It's Time for Action
Urmare a votului negativ dat în Senat săptămâna trecută cu privire la o propunere legislativă de modificare a Legii privind alocaţia de stat pentru copii, în sensul majorării cuantumului acesteia la 200 de lei, începând cu data de 1 ianuarie 2015, Organizația Salvați Copiii a dat reacționat azi public printr-un comunicat de presă.
Este o luare de poziție care se deschide cu un argument forte:
"Organizația Salvați
Copiii solicită majorarea alocației de stat pentru copii, atenționând asupra procentului
ridicat al copiilor din România care sunt expuși la risc de sărăcie și
excluziune socială."
Cred că e de bun simț atenționarea cu care se deschide mesajul celor de la Salvați Copiii.
Se știe că în multe zone rurale ale României sunt destui copii care abia așteaptă să primească zilnic cornul și laptele. La fel, că sunt foarte multe familii dezavantajate în care copiii nu pot beneficia acasă de condițiile pe care le au, totuși, în școală. Și pentru care o alocație dusă cât-de-cât spre valoarea obișnuită în UE ar însemna foarte-foarte mult (atât timp cât costurile vieții de la noi nu sunt cu mult diferite de cele din alte țări UE).
Probabil că o aplicare corectă a alocației pentru copii ar însemna transformarea plafonului de 200 de lei în bonuri de masă, în bonuri pentru achiziția de rechizite sau chiar de haine. Din cauză că nivelul veniturilor și nevoile nu sunt uniforme în cazul tuturor familiilor (cu diferențe destul de mari între cele din rural și urbanul mic, față de urbanul mare), acordarea unei alocații directe uniformizate probabil că nu și-ar realiza în întregime scopul, iar o transformare în bonuri de masă ar crește eficiența măsurii.
Până una-alta, susținerea ridicării cuantumului acestei alocații este, cu siguranță, un obiectiv social important, pentru care ar merita să se implice atât actorii politici cât și cei civici din comunitate.
It's Time for Action!
Comunicatul Salvați Copiii:
București, 03 martie 2015 - Organizația
Salvați Copiii solicită majorarea alocației de stat pentru copii, atenționând
asupra procentului ridicat al copiilor din România care sunt expuși la risc de
sărăcie și excluziune socială.
Alocația de stat pentru copii este un drept universal,
consacrat prin Constituție. Pentru ca acest drept constituțional să-și atingă
scopul - protecţia socială a copiilor şi
a tinerilor[1],
Organizația Salvați Copiii susține mărirea cuantumului alocației de stat
pentru copii la suma de 200 de lei pe lună, modificare propusă printr-un
proiect de lege înaintat Senatului României în 2014.[2]
Această modificare a alocației de stat trebuie să devină
una dintre prioritățile Ministerului Muncii, Familiei, Protecției Sociale și
Persoanelor Vârstnice, argumentele în acest sens fiind atât de natură juridică,
cât și de natură socială.
„Am trimis Președinților Comisiilor specializate din Camera Deputaților cererea
de a aproba mărirea alocațiilor pentru copii și de a lua în considerare o
analiză pe această temă, ținând seama de datele recente ale stării de sărăcie
în care trăiesc aproape jumătate dintre copiii din România, precum și de necesitatea respectării consecvente, în
toate demersurile şi deciziile care privesc copiii, întreprinse de autorităţile
publice[3], inclusiv de către Guvern
sau Parlament, a interesului superior al
copilului, unul dintre principiile fundamentale ale dreptului românesc
contemporan.” a declarat Gabriela Alexandrescu, Preşedintele
Executiv al Organizației Salvaţi Copiii România.
Argumentele pe care Salvați Copiii își fundamentează acest
apel sunt următoarele:
1. Echitatea alocărilor financiare destinate copiilor, în
raport cu alte domenii;
2. Copiii din România sunt mai
săraci decât adulții;
3. Corelarea cu Indicatorul Social de Referință este
formală;
4. Inechitatea raportării la Indicatorul Social de
Referință. La nivel european alocația se corelează cu salariul minim pe
economie;
5. Cuantumul actual al alocației de stat pentru copii nu
reflectă respectarea principiului interesului superior al copilului.
1.
Echitatea alocărilor financiare destinate copiilor, în
raport cu alte domenii
Strategia națională pentru protecția și promovarea drepturilor copilului
(2014-2020), adoptată recent de
către Guvernul României, conține un set de 8 principii, printre ele
numărându-se și cel al echității alocărilor financiare destinate copiilor,
precizându-se că „Alocările bugetare
explicite pentru copii vor trebui să devină pentru autorităţi o prioritate care
să contribuie la alocarea resurselor necesare pentru asigurarea protecţiei
adecvate şi respectării efective a drepturilor.”[4]
Organizaţia Salvaţi Copiii România consideră că alocaţia de stat, acordată în prezent copiilor
care au împlinit 2 ani, reprezintă o sumă de bani (42 de lei, respectiv 84 de lei
pentru copilul cu dizabilități) nesemnificativă pentru familie, neputând constitui
un sprijin pentru părinți, în asigurarea drepturilor fundamentale ale copilului
lor: dreptul la supraviețuire și dezvoltare, dreptul la condiții decente de
viață și la alimentație corespunzătoare, dreptul la participare școlară sau la
petrecerea timpului liber.
