Analiză media: impactul site-urilor locale de ştiri, plus câteva comparaţii şi concluzii
Nivelul de subdezvoltare şi slaba acoperire a presei locale
din vestul ţării sunt deplânse în ultimii ani de mai toţi comentatorii avizaţi.
Referinţele negative s-au înteţit, mai ales în ultimii doi-trei ani, mai ales
în cercurile în care se discută cu cărţile pe faţă, în grupurile informale „subţiri”
ale veteranilor din jurnalismul timişorean, unde fenomenul căderii factorului
de influenţă a presei locale e dat ca o notă certă.
TV.
Televiziunile locale sunt aproape inexistente (prezenţa TVR
Timişoara este singura constantă, iar pe lângă ea aproape că nici nu se mai văd
DIGI24 Timişoara şi TV Europa Nova). În lipsa unor instrumente de măsurare
longitudinală a audienţelor acestor programe TV locale, impactul lor pentru
publicul local este greu de cuantificat, mai ales că vorbim de o plajă de cifre
mici de audienţă, cele de pe la coada listei de audienţe realizate de canalele
TV româneşti.
RADIO.
Vremea de aur a programelor radio locale a apus, sau, cel
puţin, se poate resimţi reducerea impactului emisiunilor şi a varietăţii lor. Şi aici,
ca şi pentru TV şi presa scrisă, apare obsedant întrebarea circulară: a căzut
interesul publicului pentru emisiunile de radio, sau calitatea lor a dat
reculul interesului de public?
Dacă la Radio Timişoara, postul public regional
ce emite în FM şi AM, se simte o relativă reorietare spre formatul prietenos al emisiunilor interactive, în cazul celorlalte frecvenţe de radio cu emisie
locală profilul programelor este într-o vădită sărăcire.
Radio ProFM Timişoara,
West City Radio ori Radio Banat Link au emisii neauditate, aşa că nu putem să
ştim dacă audienţele lor depăşesc audienţele unor programe naţionale cu emisie
locală (prin buletine de ştiri şi publicitate locală), cum sunt TANANANA sau
RADIO21 şi KISSFM.
Piaţa programelor de radio locale nu este una cuantificabilă şi, cel
mai probabil, se află în aceeaşi situaţie cu cea a programelor TV locale, având
cote de audienţă neglijabile.
PRESA TIPĂRITĂ.
Ziarele şi revistele locale descriu cel mai bine fenomenul
contractării pieţei media locale. Anii de glorie cu tiraje de 20 sau 30 de mii
de exemplare pe zi ţin de istorie. Mai iese din tipar doar Renaşterea Bănăteană
(care, chiar dacă se mai bazează pe distribuţie în sistem abonament în tot
judeţul, şi-a redus tirajul sub ultimul prag psihologic, cel de 10 mii exemplare), iar
de câteva luni apare şi săptămânalul Banatul Azi, pe lângă Agenda. Tirajele
totale ale presei scrise vândute în chioşcurile din judeţ este la fel de
neglijabil ca şi impactul canalelor TV şi radio locale.
PRESĂ LOCALĂ, ŞTIRI CENTRALE
După anii 2010-2012, canalele on-line rămân singurele semnificative în piaţa media locală, dar cu date de audienţă de zeci de ori mai reduse decât cele din topul naţional al on-line-ului.
Pe lângă scăderea traficului şi a audienţelor cumulate ale
canalelor media locale clasice, e clară şi o continuă amplificare a tendinţei de
creştere a influenţei canalelor social-media, cu locomotiva Facebook şi cu
impactul global al câmpului de comunicare on-line Google.
Efectul Facebook şi
Google este cuntificat de marketerii români la o acoperire de peste 50% din
totalul general al cheltuielilor de publicitate on-line din România (aprecierile
mergând chiar până la 75-80% din valori).
Mai ales Facebook este un mediu on-line în care se dezvoltă
canale locale, fie că este vorba de pagini oficiale ale comunicatorilor, pagini
ale brandurilor locale ori pagini şi grupuri de ştiri locale.
Nodurile principale de comunicare locală se găsesc în online
azi, fie că este vorba de site-urile canalelor media de toate tipurile ce s-au
mutat în on-line, fie că sunt canale Facebook ale personalităţilor,
publicaţiilor, grupurilor sau pagini de comunităţi.
