Bătălia din turul doi al prezidențialelor 2014

În noaptea albă ce a trecut după închiderea urnelor din turul al doilea am navigat peste mulțimea de mesaje din mediul online de limbă română (cu și fără diacritice). Spre dimineață am citit și cifrele de sinteză despre bătălia prezidențialelor din online. Poate previzibilă, deși nu la aceste cote, mobilizarea prin canalele de comunicare online este demonstrată prin cifre "tari", cifre care indică nivelul la care new-media a influențat "plimbarea" și difuzarea foarte puternică a mesajului emoțional ce a determinat valul din ziua de 16 noiembrie.

Trei surse de date credibile dau o măsură cantitativă exactă a fenomenului. Prima, cu cea mai mare greutate, sati.ro, este barometrul audientelor pentru cele mai mari canale online românești. Am listat cele mai recente rezultate de trafic ale principalelor canale online de știri naționale, rezultate care arată că în prima săptămână de după votul din turul întâi (cele mai recente date ce sunt acum disponibile), din cei cca. 16 milioane de vizitatori unici/zi (trafic totalizat pentru perioada 3-9 nov), cel puțin 12 milioane de vizitatori unici/zi au intrat pe primele 8 canale online (din ierarhia primelor 25) care au vehiculat cu mare intensitate mesajele critice despre problemele votului din diasporă din primul tur. E vorba de Adevărul.ro, Gândul.info, ȘtirileProTV.ro, Realitatea.net, Ziare.com, EVZ.com, Mediafax.ro, RomâniaLiberă.ro. Avantaj pentru contestatarii organizării alegerilor în străinătate.

Al doilea reper îl reprezintă topul paginilor de Facebook (plus dinamica lor), clasamentul Facebrands.ro fiind un instrument relevant de măsurare comparativă. Aici merită să amintim că sunt în acest moment 7,2 milioane de utilizatori de Facebook în România (93% dintre ei setându-și orașul de domiciliu), dar acest fapt nu înseamnă că utilizarea conturilor se face doar din țară (probabil că mulți dintre cei care sunt plecați să lucreze în străinătate utilizează un cont creat pe vremea când erau în țară). Topul creșterilor arată că pagina lui Klaus Iohannis a crescut în ultimele 24 de ore (adică în ziua turului doi) cu - atenție - 184 de mii de fani (aproape cu 30% într-o singură zi, ziua turului doi), fiind urmată de paginile PDL și PNL (cu câte cca. 15%), abia după acestea situându-se pagina lui Victor Ponta, cu o creștere în ziua votului de 4% (cca. 30 de mii de fani). Avantaj tot pentru cei care au difuzat mesajul contestării modului în care s-au organizat alegerile pentru românii din străinătate.

Al treilea reper este însă și mai tare. E vorba de topul național al blogosferei, monitorizat permanent prin Zelist.ro. Aici se găsește chiar o zonă specială de monitorizare ale activităților de blogging pentru Alegerile prezidențiale 2014, zonă în care se grupează toate activitățile relevante acestui subiect realizate recent în presa online, social-media (Facebook și Twitter), forumuri, agregatoare, plus Youtube, Instagram și Gplus. Aici se găsește adevăratul inventar al subiectelor din online pe Htaguri și cuvinte cheie cu care au fost marcate toate aparițiile relevante pentru campania prezidențială, marcări de tipul "#prezidentiale2014", "#merglavot", "amvotat", etc. Cei interesați vor găsi aici un inventar solid pentru ultima săptămână de campanie sub aspectul dinamicii online de limbă română. 

Concluzia e una singură: singurul subiect al perioadei dinaintea turului doi și din ziua de 16 noiembrie a fost unul singur: dreptul de a vota, în echilibrarea situației celor din diasporă. Clar ca lumina zilei cum s-au câștigat alegerile în 16 noiembrie. Avantajul a fost net de partea celor care au promovat mesajele de contestare față de modul cum s-au organizat alegerile pentru românii aflați la muncă în străinătate. S-a înclinat balanța și s-a câștigat prin mobilizarea din online.




Comentarii

KROTONA a spus…
Foarte tare analiza...

Postări populare de pe acest blog

Trista zi a tinerilor

(de)compromis

Când se va bloca economia Timişoarei şi Aradului? Ce se poate face? Despre previzibila criză socială nu vorbeşte nimeni?

Aglutinarea fragmentelor de adevăr și minciună. O fantomă bântuie agenda publică: Statul Paralel.

Pâine şi circ, sezonul 2016

Cum se negociază o majoritate?

Foto, video şi scurte note (la cald) despre Revolution Festival 2016

Parlamentare 2016: Ponta vs Blaga în Circumscripţia electorală 37 Timiş

[ CARTEA DE SÂMBĂTĂ ] Citind "Femeia cu Părul Roşu"

Madonna la PSD