candidaturii orașului în competiția pentru capitală europeană, mediul civic și profesional din comunitate ar trebui să își selecteze reprezentanții, să își găsească cel mai bun format de finanțare, să își propună obiective și termene, să intre într-un anumit ritm și să interacționeze cu rețelele europene din acest domeniu. Un studiu realizat în iunie 2012 de INCOMPASS PROJECT (proiect susținut de EU), arată cum s-au dezvoltat și cum funcționează cele patru incubatoare de afaceri ale industriilor creative din Milano. Mai ales concluzia mi-a atras atenția, referitoare la nevoia de a realiza rețele și a dezvolta cooperarea dintre incubatoarele industriilor creative, condiție esențială pentru sustenabilitatea acestor centre.

Experții interesați în viitorul acestui centru pot fi universitari, practicieni, vârfuri din Timișoara din cele mai diverse domenii (de la urbaniști, ingineri, până la profesiile de tip umanist), iar intrarea în rolul de creatori de politici ar presupune intrarea în rețele de cooperare din UE, ceea ce ar favoriza atragerea de experți din regiuni ale Europei, pentru proiecte de cooperare cu centre similare ce au deja rezultate semnificative. O rețea de centre de acest tip ce și-a formalizat activitatea este, spre exemplu, European Creative Business Network, fondată în 2011 în Olanda. 

Am avea doar de câștigat dacă ne-am afilia acestor rețele de cooperare, am trece de stadiul de centru zonal al investițiilor productive din industria auto (esențiale, evident,  pentru dezvoltarea Timișoarei din ultimii zece ani), construindu-ne astfel, prin experiențele de rețea, un sector terțiar al serviciilor avansate.

Comentarii

Postări populare de pe acest blog

Trista zi a tinerilor

(de)compromis

Când se va bloca economia Timişoarei şi Aradului? Ce se poate face? Despre previzibila criză socială nu vorbeşte nimeni?

Aglutinarea fragmentelor de adevăr și minciună. O fantomă bântuie agenda publică: Statul Paralel.

Pâine şi circ, sezonul 2016

Cum se negociază o majoritate?

Foto, video şi scurte note (la cald) despre Revolution Festival 2016

Parlamentare 2016: Ponta vs Blaga în Circumscripţia electorală 37 Timiş

[ CARTEA DE SÂMBĂTĂ ] Citind "Femeia cu Părul Roşu"

Madonna la PSD