Media on-line locală atrage acum cvasi-totalitatea publicului local. Într-o piaţă a ştirilor tot
mai deschisă şi mixată (canale locale, naţionale, internaţionale, generice şi
nişate), cotele de audienţă realizate de ştirile din on-line sunt într-un raport
de cel puţin 25 la 1 faţă de cele realizate de canalele media convenţionale locale
(traficul zilnic maximal al primelor site-uri de ştiri din România este pe
nivelul de 700-1000 mii vizitatori unici zilnic, în timp ce traficul zilnic
maximal al primelor site-uri din Timişoara este situat pe nivelul de 15-20 mii
vizitatori, cote care nu se pot compara cu audienţele modeste ale canalelor
locale TV, Radio şi Print).
Temele de dezbatere ale zilei sunt date azi de canalele TV naţionale şi de on-line-ul
naţional. Media locală pare insignifiantă, fenomenul masificării publicului în on-line-ul naţional lasând destul
de puţin loc site-urilor locale. Această concluzie merge în simetrie cu observaţia unei întârzieri profunde a culturii politice, civice şi comunitare din plan local, în raport cu nivelul dezbaterilor de azi. Localismul mentalităţilor este în opoziţie cu dezvoltarea economică şi cu aspiraţiile vestului ţării. Asta se vede şi în presa locală.
Dacă încercăm listarea canalelor on-line locale,
ierarhizate în funcţie de un factor de impact (mix al prezenţei în Web, Google
şi Facebook a acestor canale), avem o cheie de extragere a celor mai
importante vehicule de comunicare localizate, relevante pentru dezbaterile din spaţiul public local. Şi semnificative pentru campania alegerilor
parlamentare 2016. Atât cât contează acest palier local al comunicării,
raportat la cel naţional (care, desigur, este mult mai important, un fenomen pe deplin vizibil în tabloul comparativ dintre canalele locale şi primele canale naţionale).
Iată tabloul on-line-ului local din vestul ţării (cuprinzând site-uri generaliste, pe lângă acestea fiind situate comparativ zece canale locale de nişă, de sport,
cultură, educaţie sau blogging, plus zece canale majore naţionale). Ordonarea este făcută de mixul factorului de
impact (determinat prin multiplicarea vizitatorilor unici zilnici, cumulaţi
lunar, cu like-urile din facebook şi cu rankul mediu de căutări zilnice în
Google după denumirea site-ului).
Se pare că cel mai puternic brand din on-line-ul local nu
este al unui vehicul de ştiri, ci este site-ul Universităţii de Vest din
Timişoara. Cu impactul pe care îl are uvt.ro se pot compara doar primele două site-uri de ştiri din Timişoara, cei mai importanţi furnizori de conţinut media locali, opiniatimişoarei.ro şi tion.ro.
Anexa tabelară cuprinde listarea rezultatelor caracteristice lunii de referinţă septembrie 2016 şi zilei de 22 octombrie 2016, dată la care s-au cules cifrele de monitorizare Facebook şi Google.
Anexa tabelară cuprinde listarea rezultatelor caracteristice lunii de referinţă septembrie 2016 şi zilei de 22 octombrie 2016, dată la care s-au cules cifrele de monitorizare Facebook şi Google.
