Asta spune Yanis Varoufakis, fondatorul mişcării pan-europene pentru democraţie, DIEM25, o mişcare ce militează pentru reînnoirea bazelor democraţiei şi solidarităţii în Europa, împotriva revizionismului arhaic ce ne poate duce înapoi, spre spiritul anilor 1930. Varoufakis a iniţiat mişcarea DIEM25 după ce a demisionat din guvernul grec, chemând la solidaritate toţi radicalii de stânga, verzii şi liberalii din Europa. Ca răspuns, s-au alăturat mişcării lideri şi voci de primă vizibilitate ale lumii de azi: Noam Chomsky, Elif Shafak, Brian Eno, Slavoj Zizek, Jean-Michel Jarre, Julian Assange, Vivienne Westwood, Ken Loach.
Una dintre recentele conferinţe susţinute de Varoufakis deschide orizontul pentru reinterpretarea participării demosului la decizii. O viziune de tip umanist.
V-ați pus întrebarea de ce politicienii nu mai sunt ceea ce au fost, de ce guvernele par a nu fi capabile să rezolve problemele reale ale oamenilor? Economistul Yanis Varoufakis, fost Ministru de Finanțe al Greciei, spune că e pentru că, în ziua de azi, poți fi implicat în politică fără a avea putere, adevărata putere fiind în mâinile celor care controlează economia. El crede că mega-bogații și corporațiile canibalizează sfera politică, ceea ce duce la criză financiară. În acest discurs, puteți auzi visul său despre o lume în care forța de muncă nu se mai luptă cu capitalul, „una care este simultan libertariană, marxistă și keynesiană.”
Democrația. În
Occident, facem o greșeală colosală
considerând-o subînțeleasă. Nu vedem
democrația ca fiind cea mai fragilă
floare, ceea ce este cu adevărat, ci o vedem ca parte a construcției societății
noastre. Avem tendința să ne gândim la
ea ca fiind un dat intransigent. În mod eronat credem că e dată inevitabil de
capitalism. Nu este așa.
Lee Kuan Yew din Singapore și
marii săi imitatori de la Beijing au demonstrat fără niciun dubiu că e pe
deplin posibil să avem capitalism înfloritor, creșteri
spectaculoase, în timp ce viața
politică rămâne tot fără democrație.
Într-adevăr, democrația se retrage în
ograda noastră, aici, în Europa.
Anul acesta, ca reprezentant al Greciei -- al noului guvern
grec proaspăt ales -- în Eurogrup ca Ministru de Finanțe, mi s-a spus în termeni fără echivoc că democrația națiunii
noastre, alegerile, nu poate fi lăsată să interfereze cu politicile economice
ce se implementează în Grecia. În acel moment, am simțit că nici nu se putea justifica mai bine un Lee Kuan Yew sau
Partidul Comunist Chinez, chiar niște
prieteni mai recalcitranți care îmi tot
spuneau că democrația va fi suspendată
îndată ce va amenința să schimbe ceva.
Aici, în această seară, vreau să vă prezint un caz economic
de democrație autentică. Vreau să vă
invit alături de mine în a crede din nou că Lee Kuan Yew, Partidul Comunist
Chinez și chiar și Eurogrupul se înșeală
dacă cred că ne putem dispensa de democrație,
că avem nevoie de o democrație
autentică vibrantă și că fără democrație societatea va fi mai urâtă, viitorul,
sumbru și minunata noastră tehnologie,
deșartă.
Vorbind de pierderi, dați-mi
voie să vă indic un paradox interesant ce amenință
economia în acest moment. Îl numesc paradoxul munților
gemeni. Un munte e de înțeles -- îl știți,
îl recunoașteți -- e muntele de datorii ce-și
aruncă umbra puternic asupra Statelor Unite, a Europei și a întregii lumi. Cu toții
cunoaștem muntele datoriilor, dar puțini îl pot discerne pe fratele lui geamăn. E
muntele lichidităților leneșe din buzunarele bogaților și corporațiilor, prea îngroziți să le investească în activități
productive ce pot genera venituri prin care să se poată stinge muntele
datoriilor și care să poată produce
lucrurile de care umanitatea are mare nevoie, de pildă energie verde.
Și acum, permiteți-mi să vă dau două cifre. În ultimele trei
luni, în Statele Unite, Marea Britanie și
Zona Euro, am investit, în total, 3,4 trilioane de dolari pe bunuri ce produc
bogăție, cum ar fi: parcuri
industriale, mașini, birouri, școli, drumuri, căi ferate etc. 3,4 trilioane
pare a fi o sumă mare până când se compară cu cele 5,1 trilioane aruncate în
aceleași țări
în instituțiile financiare ce nu au
făcut absolut nimic în aceeași
perioadă, exceptând faptul că au umflat bursele și
costurile locuințelor.
