Statul Obez. Manual de dietă pe bază de politici publice.
Vicepremierul Vasile Dâncu a propus în ședința de guvern de ieri mai multe măsuri concrete în sprijinul relaxării aparatului birocratic din instituțiile publice.
Fără să fie nevoie să insiste prea mult pentru a caracteriza gravitatea obezității la care se află structurile instituțiilor publice, vicepremierul a trecut direct la seria de măsuri pe care le susține:
1. Clarificarea funcțiilor din administrație și stabilirea
unui set de principii aplicabile tuturor în ceea ce priveste recrutarea,
exercitarea și evaluarea activității în administrație, în baza a patru principii:
competență, competiție, transparență, performanță;
2. Un Sistem Electronic National de Evidență a Ocupării in
Administrația Publică, administrat de ANFP și utilizat în timp real de toate
autorităâile și instituțiile publice;
3. Inițierea unei structuri de tip "caine de pază"
(watchdog), cu rol in elaborarea, monitorizarea și evaluarea tuturor
politicilor de resurse umane din sectorul public;
4. Un sistem de evaluare a inițiativelor de reorganizare
institutională inclusiv din perspectiva coerenței, predictibilitatii,
sustenabilității și conformității cu obiectivele asumate la nivel national
(ANFP și structura de tip "watchdog");
5. Un mecanism de avertizare timpurie cu privire la
potentialul impact negativ al inițiativelor legislative sau administrative
asupra profesionalismului, stabilității, transparenței și predictibilității în
sistemul public, precum și cu privire la caracterul arbitrar și lipsa de fundamentare
a acestui tip de inițiative (ANFP si structura de tip "watchdog") ;
6. Eliminarea dispozitiilor legale generatoare de exceptii de
la regulile generale si de la aplicarea oricaruia dintre cele 4 principii
generale.
7. Crearea unei legături legitime între nivelul politic si
administrativ, care sa consolideze responsabilitatea persoanelor aflate în
funcții de conducere și a decidenților politici în ceea ce privește deciziile
politice și cele de politici publice;
8. Introducerea cadrelor de competență/standarde ocupaționale
actualizate, pentru toate categoriile de funcții, care să stea la baza
proceselor de recrutare, evaluare si formare;
9. Măsuri pentru corectarea dezechilibrelor din sistem și
"deschiderea" sistemului (modificarea structurii sistemului, corelarea
vechimilor, actualizarea condițiilor de ocupare, eliminarea unor bariere
tematice, etc.) și o prezență mult mai activă pe piața forței de muncă a
statului ca si angajator.
10. Evaluare și testare a fezabilității introducerii
concursului national ca unică baza de intrare în corpul funcționarilor publici;
11. Consiliere și orientare profesională specializată pentru
dezvoltarea unei cariere în administrația și/sau funcția publică;
12. Noi proceduri de recrutare și selecție pentru funcțiile
publice, parțial informatizate, adaptate scopului și nivelului funcției și
orientate spre validarea de aspecte relevante din punct de vedere calitativ cu
privire la competențele persoanelor interesate;
13. Noi mecanisme de planificare a activităților, evaluare a
performanțelor profesionale individuale și promovare, capabile să reflecte și
să susțină recunoasterea contribuțiilor individuale la atingerea obiectivelor
instituționale;
14. Transparență, echitate și predictibilitate în politicile
salariale finanțate din fonduri publice, reguli de bază în revizuirea Legii cadru nr. 284/2010
privind salarizarea unitară a personalului plătit din fonduri publice;
15. Termeni de referință minimali pentru abordarea strategică în domeniul formării pentru administrația publică - Institutul Național de
Administratie, responsabilizarea și responsabilitatea părților implicate,
standarde de calitate și detalii cu privire la instruiri;
16. Susținerea responsabilitătii și responsabilizării în
funcția publică prin publicarea generalizată de informație în mod automat, mai
ales în zonele sensibile: achiziții publice, investiții publice, execuții
bugetare, evaluari preliminare și analize detaliate ale impactului politicilor
publice, rapoarte de monitorizare si evaluare ex-post a politicilor publice;
17. Consolidarea statutului și întărirea rolului consilierului
de etică, intervenție
legislativă, standard de pregatire unic, formare specializată obligatorie, mai
multe atribuții, sprijin și măsuri administrative pentru îndeplinirea noului
rol, etc.;
18. Document-cadru unic, cu toate regulile privind conduită actualizate, pentru toate categoriile de funcții din administrație, disponibil
pe pagina de internet a fiecărei autorități sau instituții publice;
19. Formare/informare periodică, obligatorie, cu privire la
etica și integritatea în exercitarea de funcții în administrația publică;
20. Obligativitatea evidenței și managementului centralizat al
funcțiilor și posturilor sensibile.
Este o poziție programatică interesantă a vicepremierului, o șansă în plus pentru guvern de a trece la măsuri de simplificare și transparentizare a sectorului public.
Nu pot să nu remarc în mod special câteva cuvinte cheie din material, dar și câteva importante minusuri.
Mai întâi, propunerile fac apel la conceptul de politici publice. Concept încă slab pentru realitatea mediului public din România, puțin capabil de a avea capacitate explicativă (tocmai pentru că marea majoritate a decidenților nu au crezut niciodată în ideea de politici publice), el are șansa să reintre în utilizare corectă, în condițiile în care Vasile Dâncu va reuși să impună acest set de măsuri (ori măcar o parte din ele), iar mai apoi va şi aplica amenzi pentru nerespectarea noilor reguli din administrație.
Găsesc cu surprindere în material trimiterea la nevoia unei legături legitime între politic și administrativ, adică între decidenții de coloratură politică și cei cu carieră de funcționari. Cred că nimeni nu mai speră să se găsească politicieni de forță care să ia taurul de coarne și să fixeze clar în lege nivelul până la care se fac numiri politice, respectiv nivelul de la care ocupările de posturi publice se fac doar prin concurs nepolitizat. Poate are curaj Vasile Dâncu să facă asta, cine știe.
Transparența, mai ales sub forma publicării online a tuturor informațiilor primare asupra instituțiilor publice, este un alt cuvânt cheie din această propunere guvernamentală. Aici nu cred că va merge cu vorba bună, doar amenzile drastice vor putea să impună respect.
Lipsește din document o trimitere la cea mai importantă măsură ce poate să fie luată în scopul debirocratizării și a creșterii eficienței administrative: descentralizarea. Dusă spre mantinelă și abandonată de către fostul vicepremier Liviu Dragnea, descentralizarea administrativă nu este o idee de aruncat, dacă e să vorbim de tratarea statului obez. Iar Vasile Dâncu probabil că știe asta foarte bine, căci a elaborat multe dintre analizele de context pe care le-a cerut Ministerul Dezvoltării în faza de acum trei-patru ani, când încă mai vorbea cineva de descentralizare.
Se știe că orice dietă pentru obezitate începe de la o decizie clară de a respecta regulile. Avem capacitatea socială de a lua această decizie?
Comentarii