Treceți la conținutul principal

Creşterea economică prin creşterea economiei digitale

Noul Guvern care se prefigurează cuprinde o nominalizare ce îl aduce pe Preşedintele PSD Timişoara, Sorin Grindeanu, în postura de viitor Ministru pentru Societatea Informaţională, minister aflat între cele mai importante 3 ministere ale dinamicii socio-economice, alături de cele ale Agriculturii şi Transporturilor. Cu alte cuvinte, Grindeanu este propus Parlamentului în prima linie a noului guvern Ponta, pentru unul dintre cele mai importante portofolii.

Este un minister foarte important pentru că are în competenţă reglementarea şi promovarea creşterii într-un domeniu care în UE se află pe primul loc al ritmului de creştere, domeniul societăţii digitale. Luând foarte în serios realitatea economică foarte favorabilă economiei digitale, Comisia Europeană a adoptat în 2012 o strategie pentru dezvoltarea economiei digitale. În 2014, România a urmat recomandările acestei strategii şi a adoptat un document de referinţă, Agenda Digitală pentru România, un document programatic al Ministerului pentru Societatea Informaţională.


1.Strategia UE

Strategia UE, numită "Europa 2020, în vederea promovării economiei digitale şi a abordării problemelor societale cu ajutorul tehnologiilor informaţiei şi comunicaţiilor (TIC)", formulată de Comisa Europeană în 2010, a fost urmată de o Agendă Digitală Europeană, care cuprinde măsuri pentru relansarea economiei UE, acţiuni concrete prin care să se faciliteze accesul cetăţenilor şi firmelor la tehnologia digitală:

1. Piaţa unică digitală. Agenda digitală va adapta regulile UE privind piaţa internă la era digitală. Obiectivul îl constituie promovarea sectorului descărcărilor de piese muzicale, înfiinţarea unui spaţiu unic pentru plăţile online şi o protecţie mai bună a consumatorilor europeni în spaţiul cibernetic.

2. Interoperabilitate şi standardizare. Europa trebuie să garanteze că noile dispozitive, aplicaţii, arhive de date şi servicii IT interacţionează ireproşabil oriunde. Agenda digitală stabileşte că îmbunătăţirea procedurilor de definire a standardelor şi sporirea interoperabilităţii sunt elementele esenţiale ale reuşitei.

3. Încredere şi securitate. Agenda digitală propune o serie de soluţii practice, printre care un răspuns european coordonat la atacurile cibernetice şi consolidarea normelor privind protecţia datelor personale.

4. Accesul rapid şi ultrarapid la internet. Pentru a putea concura cu liderii mondiali, precum Coreea de Sud şi Japonia, Europa trebuie să asigure tuturor cetăţenilor ei o viteză de descărcare de 30 Mbps, cel puţin jumătate din gospodării trebuind să deţină până în 2020 abonamente la internet cu o viteză de peste 100 Mbps.

5. Cercetarea şi inovarea. În prezent, investiţiile UE în cercetarea din domeniul TIC nu ating nici jumătate din cele ale SUA. Agenda digitală îşi propune să menţină avantajul competitiv al Europei printr-o coordonare sporită şi prin eliminarea fragmentării eforturilor.

6. Creşterea nivelului de alfabetizare digitală, a competenţelor digitale şi a incluziunii. Peste 50% din europeni folosesc zilnic internetul, dar 30% dintre ei nu l-au folosit niciodată. Deoarece din ce în ce mai multe sarcini zilnice sunt realizate pe internet, toată lumea trebuie să dispună de competenţe digitale mai bune, pentru a participa pe deplin la viaţa societăţii.

7. Avantajele aduse de TIC societăţii UE. Agenda digitală se concentrează pe capacitatea TIC de reducere a consumului de energie, de facilitare a vieţii cetăţenilor în vârstă, de revoluţionare a asistenţei medicale şi de îmbunătăţire a serviciilor publice.



2. Strategia României

În iulie 2014, Guvernul României a elaborat Strategia Națională privind Agenda Digitală pentru România, document strategic al ţării noastre pentru aplicarea Agendei Digitale UE 2020, cuprinzând, în oglindă, patru domenii cheie de acţiune:

 1. E-guvernare, Interoperabilitate, Securitate Cibernetică, Cloud Computing, Open Data, Big Data și Media Sociale – creșterea eficienței și reducerea costurilor din sectorul public din România prin modernizarea administrației.

2. TIC în Educație, Sănătate, Cultură şi eInclusion intervine în provocările sociale la un nivel sectorial şi va asigura că investițiile TIC vor crea un impact pozitiv în contextul social.


3. E-Commerce, Cercetare, Dezvoltare și Inovare în TIC – se bazează pe avantajele comparative ale României regionale și sprijină creșterea economică din sectorul privat.

4. Broadband și Servicii de Infrastructură Digitală – asigură incluziunea socială și permite beneficii în toate celelalte domenii de acțiune. O implementare completă a viziunii strategice asupra sectorului TIC în România va duce la investiții totale de aproximativ 2,4 miliarde de Euro.



