Poveste de (după) vacanță
Vacanță cu (Bel)vedere
Orice perioadă de vacanță este originală. Mai ales pentru că ajunge să fie povestită, amintită și păstrată precum o istorie irepetabilă, chiar dacă în vacanța cu pricina cursul zilelor și experiențelor poate că nu a fost defel nou. Dar nu, nu voi continua prea mult acest text cu impresii de călătorie, ci mai degrabă cu o trimitere la o istorie artistică ce are o legătură cu vacanța ce-am încheiat-o de curând. Și în care am trecut scurt, într-o zi răcoroasă de iulie, pe la Palatul Secession din Viena, ca să vad cupola cu frunze de dafin aurite, simbol al mișcării de independență artistică austriacă numită Secession, formată la finalul secolului al XIX-lea, parte a curentului Art Nouveau (în expresie austriacă). Gustav Klimt a fost inițiatorul ei, cel care a devenit și simbolul general cunoscut al acestui curent strălucitor. Curentul Secession s-a răspândit în tot Imperiul Austro-Ungar, ajungând să fie reprezentat și în arhitectura unor clădiri din Cluj, Turda, Arad și Timișoara (Baia Publică Neptun).
Palatul Secession din Viena
Cupola cu frunze de dafin aurite a Palatului Secession
Aceeași strălucire a frunzelor de dafin din cupola Palatului Secession luminează și picturile lui Klimt. M-am îndreptat și spre Palatul Belvedere, casa artei lui Klimt, cu toate că era destul de târziu pentru a-l mai prinde deschis. Dar am compensat întârzierea cu insistența de a găsi o copie în culori speciale a uneia dintre lucrările noncorformistului simbolist. O copie (specială) s-a găsit, tocmai potrivită, cu ajutorul unui negustor priceput. Acum am o primă copie (nu m-aș fi gândit să-mi iau copii până acum), valoroasă subiectiv pentru mine (și din cauza asta chiar originală), ce mă trimite la istoria unei vieți de artist ce a fost inspirat cu adevărat de o Muză și de mai multe surori simbolice. Gustav Klimt le-a pictat pe toate, îmbrăcându-le creativ în rochii inspirate de rochiile Muzei sale. Așa s-a completat simbolic (pentru mine) ciclul original - copie - original. Fotografia copiei mele în culori speciale se găseşte la finalul acestei povestiri.
Palatul Belvedere
"Der Kuss" la Palatul Belvedere
Muza și surorile ei picturale
Gustav Klimt a cunoscut-o pe Emilie Louise Flöge la începutul anilor 1890, iar aceasta i-a fost Muză în toată viața sa artistică. Nu doar că s-au plăcut, dar se pare chiar că au avut o suită de piese de artă pe care și le-au inspirat reciproc. Emilie Louise Flöge a fost designer avangardist, creatoare de rochii îndrăznețe pentru anii 1900, rochii ce aveau un tipar mozaicat, linie lungă până la pământ, mâneci largi și format confortabil. Ea a fost cea care i-a transmis lui Klimt tiparul aparte, înflorat și fistichiu al rochiilor cu care pictorul și-a îmbrăcat "Femeile de Aur" portretizate.
Emilie Louise Flöge, pictura (1902) și fotografie
Portret Adele Bloch Bbauer (1907) și foto Emilie Louise Flöge
Emilie Louise Flöge și Gustav Klimt
După ce designul rochiilor a prins contur în imaginația artistului, au fost îmbrăcate (mai mult sau mai puțin) asemănător toate femeile portretizate de pictor, de parcă ar fi fost prezentate într-o adevărată colecție de primăvară-vară din timpurile moderne: Judith (1901), Hermine Gallia (1903), Fritza Riedler (1906), Adele Bloch Bbauer (1907), Danae (1907), Friederike-Maria Beer (1916), și nu sunt doar ele.
Ea, artista originală, nu a rezistat vremurilor, fiind obligată să-și închidă atelierul de design vestimentar din Viena odată cu începerea Primului Război Mondial. Creațiile ei au dispărut. Fiindu-i Muză lui Gustav Klimt, i-a dat acestuia idei bune, un motiv original pentru rochiile personajelor ce le-a portretizat, iar azi, la un secol de atunci, originalul ce a inspirat "Femeile de Aur" din picturi, Emilie Louise Flöge, e amintită și de tabloul în culori speciale pe care tocmai am avut norocul să-l găsesc, despre care umblă vorba că i-ar surprinde chiar pe pictor şi pe Muza sa. Muza devine personaj de poveste.
[credit foto: gustav-klimt.com, klimtgallery.org, belvedere.at]
Comentarii