Treceți la conținutul principal

Câteva observații diagonale, la două zile după turul întâi al prezidențialelor 2019





  • O hartă interactivă intersantă, cu rezultatele alegerilor din turul întâi al alegerilor prezidențiale din 10 noiembrie 2019,  se află pe hotnews.ro

  • Foarte mulți comentatori au afirmat că surpriza acestor alegeri este neintrarea în turul al doilea a lui Dan Barna. Reamintesc că spuneam, încă de la finalul lui august, că dacă scena urma să rămână tot așa cum se arăta, Barna nu prea își găsea șanse să intre în turul al doilea.



  • Totuși, acești analiști au etalat, în cvasi-totalitatea comentariilor despre rezultatele de duminică, doar argumente care să ajute în evaluarea prestației candidaților, a poziționărilor și reacțiilor acestora, cu valoare explicativă pentru rezultatul final în număr de voturi. Niciun analist nu a realizat critica sau măcar evaluarea modului în care au jucat această campanie consultanții candidaților.

  • Și totuși, consilierii de comunicare politică, acei consultanți care construiesc strategia de comunicare, ajutați de implementatori de PR, sunt cei care aduc în jocul candidaților conținut de comunicare.

  • La Klaus Iohannis era clar, de mai multă vreme, consilierii de comunicare politică au mers tot pe strategia (câștigătoare) a efortului minim pentru rezultat maxim și de prezervare a avantajului de la intrarea în campanie (să nu uităm, Klaus Iohannis și-a anunțat oficial candidatura primul, anul trecut). Au beneficiat, mai ales, de un efect de bulgăre de zăpadă comunicațional, pozitiv pentru candidat, provenit din schimbarea peisajului politic în ultimele 6 luni, culminând cu căderea guvernului Dăncilă și instalarea guvernului Orban, în pragul turului întâi al prezidențialelor. Acest context favorabil a generat, probabil, unul dintre cele mai simple exerciții electorale prezindențiale din ultimii 30 de ani, cu beneficiar președintele în funcție.

  • La PSD, noii consilieri ai candidatei (fostă premier) Viorica Dăncilă au jucat median (chiar aproape de mediocru). Probabil că mișcarile și degringolada pesedistă și-au pus amprenta și pe culisele acestei campanii prezidențiale, fosta doamnă premier repetând truisme neutre pentru propriul electorat (conservat numeric, între europarlamentare și votul de duminică, dar nu prin mesajul candidatei, cât prin networkingul partidului), fără să convingă și să aducă nimic peste voturile partidului.

  • Marele pierzător de etapă este candidatul alianței USR-PLUS. Dan Barna a pierdut opt sute de mii de voturi între scorul de la europarlamentarele din 26 mai și acest tur întâi al prezidențialelor, din 10 noiembrie. Dacă vreți să știți motivul, priviți making-off-ul zilei alegerilor, realizat de pressone.ro. O producție ce a mers la risc, creativă și interesantă, atât în perspectiva unei posibile intrari a personajului principal portretizat în turul al doilea, dar și din perspectiva eșecului acestuia, așa cum s-a și întâmplat după ora 21 a zilei de duminică. 




  • Filmul (documentar) e interesant pentru că îl arată pe Dan Barna natural, servind micul dejun, curățindu-și pantofii, vorbind colocvial cu familia, colegii, cetățenii din secția de vot.

  • Mai e interesant și pentru că arată un candidat fără consilieri de comunicare politică, singur și visător, aflat în ziua votului acasă, în Sibiu. Dacă ar fi avut consilieri de comunicare, cu siguranță impresia de singurătate, care a dominat aprițiile lui Barna în toată perioada precampaniei și campaniei electorale, ar fi fost atenuată printr-o echipă foarte vizibilă, prin „inventarea” endorserilor (chiar pentru că au fost atât de puțini, au ieșit în evidență, prin chiar izolarea lor), ca și prin „montarea” unei minime dezbateri a temelor de pe agenda politică propusă de candidat. Dacă ar fi avut consilieri, ar fi știut că orice making-off se negociază anterior filmărilor, ca să arate ceea ce e obligatoriu să fie arătat din latura umană a unui om până mai ieri necunoscut. Dacă ar fi avut consilieri, ar fi calculat altfel județele țării, nu doar numărându-le simplu în termeni de două pe zi, parcurse în turneul electoral, ci prin segmentarea demografică și prin evaluarea dinamicii notorietății politice a candidatului. Dacă ar fi avut consilieri, probabil că s-ar fi întrebat dacă îi ajunge să fie natural pentru a juca cea mai importantă carte a unei candidaturi, credibilitatea - ori dacă mai e necesară, în plus, și o suită întreagă de răspunsuri pe care publicul așteaptă să le audă cu privire la cele mai stringente întrebări despre funcția pentru care candidează. Caz școală de inadecvare.