Comparând acest cuantum cu indemnizația
pentru o ședință sau mai multe, ale unui reprezentant al statului în Adunările
Generale ale Acționarilor din Companiile de stat[5],
care poate ajunge, într-o lună, la 25% din salariul său lunar, constatăm că
alocația pentru copii reprezintă o fracție infimă.
În mod practic, cu această sumă, părintele nu
poate achiziționa decât cel mult o porție de lapte pe zi, un penar sau o
pereche ieftină de încălțăminte. Numai prin economisirea pentru 23 de luni a
alocației, se poate ajunge la valoarea unui salariu minim pe economie.
2. Copiii din România sunt mai săraci decât adulții
În România sunt 3.742.418 de copii, la o populaţie de 19.947.311, procentul copiilor expuși la risc de sărăcie și excluziune socială fiind
de 48,5%, pe locul doi în Uniunea Europeană, după Bulgaria, cu 51,5%, și la
mare distanţă de media europeană de 27,7% (conform Eurostat).
Potrivit INS, în 2013, rata sărăciei relative în rândul copiilor a fost de 32,1%, semnificativ
mai ridicată decât rata pentru populaţia adultă (18-64 ani), de 21,5%, sau pentru
populația în vârstă (65 de ani şi peste), de 15%. Astfel, rata deprivării
materiale severe în rândul copiilor, comparativ cu populaţia adultă, era de
34,1%, la nivelul anului 2013 (INS).
Pentru ameliorarea acestei situații injuste față
de copii, mărirea alocației de stat pentru aceștia reprezintă una dintre
măsurile esențiale ce poate avea un impact pozitiv imediat. Suntem de acord că reușita
acestei măsuri va depinde de identificarea, concomitent cu aplicarea ei, a unor
soluții de monitorizare a modului în care banii sunt cheltuiți de către părinți,
în interesul copiilor.
3. Corelarea cu Indicatorul Social de Referință este formală
De asemenea, semnalăm faptul că așa-numita raportare la Indicatorul Social
de Referință (ISR) este doar un exercițiu contabil și are drept consecință
menținerea cuantumului la un nivel extrem de mic și pe viitor, indiferent de
ajustările indicatorului, tocmai pentru că valoarea însăși a alocației este
nesemnificativă și nicio ajustare nu produce o schimbare reală, modificările ISR
nerespectând ritmul de scădere a puterii de cumpărare în România.
Indicatorul Social de Referință (ISR) are încă
valoarea stabilită în 2008, de 500 de lei, prin OU 126/2008 privind modificarea şi completarea unor acte normative în
vederea eliminării legăturilor dintre nivelul drepturilor acordate din bugetul
asigurărilor pentru şomaj şi nivelul salariului de bază minim brut pe ţară şi
al stabilirii măsurilor de aplicare a unor regulamente comunitare, cuantum
nemodificat până în prezent. Pentru ca alocația de stat să capete o minimă
însemnătate în viața copilului și să reprezintă un sprijin pentru părinți, este
absolut necesară modificarea raportării la ISR.
4. Inechitatea raportării la ISR. La nivel european alocația se corelează cu salariul
minim pe economie.
Salariul minim pe economie reprezintă venitul minim pe
care trebuie să-l primească un angajat, cu rol esențial în crearea coeziunii
sociale și în stimularea redistribuirii echitabile a bunurilor într-o
societate. Raportarea alocației la salariul minim pe economie oferă o evaluare
mai corectă a disponibilității și interesului unui guvern de a sprijini
familiile în creșterea copiilor. În definitiv, aceeași rațiune - coeziunea
socială - trebuie să stea și la baza calculului pentru alocația de stat pentru
copii.
Din tabelul de mai jos rezultă că alocația
acordată în România are cea mai scăzută
valoare raportată la salariul minim pe economie, de doar 4%, față de 8% în
Bulgaria sau 18% în Ungaria.
|
Alocația
lunară (€)[6]
|
Salariul minim pe
economie (€)[7]
|
Raportul
alocație/salariu minim (%)
|
Alte
beneficii
|
România
|
44 €
(copii < 2 ani, copii cu dizabilități < 3 ani)
9 € (copii
> 2 ani)
18 €
(copii cu dizabillități > 3 ani)
|
216 €
|
23%
4,2%
8, 4%
|
Indemnizație
de creștere pentru 2 ani în cuantum de 85% din salariul părintelui încasat în
ultimul an.
|
Ungaria
|
63 €
101 € (copii cu
dizabilități)
|
344 €
|
18%
29%
|
278 € la naștere.
|
Bulgaria
|
51 € (copii < 1 an)
13 € (până la finalizarea
gimnaziului)
25 € (copii cu
dizabilități)
|
173 €
|
29%
8%
16%
|
Alocații
speciale pentru graviditate, la nașterea copiilor - între 75 și 130 €.
