Treceți la conținutul principal

Bătălia din turul doi al prezidențialelor 2014

În noaptea albă ce a trecut după închiderea urnelor din turul al doilea am navigat peste mulțimea de mesaje din mediul online de limbă română (cu și fără diacritice). Spre dimineață am citit și cifrele de sinteză despre bătălia prezidențialelor din online. Poate previzibilă, deși nu la aceste cote, mobilizarea prin canalele de comunicare online este demonstrată prin cifre "tari", cifre care indică nivelul la care new-media a influențat "plimbarea" și difuzarea foarte puternică a mesajului emoțional ce a determinat valul din ziua de 16 noiembrie.

Trei surse de date credibile dau o măsură cantitativă exactă a fenomenului. Prima, cu cea mai mare greutate, sati.ro, este barometrul audientelor pentru cele mai mari canale online românești. Am listat cele mai recente rezultate de trafic ale principalelor canale online de știri naționale, rezultate care arată că în prima săptămână de după votul din turul întâi (cele mai recente date ce sunt acum disponibile), din cei cca. 16 milioane de vizitatori unici/zi (trafic totalizat pentru perioada 3-9 nov), cel puțin 12 milioane de vizitatori unici/zi au intrat pe primele 8 canale online (din ierarhia primelor 25) care au vehiculat cu mare intensitate mesajele critice despre problemele votului din diasporă din primul tur. E vorba de Adevărul.ro, Gândul.info, ȘtirileProTV.ro, Realitatea.net, Ziare.com, EVZ.com, Mediafax.ro, RomâniaLiberă.ro. Avantaj pentru contestatarii organizării alegerilor în străinătate.

Al doilea reper îl reprezintă topul paginilor de Facebook (plus dinamica lor), clasamentul Facebrands.ro fiind un instrument relevant de măsurare comparativă. Aici merită să amintim că sunt în acest moment 7,2 milioane de utilizatori de Facebook în România (93% dintre ei setându-și orașul de domiciliu), dar acest fapt nu înseamnă că utilizarea conturilor se face doar din țară (probabil că mulți dintre cei care sunt plecați să lucreze în străinătate utilizează un cont creat pe vremea când erau în țară). Topul creșterilor arată că pagina lui Klaus Iohannis a crescut în ultimele 24 de ore (adică în ziua turului doi) cu - atenție - 184 de mii de fani (aproape cu 30% într-o singură zi, ziua turului doi), fiind urmată de paginile PDL și PNL (cu câte cca. 15%), abia după acestea situându-se pagina lui Victor Ponta, cu o creștere în ziua votului de 4% (cca. 30 de mii de fani). Avantaj tot pentru cei care au difuzat mesajul contestării modului în care s-au organizat alegerile pentru românii din străinătate.

Al treilea reper este însă și mai tare. E vorba de topul național al blogosferei, monitorizat permanent prin Zelist.ro. Aici se găsește chiar o zonă specială de monitorizare ale activităților de blogging pentru Alegerile prezidențiale 2014, zonă în care se grupează toate activitățile relevante acestui subiect realizate recent în presa online, social-media (Facebook și Twitter), forumuri, agregatoare, plus Youtube, Instagram și Gplus. Aici se găsește adevăratul inventar al subiectelor din online pe Htaguri și cuvinte cheie cu care au fost marcate toate aparițiile relevante pentru campania prezidențială, marcări de tipul "#prezidentiale2014", "#merglavot", "amvotat", etc. Cei interesați vor găsi aici un inventar solid pentru ultima săptămână de campanie sub aspectul dinamicii online de limbă română. 

Concluzia e una singură: singurul subiect al perioadei dinaintea turului doi și din ziua de 16 noiembrie a fost unul singur: dreptul de a vota, în echilibrarea situației celor din diasporă. Clar ca lumina zilei cum s-au câștigat alegerile în 16 noiembrie. Avantajul a fost net de partea celor care au promovat mesajele de contestare față de modul cum s-au organizat alegerile pentru românii aflați la muncă în străinătate. S-a înclinat balanța și s-a câștigat prin mobilizarea din online.




