Proiectul noului Cod Fiscal este sincronizat cu politicile promovate de stânga europeană

Noile proiecte ale Codului Fiscal și Codului de Procedură Fiscală propuse dezbaterii publice de Guvernul României prin Ministerul Finanțelor Publice, aplicabile din 2016, prevăd măsuri de relaxare fiscală și stimulare a investițiilor și cercetării, măsuri propuse de cele mai multe ori de guvernările de centru-dreapta. Cum însă, în realitățile postmoderne ale României nu prea am întâlnit guvernări de dreapta (vestita cotă unică și restituirea integrală a patrimoniilor fiind două dintre foarte puținele măsuri de dreapta cunoscute până acum), iată că actuala guvernare propune un nou Cod Fiscal care conține în aparență măsuri de dreapta (relaxare fiscală, scutiri și eliminări de impozite și stimularea investițiilor), măsuri care se aliniază însă foarte bine politicilor publice propuse de stânga europeană pentru că promovează eliminarea austerității, stimularea consumului, susținerea multiplicării locurilor de muncă și dezvoltarea economică prin exporturi.

Profesorul univ. Nicolae Țăran publică un articol de analiză sintetică asupra priectului de nou Cod Fiscal, remarcând: 

"... Setul de instrumente și de politici fiscal-bugetare din noul cod fiscal reprezintă un binemeritat și îndelung așteptat balon de oxigen, atât pentru sectorul privat, cât și pentru sectorul public al economiei românești. Într-adevăr, reducerea poverii fiscale prin diminuarea TVA, a accizelor și a cotei unice de impozitare, relaxarea și reducerea fiscalității pentru microintreprinderile active, anularea impozitului pe dividende, diminuarea contribuției pentru asigurări sociale, reducerea fiscalizării pensiilor, eliminarea a 19 impozite și taxe, stimulentele fiscale semnificative din domeniul activităților de cercetare-dezvoltare, neimpozitarea profitului reinvestit  și , nu în ultimul rând, legiferarea principiului „in dubio contra fiscum” (în cazurile dubitative, contribuabilii vor beneficia de cele mai favorabile interpretări legislative) reprezintă, cu o mare probabilitate, factori de creștere pentru consum, pentru investiții, pentru exporturi, pentru productivitatea muncii și a capitalului, precum și pentru multiplicarea numărului de locuri de muncă."

Principalele prevederi ale noului proiect cuprind 15 măsuri precise și sunt evaluate în termeni de cost bugetar anual net, impact pozitiv în creșterea economică, impact pozitiv în creșterea consumului populației și efectul de multiplicare a noilor locuri de muncă, elemente cu puternică referință în abordarea stângii europene:

          1. Scăderea TVA, pentru a susține economia și veniturile clasei de mijloc

            a. 20% de la 1 ianuarie 2016; 18% de la 1 ianuarie 2018;
            b. 9% la carne, pește, legume și fructe, de la 1 ianuarie 2016;
            c. Introducerea taxării inverse pentru livrarea de clădiri, părți de clădire și terenuri de orice fel 
          2. Scăderea cotei unice
            a. 14%, de la 1 ianuarie 2019 (atât pentru impozit pe venit, cât și pentru impozit pe profit);
          3. Reducerea fiscalității pentru microîntreprinderile active, în paralel cu penalizarea microîntreprinderilor fără angajați
            a. 1% pentru microîntreprinderile cu peste 2 salariați
            b. 3% pentru microîntreprinderile cu un salariat
            c. 3%+1530 lei trimestrial, pentru microîntreprinderile fără salariați
          4. Eliminare impozit pe dividende, începând cu 1 ianuarie 2016. Măsura ajută la eliminarea dublei impozitări, la creșterea competitivității României și la menținerea în țară a capitalului.
          5. Scăderea accizei la mai multe produse, inclusiv benzină și motorină. Scăderea accizei la alcool, bere și vinuri spumoase (mare parte din consum se realizează din producția națională), în paralel cu creșterea accizei la băuturile fermentate liniștite.
          6. Reducerea cotei contribuțiilor de asigurări sociale de stat pentru condiții normale de muncă, din 2017
            a. Reducere contribuții la angajat, de la 10,5% la 7,5%, de la 1 ianuarie 2017
            b. Reducere contribuții la angajator, de la 15,8% la 13,5%, de la 1 ianuarie 2017 
          7. Creșterea sumei neimpozabile pentru veniturile din pensii la determinarea impozitului pe venit – în prezent plafonul neimpozabil este de 1000 lei, iar acesta va crește la 1050 lei în anul 2016 și cu câte 50 lei în fiecare an fiscal până se va ajunge la valoarea de 1200 lei lunar.
          8. Extinderea bazelor impozabile în cazul contribuțiilor de asigurări sociale și contribuțiilor de asigurări de sănătate și plafonarea acesteia la 5 câștiguri salariale medii brute pe țară.
          9. Eliminarea impozitului pe construcții, începând cu 1 ianuarie 2016. Măsura necesară pentru creșterea investițiilor și a competitivității interne.
          10. Neimpozitarea totală a cheltuielilor efectuate de angajatori pentru pregătireaprofesională și perfecționarea angajaților.
          11. Mărirea marjelor în care autoriățile locale pot decide cu privire la impozitele și taxele locale (pentru o mai mare descentralizare a deciziei)
          12. Eliminarea a 19 taxe și impozite.
          13. Pentru cei cu venituri reduse din salarii (de până la 1.000 lei/luna brut) a fost majorat nivelul deducerilor personale acordate în funcție de numărul persoanelor aflate în întreținere (de la un maxim de 650 lei/lună la 800 lei/lună).
          14. Reducerea impozitului cu 50% pentru mijloacele de transport hibride.
          15. Se introduce reglementarea principiului “in dubio contra fiscum” (în caz de dubiu cu privire la norma fiscală, interpretarea se face în favoarea contribuabilului). 
        BENEFICII TOTALE, PENTRU ECONOMIE, ÎN URMA APLICĂRII ACESTOR CODURI
        Exemplu de calcul, pentru 2016:
          • Costul bugetar net al măsurilor (– 6,81 mld lei in 2016)
          • Impact pozitiv în creșterea economică (+1,7% din PIB)
          • Impact pozitiv în creșterea consumului populației (+1,9%)
          • Crearea de noi locuri de munca (+ 325 mii de noi locuri de muncă)

Comentarii

Postări populare de pe acest blog

Trista zi a tinerilor

(de)compromis

Când se va bloca economia Timişoarei şi Aradului? Ce se poate face? Despre previzibila criză socială nu vorbeşte nimeni?

Aglutinarea fragmentelor de adevăr și minciună. O fantomă bântuie agenda publică: Statul Paralel.

Pâine şi circ, sezonul 2016

Cum se negociază o majoritate?

Foto, video şi scurte note (la cald) despre Revolution Festival 2016

Parlamentare 2016: Ponta vs Blaga în Circumscripţia electorală 37 Timiş

[ CARTEA DE SÂMBĂTĂ ] Citind "Femeia cu Părul Roşu"

Madonna la PSD