Muntele datoriilor și
muntele lichidităților leneșe formează două vârfuri gemene ce nu reușesc să se anihileze reciproc prin
mecanismele normale ale pieței.
Ca rezultat, salariile stagnează, peste un sfert dintre cei
între 25 și 54 de ani din America,
Japonia și Europa fără loc de muncă. În
consecință, scăderea cererii în
ansamblu ceea ce, într-un cerc vicios infinit, întărește pesimismul investitorilor care, temându-se de cererea
scăzută, nu investesc -- exact ca și
tatăl lui Oedip care, temându-se de profeția
Oracolului cum că fiul său va crește și-l va ucide, fără să realizeze a asigurat
condițiile ce au dus la uciderea sa de
către fiul său, Oedip.
Aici mă cert eu cu capitalismul. Resursele sale ce se pierd,
tot acest capital leneș, ar trebui
energizate pentru a îmbunătăți viețile oamenilor, pentru dezvoltarea talentului
uman și chiar pentru a finanța dezvoltarea tehnologică, tehnologiile
verzi, esențiale pentru salvarea
planetei.
Oare am dreptate când cred că democrația poate fi răspunsul? Așa
cred, dar înainte de-a trece mai departe, ce înțelegem
prin democrație? Aristotel a definit
democrația ca o construcție în care oamenii liberi și săracii, fiind majoritari, controlează
guvernarea.
Sigur, democrația
ateniană excludea prea multă lume. Femeile, emigranții și, desigur,
sclavii. Dar ar fi greșit să anulăm
semnificația democrației ateniene antice pe baza celor care erau
excluși.
Ceea ce era pertinent, și
continuă să fie, în democrația ateniană
antică era includerea lucrătorilor săraci care nu doar că au obținut dreptul de a vorbi liber, ci, mai
important, crucial, au obținut dreptul
de implicare în viața politică,
conferindu-le același cuvânt în luarea
deciziilor cu privire la problemele de stat. Sigur, democrația ateniană nu a durat prea mult. Ca și lumânarea cu lumină puternică, ea s-a
consumat repede. Și sigur, democrațiile liberale de azi nu-și au rădăcinile în Atena antică. Ele își au rădăcinile în Magna Carta, în Revoluția Glorioasă de la 1688, în constituția americană. În timp ce democrația ateniană punea accent pe cetățeanul fără stăpân și acordarea de putere lucrătorilor săraci, democrațiile noastre liberale se bazează pe tradiția Magna Carta care era, înainte de toate,
un privilegiu al stăpânilor. Democrația
liberală a ieșit la suprafață doar când a fost posibilă separarea
completă a sferei politice de sfera economică, pentru a restrânge procesul
democratic în totalitate în sfera politică, lăsând sfera economică -- lumea
corporațiilor, dacă vreți -- ca o zonă fără democrație.
În democrațiile de
astăzi, în momentul în care a început separarea economicului de politic, între
cele două a început o luptă inexorabilă, epică. sfera economică colonizând-o pe
cea politică, servindu-se de puterea sa.
V-ați pus întrebarea
de ce politicienii nu mai sunt ceea ce au fost? Nu pentru că le-a degenerat
ADN-ul.
Mai degrabă deoarece azi se poate guverna fără a fi la
putere, căci puterea a migrat din sfera politică în cea economică care e
separată.
Într-adevăr, am vorbit despre cearta mea cu capitalismul.
Dacă te gândești bine, seamănă puțin cu o populație
de prădători care își decimează prada
cu atâta succes încât, în final, ajunge să sufere de foame.
La fel, economicul a colonizat și canibalizat politicul într-o așa
măsură, încât se autosubminează, ceea ce duce la criză economică. Crește puterea corporațiilor, bunurile politicului se devalorizează, inegalitatea crește, cererea per ansamblu scade și directorii corporațiilor sunt prea speriați
să-și investească capitalul.
Cu cât reușește mai mult capitalismul să scoată demosul
din democrație, cu atât mai înalți sunt munții
gemeni și cu atât mai mari sunt
pierderile de resurse umane și de bogății ale umanității.
Clar, dacă este așa,
sferele economică și politică trebuie
reunite și e mai bine ca aceasta să se
facă sub controlul demos-ului, ca în Atena antică, dar fără sclavi și fără excluderea femeilor și emigranților.
Aceasta nu este o idee originală. Stânga marxistă a avut-o
acum 100 de ani și nu a funcționat prea bine, nu-i așa?
Lecția pe care am
învățat-o din căderea sovietică e că
doar un miracol poate împuternici sărăcimea muncitoare, ca în Atena antică,
fără a se crea noi forme de brutalitate și
risipă.
