După această perioadă, de dispută pentru demiterea preşedintelui României, cred ca putem sa aruncăm o privire asupra new-media chiar funcţie de poziţionarea în raport cu demiterea preşedintelui. Este general acceptată ideea despre creşterea accelerată a importanţei mediului de comunicare online în raport cu presa tipărită, sau cu televiziunea, aşa că am impresia că fixarea centrului de interes pe online pentru a vedea polarizarea media in subiectul referendumului este relevantă.
În spaţiul news-online românesc sunt relevante canalele monitorizate SATI, sistem de proceduri de măsurare acreditată a traficului online. Sunt înscrise în SATI foarte puţine site-uri, 267 de canale, grupate în 32 de categorii (între care se află şi categoriile: stiri generale, ştiri locale), adică cele mai orientate canale online spre ceea ce se numeste auditare transparentă a traficului şi profilului audienţei pe care o realizează. În comparaţie, pe trafic.ro sunt înscrise mai mult de 30 000 site-uri româneşti (sau de limbă română), grupate pe 32 de categorii.
Pe SATI sunt monitorizate 27 de canale news-online, unele de ştiri generaliste, altele nişate. Dintre aceste 27 de canale, în luna toridă a campaniei pentru referendum, în iulie 2012, primele 10 site-uri au înregistrat peste un milion de vizitatori unici fiecare. Ele au totalizat în luna iulie 2012 exact 85% din totalul de vizitatori unici pe care i-au înregistrat toate cele 27 de canale de ştiri naţionale monitorizate SATI, adică cca. 22,3 milioane unici din total 26,2 milioane unici.
Trebuie să ne mai gândim la o observaţie importantă în online: un vizitator unic în online este înregistrat simultan în monitorizare pentru fiecare dintre site-urile pe care le-a vizitat într-o zi. Aşadar, totalul de 26,2 milioane unici din iulie pe canale de ştiri generale nu reprezintă 26,2 cititori reali, ci mult mai puţini. Vizitatorii de online pot fi reprezentaţi figurativ prin cercuri care se intersectează. Un vizitator real se află în zona de intersecţie a mai multor cercuri în măsura în care vizitează în aceaşi zi mai multe canale online, reprezentate de cercurile intersectate. Zonele de intersecţie înseamnă vizitatori comuni pentru două sau mai multe canale online. Acestea fiind spuse, estimez între limite foarte largi, că publicul total de vizitatori reali pentru primele 10 site-uri de ştiri naţionale nu se ridică la mai mult 300 pană la 500 mii vizitatori reali. Asta dacă luăm în considerare media totală de 750 mii vizite unice pe zi, care se obţin de la cei 300 mii vizitatori reali, cu două pană la trei canale vizitate de fiecare vizitator real.
Restul de vizitatori reali, pană la cca 5 milioane de vizitatori reali care sunt in online-ul românesc, o reprezintă vizitatori nereprezentativi pentru lectura zilnică de ştiri online (adică navighează alte categorii de canale online, de servicii, de shop-online, ştiri locale, sau chiar ştiri naţionale cu frecvenţă redusă, o dată la cateva zile sau mai rar).
Părăsind zona aridă a explicaţiilor cu privire la vizitatorii unici de online, ajung într-un final la subiectul cheie: cum se grupează publcul de online pe tema demiterii preşedintelui ? Prin preferinţa faţă de canalul media vizitat, deducem uşor cum se împarte publicul de online, cel puţin cel care este fidel site-urilor de ştiri generaliste. Între primele zece site-uri de ştiri generaliste funcţie de traficul lunii iulie, patru sunt mai mult sau mai puţin neutre (stirileprotv.ro, realitatea.net, gandul.info şi mediafax.ro), trei au fost apărătoare afişate ale preşedintelui suspendat (ziare.com, adevarul.ro şi evz.ro), şi trei au militat pentru demiterea preşedintelui suspendat (antena3.ro, jurnalul.ro şi rtv.ro).
De remarcat faptul că cele patru canale pe care le-as grupa în zona comunicării neutre au totalizat jumătate din traficul total al celor 10 site-uri în discuţie. News-online-urile cu conduită neutră au înregistrat deci tot atât trafic total cât celelalte site-uri la un loc, anti sau pro preşedinte suspendat.