Comentarii

KROTONA a spus…
Foarte tare analiza...

Postări populare de pe acest blog

[CONVERSATIV] Numai pentru curioși: versiunile contraintuitive ale cotidianului, în interviurile lunii iulie

Îmi place întrebarea aceea prin care scriitorul este provocat de jurnalist să descrie în câteva cuvinte povestea din cel mai recent text de ficțiune pe care l-a publicat. Cred că e un test mai mult decât interesant pentru scriitorii pretențioși și creativi, pentru că îi obligă să condenseze la un rezumat de o frază libertatea unei povestiri de câteva sute de pagini. E ca și cum i s-ar cere autorului să formuleze instant un supratitlu de o propoziție pentru un text la care a lucrat o perioadă de luni sau ani de zile.   Acum, mergând pe firul ideii, un supratitlu poate fi de folos și atunci când deschide o fereastră a curiozității către răspunsurile dintr-un interviu. O să vă propun câteva astfel de supratitluri, ca introduceri la unele dintre cele mai interesante materiale jurnalistice pe care le-am găsit în revista presei de iulie: interviuri exclusive, pe teme de actualitate ori atemporale, versiuni contraintuitive ale cotidianului, dominat în aceaste luni de spectrul pandemi...

[CONVERSATIV] O dată pe lună, 5 autori cu cărți noi, 7 întrebări despre subtextul cărților și autorii lor. Hiper-realitatea din care autorii își construiesc ficțiunile

De multe ori, avem supriza de a găsi acolo, în fereastra dialogală deschisă de inteviurile atipice, mai multe secrete despre viață decât în orice altă perspectivă și interpretare. Un interviu de top conține multă curiozitate, îndrăzneala de a transmite această curiozitate către intervievat, dar mai ales expresii interogative inspirate, prin care întrebările cer și obțin răspunsuri directe și revelatoare. Spre exemplu, LITERARY HUB publică lunar un serial de interviuri simultane cu 5 autori de cărți recent apărute, într-un montaj de 7 întrebări insolite, prin care este căutat subtextul noilor cărți și chiar explicații despre relația autorială dintre scriitor și textul său. Rezultatul vorbește de la sine, devine un izvor de interpretări și înțelesuri, unele mai profunde, despre sensul amplu al textelor, altele de detaliu, relative la nuanțe și micro-idei prinse în secvențe și paragrafe ale textelor. Oricum, indiferent de nivelul explicativ pe care se poziționează răspunsurile, din puter...

Câteva observații diagonale, la două zile după turul întâi al prezidențialelor 2019

O hartă interactivă intersantă, cu rezultatele alegerilor din turul întâi al alegerilor prezidențiale din 10 noiembrie 2019,  se află pe  hotnews.ro Foarte mulți comentatori au afirmat că surpriza acestor alegeri este neintrarea în turul al doilea a lui Dan Barna. Reamintesc că spuneam, încă de la finalul lui august, că dacă scena urma să rămână tot așa cum se arăta, Barna nu prea își găsea șanse să intre în turul al doilea. Mulți comentatori au încercat să explice cât mai rațional rezultatul foarte slab al lui Barna, unele dintre cele mai bune comentarii fiind făcute de Sorin Cucerai , Mircea Kivu , Moise Guran , Barbu Mateescu , Dan Tăpălagă , Alex Livadaru , Ion Cristoiu , Vasile Dâncu , Dan Jurcan , Cristian Pîrvulescu , Daniel David . Cu toții au comentarii pătrunzătoare. Am așa o impresie că analiștii au luat-o mult înaintea politicienilor, sunt mult mai buni decât jocurile de rol de pe scena politică. Totuși, acești analiști au etalat, în cvas...