Dar există o soluție:
eliminarea sărăcimii muncitoare. Capitalismul face asta înlocuind muncitorii
prost plătiți cu procese automate,
androizi, roboți. Problema e că atâta
timp cât economicul e separat de politic, automatizarea duce la înălțarea munților
gemeni, la creșterea risipei și la adâncirea conflictelor sociale,
inclusiv -- și cred că în curând -- în
locuri ca și China.
Deci trebuie reconfigurat totul, trebuie reunite sferele
economică și politică, dar ar fi mai
bine să o facem prin democratizarea sferei reunite, de nu vrem să sfârșim într-o hiper-autocrație nebună de supraveghere ce ar face ca
filmul Matrix să pară un documentar.
Întrebarea nu este dacă va supraviețui capitalismul inovațiile
tehnologice. Întrebarea mai interesantă e dacă după capitalism urmează ceva
asemănător distopiei din Matrix sau ceva ce va fi mai aproape de o societate de
tip Star Trek, în care mașinile îi servesc
pe oameni și oamenii își angajează energiile în explorarea
Universului și în lungi dezbateri
despre sensul vieții într-o Agora
high-tech de tip atenian antic.
Cred că ne putem permite să fim optimiști. Dar ce trebuie să facem, cum ar fi să
avem utopie de tip Star Trek în locul distopiei de tip Matrix?
În termeni practici, permiteți-mi
să vă expun pe scurt câteva exemple.
La nivel de anteprenoriat, imaginați-vă o piață de capital
în care se câștigă capital pe măsura
muncii și în care capitalul te urmează
de la un loc de muncă la altul, de la o companie la alta, și compania -- oricare ar fi cea la care
lucrezi la un moment dat -- este deținută
exclusiv de cei care lucrează în ea în acel moment. Astfel toate ramurile de
venit din capital, din profit și însuși conceptul de lucru pentru salariu devin
depășite. Nu mai există separația dintre cei care dețin compania, dar nu lucrează în ea și cei care lucrează în ea dar nu o dețin, nu mai există luptă între capital și muncă, dispare prăpastia dintre investiții și
economii, chiar nu se mai înalță cei
doi munți gemeni.
La nivel de politică economică globală, imaginați-vă pentru o clipă că monedele noastre naționale au o rată de schimb liberă cu o
valută digitală universală, globală emisă de Fondul Monetar Internațional, grupul G-20, în folosul umanității. Mai imaginați-vă că întregul volum de comerț
internațional e denominat în această
valută -- să o numim „cosmos”, în unități
de cosmos -- fiecare națiune fiind de
acord să verse într-un fond comun o sumă de unități
de cosmos proporțională cu deficitul țării sau chiar cu surplusul comercial al țării. Și
imaginați-vă că fondul se utilizează
pentru investiții în tehnologii verzi,
în special în părțile lumii în care
finanțarea investițiilor e rară.
Nu este o idee nouă. E ceea ce a propus, de fapt, John
Maynard Keynes în 1944 la conferința
Bretton Woods. Problema era că atunci nu exista tehnologia necesară
implementării. Acum o avem, în special în contextul reunificării sferei
politico-economice.
Lumea pe care v-o descriu este în același timp libertariană, prin faptul că are ca
prioritate puterea individului, marxistă, dat fiind că va trimite la coșul de gunoi al istoriei diviziunea între
capital și muncă, și keynesiană, keynesiană la nivel global.
Dar înainte de toate, e o lume în care ne vom putea imagina o democrație adevărată.
Va veni o astfel de lume? Sau ne vom cufunda într-o distopie
de tip Matrix? Răspunsul stă în alegerea politică pe care o vom face la nivel
colectiv. E alegerea noastră și ar fi
mai bine să o facem în mod democratic.
Bruno Giussani: Yanis ... În autobiografie te-ai descris a
fi un marxist libertarian. Ce relevanță
are analiza lui Marx în zilele noastre?
Yanis Varoufakis: Dacă a existat orice relevanță în ceea ce tocmai am zis, atunci Marx e
relevant. Căci întregul argument al reunificării politico-economice este --
dacă nu o facem, inovația tehnologică
va crea o cădere masivă în cererea globală,ceea ce Larry Summers numește „stagnare seculară”. Cu această criză ce
migrează dintr-o parte a lumii în alta, așa
cum se întâmplă acum, ea va destabiliza nu doar democrațiile noastre, ci chiar și
lumea emergentă care nu e atât de curioasă de democrația liberală. Dacă această analiză e corectă, Marx e absolut
relevant. Dar la fel e și Hayek, de
aceea sunt un marxist libertarian, la fel e și
Keynes, de aceea sunt într-o confuzie totală.
BG: Așa este și, posibil, acum și noi suntem.
YV: De nu ești în
confuzie, nu gândești, OK?
