Treceți la conținutul principal

Cu 130 km/h

Un titlu lung, dominat de termenii economici, atrage atenția în acest început de decembrie 2014, când România încheie epoca Băsescu”.

În cei zece ani de administrație Băsescu, PIB-ul țării s-a dublat în valoare nominală (creșterea reală este doar de 25%), salariul mediu net s-a dublat (tot în valoare nominală, și tot cu 25% în creștere reală), la fel ca și valoarea exporturilor de bunuri (de această dată valoarea nominală exprimă total exporturi în monedă Euro).

Din păcate, sporul natural este negativ (unul dintre cei mai importanți indicatori ai evoluției unei țări), iar nivelul de urbanizare s-a menținut în jurul a cincizeci de procente.

Pe lângă toate acestea, numărul de kilometri de autostrăzi aflați în exploatare acum în România arată o creștere de trei ori în acești ultimi zece ani, de la 214 la 645. Chiar dacă este aproape o triplare a disponibilului de cale rutieră în regim de autostradă, această creștere arată exact dinamica foarte lentă ce caracterizează ultima decadă. În termeni reali, creșterea a fost de 43 de kilometri pe an. Menținută, ar duce la o cifră de 1000 km în 2020, adică 1 km de autostradă la 18 mii locuitori. O cifră mult prea mică față de ceea ce ar fi util pentru România, pentru a ajunge măcar în 2020 la nivelul Ungariei (ce are acum o medie de 1 km de autostrada în exploatare la 7 mii de locuitori), ca să nu mai vorbim de Austria (1 km la 4,5 mii locuitori) sau Slovenia (1 km la 2,5 mii locuitori).

Deși s-a tot vorbit în ultimii zece ani de importanța autostrăzilor pentru dinamica economică și pentru susținerea dezvoltării regionale, construcția de autostrăzi în România este un indicator al subdezvoltării industriale, administrative și politice.

Sunt în construcție două diagonale rutiere de mare viteză, între București și Borș (autostrada A3 Transilvania, 584 km) și între București și Nădlac (Autostrada A1 din culoarul paneuropean, 576 km), plus Autostrada Soarelui A2 (în exploatare, 203 km).

Totalul proiectelor de autostrăzi aflate în diverse faze de execuție și finalizare până în 2020 cumulează 225 kilometri.

Cea mai interesantă informație pe care o găsim centralizată într-un singur grafic, arată că există o listă extinsă a autostrăzilor despre care se discută și pentru care se fac evaluări / strategii / planificări / expertize, etc, incluzând un număr de 18 noi tronsoane, pe lângă cele 6 autostrăzi ce vor însuma primii 1700 de kilometri (programați pentru a intra în exploatare în etape, în orizont final 2020-2022):
                A1 București – Nădlac (576)
                A2 București – Constanța (203)
                A3 București - Borș (584)
                A4 By-pass Constanța (22)
                A6 Lugoj – Calafat (260)
                A10 Sebes – Turda (70)


Cele 18 noi tronsoane încă nu sunt cuprinse în nicio planificare strategică, reprezentând doar proiecții regionale sau zonale ale necesităților de densificare în rețeaua de transport auto de mare viteză. Fiind tronsoane scurte (între 30-100 km), însumând cca 1500 kilometri, aceste 18 noi tronsoane pot reprezenta o contribuție pe care o vor aduce viitoarele regiuni de dezvoltare la realizarea rețelei de autostrăzi (orizont 2030).

Comentarii

Postări populare de pe acest blog

[CONVERSATIV] Numai pentru curioși: versiunile contraintuitive ale cotidianului, în interviurile lunii iulie

Îmi place întrebarea aceea prin care scriitorul este provocat de jurnalist să descrie în câteva cuvinte povestea din cel mai recent text de ficțiune pe care l-a publicat. Cred că e un test mai mult decât interesant pentru scriitorii pretențioși și creativi, pentru că îi obligă să condenseze la un rezumat de o frază libertatea unei povestiri de câteva sute de pagini. E ca și cum i s-ar cere autorului să formuleze instant un supratitlu de o propoziție pentru un text la care a lucrat o perioadă de luni sau ani de zile.   Acum, mergând pe firul ideii, un supratitlu poate fi de folos și atunci când deschide o fereastră a curiozității către răspunsurile dintr-un interviu. O să vă propun câteva astfel de supratitluri, ca introduceri la unele dintre cele mai interesante materiale jurnalistice pe care le-am găsit în revista presei de iulie: interviuri exclusive, pe teme de actualitate ori atemporale, versiuni contraintuitive ale cotidianului, dominat în aceaste luni de spectrul pandemi...

[CONVERSATIV] O dată pe lună, 5 autori cu cărți noi, 7 întrebări despre subtextul cărților și autorii lor. Hiper-realitatea din care autorii își construiesc ficțiunile

De multe ori, avem supriza de a găsi acolo, în fereastra dialogală deschisă de inteviurile atipice, mai multe secrete despre viață decât în orice altă perspectivă și interpretare. Un interviu de top conține multă curiozitate, îndrăzneala de a transmite această curiozitate către intervievat, dar mai ales expresii interogative inspirate, prin care întrebările cer și obțin răspunsuri directe și revelatoare. Spre exemplu, LITERARY HUB publică lunar un serial de interviuri simultane cu 5 autori de cărți recent apărute, într-un montaj de 7 întrebări insolite, prin care este căutat subtextul noilor cărți și chiar explicații despre relația autorială dintre scriitor și textul său. Rezultatul vorbește de la sine, devine un izvor de interpretări și înțelesuri, unele mai profunde, despre sensul amplu al textelor, altele de detaliu, relative la nuanțe și micro-idei prinse în secvențe și paragrafe ale textelor. Oricum, indiferent de nivelul explicativ pe care se poziționează răspunsurile, din puter...

Câteva observații diagonale, la două zile după turul întâi al prezidențialelor 2019

O hartă interactivă intersantă, cu rezultatele alegerilor din turul întâi al alegerilor prezidențiale din 10 noiembrie 2019,  se află pe  hotnews.ro Foarte mulți comentatori au afirmat că surpriza acestor alegeri este neintrarea în turul al doilea a lui Dan Barna. Reamintesc că spuneam, încă de la finalul lui august, că dacă scena urma să rămână tot așa cum se arăta, Barna nu prea își găsea șanse să intre în turul al doilea. Mulți comentatori au încercat să explice cât mai rațional rezultatul foarte slab al lui Barna, unele dintre cele mai bune comentarii fiind făcute de Sorin Cucerai , Mircea Kivu , Moise Guran , Barbu Mateescu , Dan Tăpălagă , Alex Livadaru , Ion Cristoiu , Vasile Dâncu , Dan Jurcan , Cristian Pîrvulescu , Daniel David . Cu toții au comentarii pătrunzătoare. Am așa o impresie că analiștii au luat-o mult înaintea politicienilor, sunt mult mai buni decât jocurile de rol de pe scena politică. Totuși, acești analiști au etalat, în cvas...