Au toţi loc sub soare, nu ştiu însă dacă toţi trăiesc la fel. Dacă însă ne luăm după podiumul clasamentului de iulie, concluzia e cel puţin interesantă: pe primele primele trei locuri sunt site-uri din zona neutră. Interesant !
În spaţiul news-online românesc sunt relevante canalele monitorizate SATI, sistem de proceduri de măsurare acreditată a traficului online. Sunt înscrise în SATI foarte puţine site-uri, 267 de canale, grupate în 32 de categorii (între care se află şi categoriile: stiri generale, ştiri locale), adică cele mai orientate canale online spre ceea ce se numeste auditare transparentă a traficului şi profilului audienţei pe care o realizează. În comparaţie, pe trafic.ro sunt înscrise mai mult de 30 000 site-uri româneşti (sau de limbă română), grupate pe 32 de categorii.
Pe SATI sunt monitorizate 27 de canale news-online, unele de ştiri generaliste, altele nişate. Dintre aceste 27 de canale, în luna toridă a campaniei pentru referendum, în iulie 2012, primele 10 site-uri au înregistrat peste un milion de vizitatori unici fiecare. Ele au totalizat în luna iulie 2012 exact 85% din totalul de vizitatori unici pe care i-au înregistrat toate cele 27 de canale de ştiri naţionale monitorizate SATI, adică cca. 22,3 milioane unici din total 26,2 milioane unici.
Trebuie să ne mai gândim la o observaţie importantă în online: un vizitator unic în online este înregistrat simultan în monitorizare pentru fiecare dintre site-urile pe care le-a vizitat într-o zi. Aşadar, totalul de 26,2 milioane unici din iulie pe canale de ştiri generale nu reprezintă 26,2 cititori reali, ci mult mai puţini. Vizitatorii de online pot fi reprezentaţi figurativ prin cercuri care se intersectează. Un vizitator real se află în zona de intersecţie a mai multor cercuri în măsura în care vizitează în aceaşi zi mai multe canale online, reprezentate de cercurile intersectate. Zonele de intersecţie înseamnă vizitatori comuni pentru două sau mai multe canale online. Acestea fiind spuse, estimez între limite foarte largi, că publicul total de vizitatori reali pentru primele 10 site-uri de ştiri naţionale nu se ridică la mai mult 300 pană la 500 mii vizitatori reali. Asta dacă luăm în considerare media totală de 750 mii vizite unice pe zi, care se obţin de la cei 300 mii vizitatori reali, cu două pană la trei canale vizitate de fiecare vizitator real.
Restul de vizitatori reali, pană la cca 5 milioane de vizitatori reali care sunt in online-ul românesc, o reprezintă vizitatori nereprezentativi pentru lectura zilnică de ştiri online (adică navighează alte categorii de canale online, de servicii, de shop-online, ştiri locale, sau chiar ştiri naţionale cu frecvenţă redusă, o dată la cateva zile sau mai rar).
Părăsind zona aridă a explicaţiilor cu privire la vizitatorii unici de online, ajung într-un final la subiectul cheie: cum se grupează publcul de online pe tema demiterii preşedintelui ? Prin preferinţa faţă de canalul media vizitat, deducem uşor cum se împarte publicul de online, cel puţin cel care este fidel site-urilor de ştiri generaliste. Între primele zece site-uri de ştiri generaliste funcţie de traficul lunii iulie, patru sunt mai mult sau mai puţin neutre (stirileprotv.ro, realitatea.net, gandul.info şi mediafax.ro), trei au fost apărătoare afişate ale preşedintelui suspendat (ziare.com, adevarul.ro şi evz.ro), şi trei au militat pentru demiterea preşedintelui suspendat (antena3.ro, jurnalul.ro şi rtv.ro).
De remarcat faptul că cele patru canale pe care le-as grupa în zona comunicării neutre au totalizat jumătate din traficul total al celor 10 site-uri în discuţie. News-online-urile cu conduită neutră au înregistrat deci tot atât trafic total cât celelalte site-uri la un loc, anti sau pro preşedinte suspendat.
Au toţi loc sub soare, nu ştiu însă dacă toţi trăiesc la fel. Dacă însă ne luăm după podiumul clasamentului de iulie, concluzia e cel puţin interesantă: pe primele primele trei locuri sunt site-uri din zona neutră. Interesant !
Comentarii