Aproape deloc intelectual :), dar condus de emoţional, am scris un comentariu subiectiv despre două piese de teatru văzute la Naţionalul timişorean, la invitaţia iniţiatoarei multi-blogului scris de spectatori fideli ai TNTm. O ocazie frumoasă de a mă revanşa faţă de artiştii TNTm, care produc spectacole foarte bine primite, ce crează dependenţă de arta scenei. Şi o ocazie de a spune ceea ce am simţit, ocazie rară şi preţioasă.
Pentru cei ce n-au prins textul la prima publicare, îl reiau şi aici, la ceas târziu, cu oarecare nostalgie:
Actorii, față în față. Subiectiv
Pe scena modulară a
Sălii 2, Teatrul Național din Timișoara prezintă cel mai longeviv spectacol al său,
prezentat și în această stagiune: “Boala familiei M” de Fausto Paravidino, regia
artistică și sound
design de Radu Afrim, scenografia Velica Panduru, light design Lucian Moga, în
distribuție
aflându-se Ion Rizea, Claudia Ieremia, Călin Stanciu Jr., Colin Buzoianu, Victor
Manovici, Mălina Manovici.
Pe scena
Sălii Mari, Teatrul Național din Timișoara prezintă cel mai cunoscut tilu din opera lui I.L.
Caragiale: “O scrisoare pierdută”, regia artistică de Ada Lupu, scenografia Zsolt Fehervari, costume Alina Lățan, muzica Cari Tibor, light design Lucian Moga, în distribuție
aflându-se Colin Buzoianu, Doru Iosif, Bogdan Spiridon, Victor Manovici, Cătălin
Ursu, Ion Rizea, Adrian Jivan, Ionuț Pârvulescu, Valentin Ivanciuc,
Ionuț Iova, Claudia Ieremia.
Așa s-a nimerit, să fiu pregătit pentru acest final de aprilie, cu biletele
cumpărate pentru două spectacole ale TNTm ce-și aveau reprezentațiile la șaptezeci și două de ore distanță. Și cu aceași actori în câteva dintre rolurile principale ale celor două piese, “Boala familiei M” și “O scrisoare pierdută”. Situație cu care
nu cred că m-am întâlnit prea des, ba sigur e prima dată, dacă mă gândesc bine.
Mi-am cumpărat acum două săptămâni biletele pentru ambele spectacole, ca un fel
de răzbunare plăcută pentru perioadele ghinioniste în care nu am ajuns cu
lunile pe la caseria teatrului, ori pentru situațiile când n-am fost pe fază și m-am trezit că vreau sa-mi iau bilete doar cu câteva zile înainte de
spectacol, care era sold out (iar la TNTm majoritatea spectacolelor se joacă
sold-out, chiar așa).
Emoțiile din teatru încep uneori chiar dinainte de gong, chiar de la alegerea
locurilor din sală, la cumpărarea biletelor, atunci când spectatorul își joacă rolul său în fața caseriei de bilete (ori in fața calculatorului, când își cumpără biletele online). De aici începe spectacolul mersului la teatrul
mare, pentru actorii din sală ce-și dau întâlnire cu actorii de pe scenă.
Situarea
în dramaturgia contemporană a lui Fausto Paravidino m-a făcut curios, iar scena modulara a Sălii 2 anunța un spectacol atipic. Și a fost și nu a prea
fost așa.
“Boala familiei M” este un text liber ca limbaj, fără
foarte mult subtext, cu puține crochiuri complicate. Este
însă un spectacol care, vrei-nu-vrei, te ține în
tensiune, te amuză și chiar te face să râzi zgomotos
uneori (ca să audă bine actorii cum reacționezi
la ce spun și fac și
joacă), sau, alteori, te trimite în spaimele triste ale tuturor bolilor
familiei M, începând și terminându-se cu cea mai
maladivă dintre boli, iubirea (la limită și în
forma ei cronică, tristețea iubirii). Nici romantic și nici
idilic, nimic din toate acestea, atmosfera dezordinii sentimentelor și
resentimentelor bolnave nu e prea frumoasă. E însă puternică.
În montarea de la Sala 2 actorii
de pe scenă sunt foarte aproape de actorii din sală (numiți
convențional, cum știm,
spectatori), deseori își întîlnesc privirile și își
reglează tonul vocii în funcție de această distanță. Și
chiar se recunosc unii pe alții (dacă au noroc de memorie bună și de
scene cu lumină suficientă în rândurile de scaune ale sălii). M-am întrebat câți
dintre actorii din sală au fost recunoscuți de
actorii de pe scenă? În mod obișnuit cei din public își
caută actorii preferați, sunt curioși să
remarce actori noi, pe care nu i-au mai văzut (dacă au un minim exercițiu de
transfer al curiozității dincolo de jocul de rol
concret). Dar curiozități inverse oare nu există? Oare nu
se întreabă și actorii de pe scenă dacă îi recunosc și cine
sunt cei din public, actori și ei, în semiîntunericul din
spatele reflectoarelor? Întrebarea e retorică și mi-a
fost provocată în momentul când am auzit de la unul dintre actorii TNTm că, știe el
sigur, sunt spectatori ce au ajuns atât de fascinați de o
anumită piesă, încât au fost prezenți la fiecare
reprezentație (dar așta
rămâne secretul lor și al actorilor de pe scenă care i-au remarcat,
noi n-o să mai spunem asta la nimeni).