BG: Foarte adevărat, un limbaj de filozof foarte grec ---
YV: De fapt a spus-o Einstein --
BG: În discurs ai menționat
Singapore și China și seara trecută, la cina vorbitorilor, ai
exprimat o opinie dură vizavi de modul în care privește Vestul China. Ai vrea să o împărtășești?
YV: E o mare ipocrizie. În democrațiile noastre liberale, avem doar ceva asemănător democrației. E pentru că, așa cum am zis, avem democrație
doar în sfera politică, lăsând sfera în care se petrece toată acțiunea, sfera economică, o zonă total lipsită
de democrație.
Într-un fel, dacă pot să vă provoc, China de azi e mai
aproape de Britania din secolul XIX. Pentru că, rețineți, avem tendința să asociem liberalismul cu democrația -- greșit,
din punct de vedere istoric. Liberalismul, liberalul e ca John Stuart Mill.
John Stuart Mill era sceptic cu privire la procesul democratic. Ce se vede azi
în China e un proces foarte asemănător cu ce a fost în Britania în timpul
Revoluției Industriale, mai ales în
timpul tranziției de la prima la a
doua. Să critici China pentru că face ce a făcut Vestul în secolul al XIX-lea e
plin de ipocrizie.
BG: Sunt sigur că multă lume de aici se întreabă despre experiența ta ca Ministru de Finanțe al Greciei, de la începutul acestui an.
YV: Știam că urmează
asta.
BG: Da.
BG: Acum, la șase
luni, cum vezi retrospectiv prima jumătate a anului?
YV: Extrem de incitant, din punct de vedere personal și foarte dezamăgit pentru că am avut ocazia
de a reașeza Zona Euro. Nu doar Grecia,
Zona Euro. Puteam să lăsăm autoamăgirea și
negarea constantă a faptului că exista -- și
există o linie de ruptură masivă în arhitectura Zonei Euro, ce amenință, masiv, întregul proces al Uniunii
Europene.
Am avut ocazia pe baza programului grec -- care, apropo, a
fost primul program ce manifestă această negare -- să îndreptăm lucrurile. Și, din păcate, puterile din Zona Euro, din
Eurogrup, au ales să mențină această
negare.
Dar știți ce se întâmplă. E experiența Uniunii Sovietice. Dacă încerci să menții un sistem economic cu o arhitectură
neviabilă prin voință politică și autoritarism, poate că reușești
să-l prelungești, dar când vine
schimbarea, aceasta se întâmplă foarte brusc și
catastrofic.
BG: Ce fel de schimbări prevezi?
YV: Păi, fără dubii, dacă nu schimbăm arhitectura Zonei
Euro, aceasta nu are viitor.
BG: Ai făcut vreo greșeală
ca Ministru de Finanțe?
YV: În fiecare zi.
BG: De exemplu? YV: Oricine privește retrospectiv --
Serios acum. Orice Ministru de Finanțe, de fapt de orice altceva, dacă spune după șase luni de lucru, mai ales într-o situație atât de stresantă, că nu a făcut nicio
greșeală, e o persoană periculoasă.
Sigur, am făcut greșeli.
Cea mai mare greșeală
a fost semnarea cererii de prelungire a acordului de împrumut, la sfârșitul lunii februarie. Credeam că există un
interes autentic din partea creditorilor în a găsi un numitor comun. Nu exista
așa ceva. Erau interesați doar de prăbușirea guvernului nostru pentru că nu voiau să aibă de-a face cu
liniile de ruptură ce străbat Zona Euro. Și
pentru că nu voiau să recunoască faptul că timp de cinci ani au implementat un
program catastrofic în Grecia. Am pierdut o treime din PIB-ul nominal. Mai rău
decât în Marea Depresie. Și nimeni nu și-a spălat rușinea,
din troica creditorilor care ne-au impus această politică, zicând: „A fost o
greșeală colosală.”
BG: Cu toate acestea și
în ciuda agresivității discursului, se
pare că ai rămas pro-european.
YV: Absolut. Critica mea la Uniunea Europeană și la Zona Euro vine din partea unei persoane
trup și suflet europene. Cea mai mare
frică a mea e că Zona Euro nu va supraviețui.
Căci, de nu supraviețuiește, forțele
centrifuge ce se vor declanșa vor fi
demonice și vor distruge Uniunea
Europeană. Iar asta va fi o catastrofă nu doar pentru Europa, ci pentru
economia globală.
Probabil că suntem cea mai mare economie a lumii. Și dacă ne permitem să cădem pe o traiectorie
a postmodernismului anilor '30, ceea ce, mi se pare mie, e ceea ce facem,
aceasta va fi în detrimentul generațiilor
viitoare, atât în Europa, cât și în
afara ei.
BG: Credem cu tărie că te înșeli
în această privință. Yanis, mulțumesc că ai venit la TED.
Preluare: https://www.ted.com
Comentarii