La finalul anului aflăm cum se înclină
balanţa, după aşteptările subiective şi (puţin) după noroc. Încheind o astfel
de perioadă, citind şi întrebându-mă cât de exacte ori cât de exagerate sunt
ştirile pompoase de decembrie, grăbit printre titlurile zilei, analizele
săptămânii şi topurile anuale ale fiecărui domeniu în care oamenii s-au gândit
să facă ierarhii şi clasamente, forţând motoarele de căutare şi mizând pe
inspiraţie, am găsit într-una din zile cea mai tare întrebare. Şi nu pentru că răspunsul
ar fi greu de dat. Şi nici pentru că nu s-ar mai fi formulat niciodată această
scurtă întrebare.
Privind
de departe spre centrul oraşului răsăritean, găsind la locul lor aceleaşi taste
şi repetând obsesiv acelaşi click în surdină, sincronizat cu mişcările de pe
ecran, mi-am dat seama că nu fac altceva decât să caut doar acele răspunsuri pe
care sunt pregătit să le găsesc. Hai, fie, poate un sfert de pas mai mult,
poate chiar să caut şi ceea ce mi-aş dori să găsesc, înclinație ce mi-am format-o în timpul întâlnirilor cu prietenul meu călător (întâlniri de care,
sunt sigur, își amintește și el). Cercetător prin vocaţie şi prin profesie,
Inventatorul citise un articol mai vechi (pe care i-l sugerasem cu câteva
săptămâni în ur mă) şi a insistat cu întrebările
până când a ajuns cu discuţia la al cincilea element – nu, nu era vorba de
filmul lui Luc Besson – la care el se referea prin termenii celei “de-a cincea descoperiri”, pe care o
făcuse cu ani în urmă.
Mi-a
explicat că descoperise la granița dintre
lumea ideilor şi lumea lucrurilor o graniță (nevăzută şi nedemonstrată, totuși
presupusă de oameni), o formă de existenţă care poartă imaterial mișcarea
undelor (chiar şi ale celor electromagnetice), ceva de genul celui de-al cincilea
element găsit de vechii greci (nici aer, nici apă, nici pământ, nici foc), acolo
unde se intermediază trecerea de la ideile gândite şi emoţiile simţite de
oameni către lumea faptică (numită, în mod obişnuit, realitate fizică). Cel
mai apropiat concept uman cu care se poate compara această descoperire
nematerială este cel de “intenţie”, însă fără să fie intenţia obişnuită, similară
voinţei îndreptate raţional spre acţiune, fiind mai mult căutarea ghidată de intuiţie,
care organizează lucrurile şi viaţa (formula asta am reținut-o exact, cuvânt cu
cuvânt).
Argumentaţia
viabilităţii acestei descoperiri am reluat-o în discuţiile cu Inventatorul în
mai multe ocazii ulterioare, iar la final de an, în faţa ecranului de calculator,
am zâmbit când mi-am amintit de unde a plecat discuţia despre a cincea
descoperire: de la faptul că de multe ori căutăm ceea ce ne-am dori să găsim, o
căutare ghidată de intuiţie.
Şi
s-a verificat, am găsit la final de an cea mai interesantă întrebare. Felul ei
nemaipomenit de special a devenit evident prin contextul în care se afla, context
ce poate fi descris, foarte pe scurt, ca o hartă a curiozităţilor oamenilor şi
a căutărilor lor imediate. Era vorba de o statistică dată de Google la final
de an cu privire la cele mai dese căutări făcute în perioada ce se încheia.
Fără
să mai fie necesară o altă paranteză explicativă, simpla trecere în revistă a
rezultatelor listate de Google a făcut descrierea intențiilor (la scară mare). În
topul general ale celor mai populare căutări sunt simboluri cheie (care îi fac
pe oameni să viseze cu ochii deschişi): un obiect simbol (iPhone6), rezultate
simbol (rezultate la bacalaureat, titularizare), artist simbol (Robin Williams
şi … Conchita Wurst), evenimente simbol (Eurovision şi WordCup), toate culminând
cu cel mai important simbol, Simona Halep.
Mai
departe. Între cele mai populare căutări Google din domeniul sportiv se află
evenimente sau echipe de care oamenii sunt ataşaţi sau pe care le aşteaptă cu
nerăbdare (WordCup , Wi mbledon , Steaua-Dinamo), între cele mai
populare titluri de filme sunt (fară nicio mirare) cele mai provocatoare
producţii ale anului (Nymphomaniac, Maleficient, American Hustle), iar între
cele mai populare emisiuni de televiziune se află strălucitoarele showuri ce
dau dependență publicului și produc mult profit în toată lumea (VR, Masterchef,
Xfactor).
Am
ajuns, în final, la topul topurilor, am găsit întrebările cele mai întâlnite în
Google, utilizând formula interogativă “ce-este?”.
Era o listă a celor mai des întâlnite curiozităţi ale oamenilor, cele care îi
fac să rămână unde sunt sau să se schimbe (“da”,
uneori chiar “da”, se poate). Pe
primul loc în top s-a situat o întrebare venită din nev oia de cunoaştere politică: “ce-este-diaspora?”.
Doar după ce această întrebare a primit lămuriri mulţumitoare, abia atunci s-a
trecut mai departe, mult mai departe: “ce-este-ebola?”.
Când s-a aflat un răspuns şi despre pericolul africa n,
oamenii s-au întors către începuturi: “ce-este-epidurala?”.
Dar, oscilanţi cum sunt, s-au sucit spre chimia vieţii: “ce-este-perhidrolul?”. Apoi s-au temut de apropierea morții: “ce-este-oncologia?”. Au reușit să se
ridice însă, au făcut mai departe un salt universal şi tehnicist: “ce-este-satelitul?”. Ceea ce, să
recunoaștem, este cu totul şi cu totul altceva decât întrebarea ce-a urmat: “ce-este-fabula?”. Şi, pentru ca să
crească apropierea de centrul vieţii (odată cu suspansul), a venit întrebarea:
“ce-este-coronarografia?”. Căderea în
absolutul banalului nu putea să fie mai rapidă decât cea provocată prin
întrebarea: “ce-este-mucoviscidoza?”.
Ceea
ce m-a făcut, aproape, să închid calculatorul. Era să uit tocmai întrebarea cea
mai importantă. Toate aceste explicaţii nu au reprezentat decât contextul, o
hartă a curiozităţilor oamenilor şi a căutărilor lor, un mediu potrivit în care
am văzut strălucirea reginei întrebărilor, ascunsă pe locul şapte (din nou “şapte”,
aproape că mă obseda cifra), din primele zece întrebări populare Google: “ce-este-metafizica?”. Întrebare ce a creat un spaţiu intermediar, o fereastră a timpului
recent, un moment în care mi-am fixat intenţia, prima intuiție căutătoare ce
organizează lucrurile şi viaţa, de la care a şi plecat acestă relatare.
Comentarii