Indemnizație
de creștere copil 2 ani (80%-75% din salariul părintelui).
|
Irlanda[8]
|
130 €
|
1.461 €
|
9%
|
635 € -
alocație specială la nașteri multiple (acordată la naștere, când copiii
împlinesc 4 ani și 12 ani)
Indemnizație
de creștere pentru 6 luni în cuantum de 80% din salariu
|
Italia
|
258 €
122 €
0
|
< ~1.000 € venituri
lunare ale părinților
< 2.000 €
>5.500 €
|
25%
12%
|
Indemnizația
de creștere 3 luni - 80% din salariul părintelui.
|
Suedia
|
1 copil - 120 €
2 copii - 251 €
3 copii - 411 €
4 copii - 629 €
Mai mulți copii - 218 €
/copil
|
~ 1.400 €
|
9% - 16%
|
Indemnizația
de creștere pentru 16 luni (76%-97% din salariul părintelui)
|
5. Cuantumul actual al alocației de stat pentru copii nu reflectă respectarea
principiului interesului superior al copilului, consacrat prin Convenția ONU cu
privire la Drepturile Copilului, Constituția Romaniei și Legea 272/2004 privind
promovarea și protecția drepturilor copilului.
În sistemele legislative moderne,
prioritizarea aspectelor ce vizează protecția drepturilor copilului nu este
considerată o amenințare la adresa drepturilor adulților sau a politicilor
adresate acestora din urmă. De aceea, nu există echivoc în a acorda copiilor o
atenție specială pentru respectarea și promovarea drepturilor lor, iar alocația de stat este expresia modului în
care autoritățile interpretează și respectă principiul interesului superior al
copilului.
Art. 2, aliniat 4, din Legea 272/2004 enunță
astfel acest principiu fundamental: „Principiul
interesului superior al copilului va prevala în toate demersurile şi deciziile
care privesc copiii, întreprinse de autorităţile publice şi de organismele
private autorizate, precum şi în cauzele soluţionate de instanţele
judecătoreşti”.
Prefigurând principiul respectării cu
prioritate a interesului superior al copilului, dispoziția constituțională
potrivit căreia „Copiii şi tinerii se
bucură de un regim special de protecţie şi de asistenţă în realizarea
drepturilor lor.”[9] reprezintă soluția constituțională de
confirmare a poziției speciale pe care o ocupă drepturile copilului în
ansamblul societății românești. Această normă nu este doar un principiu
general, ci și o obligație intrinsecă a statului român.
De altfel, Comentariul general nr. 14 (2013) asupra dreptului copilului de a-i fi
luate în considerare interesele ca principiu fundamental, redactat și
transmis statelor semnatare ale Convenției ONU de către Comitetul pentru Drepturile Copilului, cuprinde regula că „Adoptarea oricărei legi sau oricărui regulament
de către organele legislative trebuie să fie guvernată de interesul superior al
copilului.”[10]
Despre Organizatia Salvati Copiii
Salvaţi Copiii România este o organizaţie neguvernamentală, de
utilitate publică, non-profit, care militează activ pentru drepturile şi
protecţia copilului în România, din 1990, în acord cu prevederile Convenţiei
Naţiunilor Unite cu privire la Drepturile Copilului. Programele organizaţiei
sunt adresate tuturor copiilor, cu o atenţie deosebită către cei aflaţi în
situaţii dificile - copiii din comunităţile dezavantajate, copiii victime ale
violenţei, exploatării prin muncă, traficului sau neglijării, copiii refugiaţi
etc. În cei 25 de ani de activitate, peste 1.150.000 copii au fost implicaţi în
campaniile şi programele desfăşurate de organizaţie. Salvaţi Copiii România
este membru al Save the Children International, cea mai mare organizaţie
independentă din lume care promovează drepturile copilului şi care cuprinde 30
de membri şi desfăşoară programe în peste 120 de ţări.
Contact Salvati Copiii: George Roman – 0744360915
[1] Art. 49, alin. 2, Constituția României.
[2] Propunerea legislativă pentru modificarea art.3 alin (1)
din Legea nr.61/1993 privind alocaţia de stat pentru copii, republicată, este
înregistrată cu numărul L395/2014. www.senat.ro/Legis/Lista.aspx?cod=18150
[3] Art. 1, alin. 4, Legea 272/2004 privind promovarea și
protecția drepturilor copilului.
[5] Ordonanţa nr. 26/2013 privind întărirea disciplinei
financiare la nivelul unor operatori economici la care statul sau unităţile
administrativ-teritoriale sunt acţionari unici ori majoritari sau deţin direct
ori indirect o participaţie majoritară, art. 14 alin. 1 (Operatorii economici
nu pot acorda membrilor adunărilor generale ale acţionarilor remuneraţii mai
mari de 25% din indemnizaţia fixă lunară a directorilor generali/directorilor,
pe şedinţă şi pentru mai mult de o şedinţă într-o lună, cu încadrarea în
prevederile bugetare aprobate.
[9] Constituția României, art. 49, alin. 1.
Comentarii