“Boala familiei M” este un spectacol scenografic ce începe
cu totul atipic (actorii de pe scenă se află în plimbare chiar în scenă atunci
când actorii din public intră în sală și își
caută locurile). De fapt, ca să fac o mărturisire, de la această secvenţă mi-a
venit ideea jocului de cuvinte și sensuri, cu actorii de pe scenă și cei
din sală, față în față,
fiecare văzându-și de treburile lor la începutul
spectacolului. Iar la final, apoteotic, spectacolul se încheie într-o scenă
fixă, la cealaltă extremă față de mișcarea
de dute-vino din deschidere, actorii de pe scenă găsindu-și și ei
câte un loc fix, final, după care și reflectoarele
se sting, lăsând doar murmurul emoțiilor să se audă,
și de pe scenă și din sală, liniștea
dinaintea aplauzelor și luminilor maxime.
Sigur, de fiecare dată, după ultima
scenă a piesei urmează, de fapt, ultima scenă a reprezentației
(teatrul întreg, cel cu toți actorii, față în
față), scena aplauzelor, când participanții
joacă rolurile spre care i-a îndemnat spectacolul văzut. Unii bucuroși, alții triști,
unii obosiți, alții
extenuați. Aplauzele de final cresc intensitatea
emoțiilor până sus, la limita subiectivă a fiecăruia, cel puțin eu
așa am simțit din sală, inclusiv la finalul
acestui spectacol. Am fost mulțumit și am
aplaudat în această ultimă scenă a teatrului întreg. Ultima scenă este
întotdeauna tipică, de fapt e ritualică, este momentul în care actorii din
scenă și cei din sală își mulțumesc
reciproc pentru joc.
***
Peste șaptezeci și două de ore
am revenit în sala de spectacole. Altă sală, Sala Mare TNTm, alt spectacol, “O scrisoare pierdută”, alt stil în
limbaj și scenografie. Însă cu unii dintre
actorii de scenă aceași ca și în
spectacolul la care am fost cu șaptezeci și două
de ore mai devreme, așa cum erau aceași și unii
dintre actorii din sală, printre care și eu. În acest
caz, mi-am jucat rolul de actor de sală cu atenție,
până la cele mai mici detalii, doar jucam această reprezentație a
treia oară, în căutarea Scrisorii pierdute și a
bucuriilor ironice regăsite.
Ce coincidență! Și în
acest spectacol actorii de pe scenă sunt aproape de cei din sală, chiar intră și ies
din sală trecând printre rândurile de scaune, fug, revin, plang și râd,
într-o imediată apropiere de actorii din public. Mi-a plăcut viaţa și
bucuria actorilor scenei, în acel dute-vino printre cei care le urmăreau
absorbiți trăirile pasionale. Joc viu și viață
intensă!
Actorii scenei au uitat cu totul
rolurile jucate cu șaptezeci și două
de ore înainte, au învârtit înapoi clepsidra timpului până când tot nisipul
celor peste o sută de ani (de când e scrisă piesa) s-a scurs înapoi, și-au
îmbrăcat costumele pastelate, cele mai surprinzătoare și
atipice costume făcute vreodată pentru o comedie clasică (dar prezentă și
confirmată în fiecare zi de azi), au așteptat să înceapă
muzica și au deschis sărbătoarea. Noi, ceilalți
actori, fericiții actori din public, ne-am luat cu
naivitate rolurile în serios și am început să gustăm zeflemeaua
scenelor și intensitatea emoțiilor.
Zoe (Claudia Ieremia,
strălucitoare), singurul personaj feminin din spectacol, “femeia bună” din
centrul lumii politice românești de ieri (nu și de
azi, parcă?), cea care sparge baloanele de săpun cu bucurie copilărească și, în
același timp, îi transformă pe bărbați în
jucării, ne-a arătat (din nou) că cine nu se închină în fața
frumuseții ei, oricine-oricine și
oricând-oricând, e pus la pământ, grabnic strivit sub talpa pantofilor ei fini,
ca să se învețe minte să nu-i mai rănescă inima,
furându-i răvașele secrete.
Guralivul Farfuridi (Victor
Manovici, elastic și atât de gestual, aplaudat la scenă
deschisă), plus iutele Brînzovenescu (Cătălin Ursu, natural și
simpatic), sunt întruchiparea conștiinței
politice distruse, trădate și obișnuite
cu trădarea, sunt cei doi papagali de serviciu în trăncăneala numită viață
politică, sunt oamenii prin care se comentează conflictul dintre ziaristul șantajist
Cațavencu (Ion Rizea, puțin
prea romantic și prea impozant pentru figura mică, de șarlatan,
a lui Cațavencu, dar cu un joc exersat și o
voce foarte potrivită cuvintelor umflate ale lui Nae) și
prefectul Tipătescu (Colin Buzoianu, actor ce se arată făcut pentru rolul de
lup tânăr, cu sânge fierbinte și șarm).
Alături de personajele centrale, întreaga echipă de actori de pe acena acestui
spectacolul fac împreună atât de mult dialog cu publicul, încât, după cele trei
ore ale piesei, cei din sală au aproape senzația că
au urcat pe scenă, una dintre cele mai speciale emoții din
teatru. De atâtea ori actorii scenei merg prin sală, intră și ies
pe una sau alta dintre ușile de acces, dau mâna cu cei din
primele rânduri și vorbesc cu ei, zâmbesc și
răspund celor din sală, încât nu e nimic e mai firesc decât să se așeze și ei,
în partea a doua a spectacolului, în sală, să urmărească scena și să
ne dea nouă, actorilor din public, o frumoasă învățătură
despre cât de fascinant se poate juca teatrul.
Am aplaudat prelungit la final,
amatorii din sală mulțumindu-le profesioniștilor
de pe scenă. Viață intensă și la
final, când personajele întregului teatru s-au aplaudat, s-au privit și și-au
zâmbit cu toate luminile și reflectoarele din Sala Mare
aprinse pentru ei, actorii, față în față!
Comentarii