Comentarii

Postări populare de pe acest blog

[CONVERSATIV] Numai pentru curioși: versiunile contraintuitive ale cotidianului, în interviurile lunii iulie

Îmi place întrebarea aceea prin care scriitorul este provocat de jurnalist să descrie în câteva cuvinte povestea din cel mai recent text de ficțiune pe care l-a publicat. Cred că e un test mai mult decât interesant pentru scriitorii pretențioși și creativi, pentru că îi obligă să condenseze la un rezumat de o frază libertatea unei povestiri de câteva sute de pagini. E ca și cum i s-ar cere autorului să formuleze instant un supratitlu de o propoziție pentru un text la care a lucrat o perioadă de luni sau ani de zile.   Acum, mergând pe firul ideii, un supratitlu poate fi de folos și atunci când deschide o fereastră a curiozității către răspunsurile dintr-un interviu. O să vă propun câteva astfel de supratitluri, ca introduceri la unele dintre cele mai interesante materiale jurnalistice pe care le-am găsit în revista presei de iulie: interviuri exclusive, pe teme de actualitate ori atemporale, versiuni contraintuitive ale cotidianului, dominat în aceaste luni de spectrul pandemi...

[CONVERSATIV] O dată pe lună, 5 autori cu cărți noi, 7 întrebări despre subtextul cărților și autorii lor. Hiper-realitatea din care autorii își construiesc ficțiunile

De multe ori, avem supriza de a găsi acolo, în fereastra dialogală deschisă de inteviurile atipice, mai multe secrete despre viață decât în orice altă perspectivă și interpretare. Un interviu de top conține multă curiozitate, îndrăzneala de a transmite această curiozitate către intervievat, dar mai ales expresii interogative inspirate, prin care întrebările cer și obțin răspunsuri directe și revelatoare. Spre exemplu, LITERARY HUB publică lunar un serial de interviuri simultane cu 5 autori de cărți recent apărute, într-un montaj de 7 întrebări insolite, prin care este căutat subtextul noilor cărți și chiar explicații despre relația autorială dintre scriitor și textul său. Rezultatul vorbește de la sine, devine un izvor de interpretări și înțelesuri, unele mai profunde, despre sensul amplu al textelor, altele de detaliu, relative la nuanțe și micro-idei prinse în secvențe și paragrafe ale textelor. Oricum, indiferent de nivelul explicativ pe care se poziționează răspunsurile, din puter...

Orbecăiala Capitalei Europene a Culturii, ediția de Timișoara. Oamenii foarte talentați rămân ignorați, din cauza suprabirocratizării și festivismului

Un scandal neprevăzut și insolit, al unui plagiat așa-zis neintenționat, a devansat o  ședință de bilanț  a Asociației Timișoara - Capitală Europeană a Culturii. E vorba de un film de prezentare produs în condiții ciudate, prin „împrumutarea” fără consimțământul autorului a unui text. O eroare care e greu de justificat atfel decât în termenii unei grabe de a „scoate” ceva pe piață, de ochii lumii. E regretabil că TM 2021 se promovează cu  un text care nu-i aparține . Înainte de acest exemplu viu de inadecvare culturală, un alt protest , de data aceasta a celor din Unitatea artistică a Asociației TM2021, arăta că veștile bune despre pregătirea programului cultural pentru 2021 continuă să se lase așteptate nepermis de mult. Chiar și semnalul de alarmă tras de către unul dintre cunoscuții italieni stabiliți în Timișoara, Gianluca Testa, este mai mult decât simptomatic pentru neliniștile trezite în comunitatea timișoreană, în urma inadecvărilor repretate în proiectarea ...