CANAL
|
DATE
TRAFIC
|
VIZITATORI
UNICI LUNA
|
LIKE-URI
FACEBOOK
|
GOOGLE TRENDS
DAILY
|
FACTOR
IMPACT
|
||||
opiniatimisoarei.ro
|
trafic.ro
|
400000
|
25000
|
75
|
750000
|
||||
tion.ro
|
userexp.net
|
173940
|
50000
|
83
|
721851
|
||||
renasterea.ro
|
sati.ro
|
400000
|
20000
|
47
|
376000
|
||||
pressalert.ro
|
similarweb.com
|
400000
|
14000
|
65
|
364000
|
||||
expressdebanat.ro
|
userexp.net
|
50000
|
22500
|
80
|
90000
|
||||
banatulazi.ro
|
trafic.ro
|
240000
|
3200
|
100
|
76800
|
||||
timisoarastiri.ro
|
userexp.net
|
34500
|
19000
|
70
|
45885
|
||||
cetateanul.ro
|
similarweb.com
|
90000
|
10000
|
49
|
44100
|
||||
ziuadevest.ro
|
userexp.net
|
45000
|
13000
|
62
|
36270
|
||||
debanat.ro
|
userexp.net
|
35000
|
16000
|
64
|
35840
|
||||
orasul-timisoara.ro
|
userexp.net
|
6000
|
310000
|
15
|
27900
|
||||
pentrutimisoara.ro
|
similarweb.com
|
10000
|
37500
|
51
|
19125
|
||||
banatulmeu.ro
|
similarweb.com
|
35000
|
7000
|
67
|
16415
|
||||
radiotimisoara.ro
|
userexp.net
|
35000
|
9000
|
52
|
16380
|
||||
voceatimisului.ro
|
similarweb.com
|
40000
|
7000
|
21
|
5880
|
||||
timisoaraonline.ro
|
userexp.net
|
5500
|
23000
|
45
|
5693
|
||||
timisoreni.ro
|
similarweb.com
|
250000
|
5000
|
4
|
5000
|
||||
sursadevest.ro
|
userexp.net
|
30000
|
3800
|
32
|
3648
|
||||
telenova.ro
|
similarweb.com
|
10000
|
16000
|
21
|
3360
|
||||
oradetimis.ro
|
similarweb.com
|
15000
|
8000
|
27
|
3240
|
||||
impactpress.ro
|
similarweb.com
|
15000
|
2300
|
25
|
863
|
||||
timpolis.ro
|
userexp.net
|
18600
|
1385
|
28
|
721
|
||||
timisoaraazi.ro
|
userexp.net
|
6000
|
2000
|
60
|
720
|
||||
timisplus.ro
|
trafic.ro
|
3000
|
1300
|
51
|
199
|
||||
ziarultimisoara.ro
|
userexp.net
|
7200
|
1100
|
24
|
190
|
||||
livetimisoara.ro
|
userexp.net
|
3000
|
1500
|
21
|
95
|
||||
timisoaraexpress.ro
|
userexp.net
|
12000
|
5000
|
1
|
60
|
||||
gazetadinvest.ro
|
similarweb.com
|
15000
|
1600
|
1
|
24
|
||||
uvt.ro
|
similarweb.com
|
400000
|
27000
|
70
|
756000
|
||||
upt.ro
|
similarweb.com
|
350000
|
11000
|
70
|
269500
|
||||
sporttim.ro
|
userexp.net
|
17500
|
6500
|
79
|
8986
|
||||
infoo.ro
|
userexp.net
|
18500
|
3000
|
55
|
3053
|
||||
druckeria.ro
|
userexp.net
|
16000
|
6000
|
30
|
2880
|
||||
timisoara2021.ro
|
userexp.net
|
7000
|
33500
|
10
|
2345
|
||||
tomatacuscufita.com
|
userexp.net
|
14500
|
4800
|
20
|
1392
|
||||
ciprianjichici.ro
|
userexp.net
|
4400
|
4800
|
40
|
845
|
||||
sportvest.info
|
userexp.net
|
2500
|
9000
|
24
|
540
|
||||
marceltolcea.ro
|
similarweb.com
|
2000
|
5000
|
30
|
300
|
||||
stirileprotv.ro
|
brat.ro
|
8100000
|
2330000
|
43
|
811539000
|
||||
realitatea.net
|
brat.ro
|
5150000
|
1318000
|
20
|
135754000
|
||||
adevarul.ro
|
brat.ro
|
5450000
|
516000
|
42
|
118112400
|
||||
gandul.info
|
brat.ro
|
2600000
|
566000
|
48
|
70636800
|
||||
hotnews.ro
|
brat.ro
|
2500000
|
334000
|
45
|
37575000
|
||||
gsp.ro
|
brat.ro
|
2900000
|
475000
|
14
|
19285000
|
||||
evz.ro
|
brat.ro
|
2500000
|
102000
|
62
|
15810000
|
||||
tolo.ro
|
similarweb.com
|
800000
|
132000
|
65
|
6864000
|
||||
republica.ro
|
similarweb.com
|
1200000
|
40500
|
35
|
1701000
|
||||
pressone.ro
|
similarweb.com
|
200000
|
31000
|
25
|
155000
|
||||
Comentarii