3. IMPACT estimat în România

Guvernul României estimează un impact economic al primelor două domenii de acţiune în perioada 2014-2020 situat la 5% creştere PIB şi 1% creştere a locurilor de muncă din România. Domeniul al treilea de acţiune poate genera 3% creştere PIB şi 2% creştere a locurilor de muncă. Cel de-al patrulea domeniul de acţiune poate genera 13% creştere PIB şi 11% creştere a locurilor de muncă, plus 12% reducerea costurilor în administraţie.

Adică un total de 21% creştere PIB, 14% creştere a locurilor de muncă şi 12% reducere a costurilor din administraţia românească, obţinute în perioada următorilor 6 ani prin aplicarea măsurilor din Agenda Digitală pentru România.

Aceste rezultate estimate şi foarte interesante pentru România în acest nou exerciţiu UE de şapte ani, trebuie adăugate la cele ale economiei digitale din sectorul strict privat, cea care are în Europa (şi în România) cea mai accelerată creştere în valori absolute. Vom avea astfel un tablou de ansamblu al importanţei unui domeniu de acţiune guvernamentală, domeniu care poate genera o pătrime din creşterea economică a României pentru orizontul 2020. Un domeniu strategic, prin urmare. 


Comentarii

Postări populare de pe acest blog

[CONVERSATIV] Numai pentru curioși: versiunile contraintuitive ale cotidianului, în interviurile lunii iulie

Îmi place întrebarea aceea prin care scriitorul este provocat de jurnalist să descrie în câteva cuvinte povestea din cel mai recent text de ficțiune pe care l-a publicat. Cred că e un test mai mult decât interesant pentru scriitorii pretențioși și creativi, pentru că îi obligă să condenseze la un rezumat de o frază libertatea unei povestiri de câteva sute de pagini. E ca și cum i s-ar cere autorului să formuleze instant un supratitlu de o propoziție pentru un text la care a lucrat o perioadă de luni sau ani de zile.   Acum, mergând pe firul ideii, un supratitlu poate fi de folos și atunci când deschide o fereastră a curiozității către răspunsurile dintr-un interviu. O să vă propun câteva astfel de supratitluri, ca introduceri la unele dintre cele mai interesante materiale jurnalistice pe care le-am găsit în revista presei de iulie: interviuri exclusive, pe teme de actualitate ori atemporale, versiuni contraintuitive ale cotidianului, dominat în aceaste luni de spectrul pandemi...

[CONVERSATIV] O dată pe lună, 5 autori cu cărți noi, 7 întrebări despre subtextul cărților și autorii lor. Hiper-realitatea din care autorii își construiesc ficțiunile

De multe ori, avem supriza de a găsi acolo, în fereastra dialogală deschisă de inteviurile atipice, mai multe secrete despre viață decât în orice altă perspectivă și interpretare. Un interviu de top conține multă curiozitate, îndrăzneala de a transmite această curiozitate către intervievat, dar mai ales expresii interogative inspirate, prin care întrebările cer și obțin răspunsuri directe și revelatoare. Spre exemplu, LITERARY HUB publică lunar un serial de interviuri simultane cu 5 autori de cărți recent apărute, într-un montaj de 7 întrebări insolite, prin care este căutat subtextul noilor cărți și chiar explicații despre relația autorială dintre scriitor și textul său. Rezultatul vorbește de la sine, devine un izvor de interpretări și înțelesuri, unele mai profunde, despre sensul amplu al textelor, altele de detaliu, relative la nuanțe și micro-idei prinse în secvențe și paragrafe ale textelor. Oricum, indiferent de nivelul explicativ pe care se poziționează răspunsurile, din puter...

Câteva observații diagonale, la două zile după turul întâi al prezidențialelor 2019

O hartă interactivă intersantă, cu rezultatele alegerilor din turul întâi al alegerilor prezidențiale din 10 noiembrie 2019,  se află pe  hotnews.ro Foarte mulți comentatori au afirmat că surpriza acestor alegeri este neintrarea în turul al doilea a lui Dan Barna. Reamintesc că spuneam, încă de la finalul lui august, că dacă scena urma să rămână tot așa cum se arăta, Barna nu prea își găsea șanse să intre în turul al doilea. Mulți comentatori au încercat să explice cât mai rațional rezultatul foarte slab al lui Barna, unele dintre cele mai bune comentarii fiind făcute de Sorin Cucerai , Mircea Kivu , Moise Guran , Barbu Mateescu , Dan Tăpălagă , Alex Livadaru , Ion Cristoiu , Vasile Dâncu , Dan Jurcan , Cristian Pîrvulescu , Daniel David . Cu toții au comentarii pătrunzătoare. Am așa o impresie că analiștii au luat-o mult înaintea politicienilor, sunt mult mai buni decât jocurile de rol de pe scena politică. Totuși, acești analiști au etalat, în cvas...