Hotnews.ro relatează despre o avanpremieră la rezultatele unui amplu studiu de psihologie socială a poporului român. Într-un text recent intitulat "Radiografia Psihologica a Poporului Roman după Eliberare. Avanpremieră a lucrării Psihologia Poporului Roman", Daniel David, directorul fondator al Departamentului de Psihologie Clinică și Psihoterapie de la Universitatea Babes-Bolyai din Cluj, arată câteva rezultate ale studiului asupra profilului psihologic de adâncime al poporului român, adică trăsăturile relativ stabile, născute în urma evoluției istorice într-un anumit contextul geografic în care ne aflăm.
Daniel David și echipa sa lucrează de doi ani la actualizarea proiectului lansat de filosoful Constantin Rădulescu Motru, "Psihologia poporului roman".
Constantin Rădulescu Motru arăta în cartea sa, publicată în anul 1937, calităţile şi defectele, prin comparaţie cu cele ale popoarelor apusene.
Individualismul. Românul ia iniţiative la el în casă, iar când vine vorba de economie, societate, politică fiecare român face ce crede că va face toată lumea. A ieşi din rândul lumii este pentru săteanul român “nu doar un simplu risc, ci o nebunie.”
Neperseverenţa. În timp ce popoarele apusene muncesc metodic, românului îi place să lucreze în salturi, cu lungi perioade de odihnă, la nevoie concentrând toata munca pe ultima sută de metri sau cum o altă vorbă populară zice “îngrăşând porcul în Ajun”. În plus, românului îi lipseşte spiritul comercial. Românul este și cheltuitor: “La târg stă şi se tocmeşte ceasuri întregi pentru un lucru de nimic. Tot aşa, la petrecere stă şi pierde zile şi nopţi întregi.”
Indisciplina. Nici cei care fac legile nu le respectă, nici cei pentru care se fac nu le respectă.
Conformismul. “Nu este ţară în hotarele lumii civilizate în care gura lumii, gura satului, să aibă mai multă trecere... Când un român stă la îndoială, fiţi siguri că el nu stă fiindcă are o convingere personală de apărat, ci fiindcă nu ştie încă de partea cărui grup să se dea.”
Naționalismul. Întotdeauna preocupat de ce zic alţii, superficial când vine vorba să ia singur hotărâri, naţionalist de fațadă, românul pare a trăi mai mult cu conştiinta de grup. “Gregarismul se produce prin imitaţie pe când solidaritatea, prin încordare şi stăpânire de sine.”
Aceste câteva caracteristici generice sunt analizate în noul studiu al colectivului de la Universitatea Babes-Bolyai. "Analizat prin prisma modelelor psihologice clasice (ex. modelul Big Five - vezi Costa și McCrae, 1989), profilul psihologic de adâncime al poporului roman, in comparație cu cel american/SUA, se prezinta, orientativ, astfel (eșantionul romanesc: 2200 participanți, vârsta 14-62 de ani; ețantionul american: 1000 participanți, vârsta 14-65 de ani):
- 1. Extraversiunea este mai ridicată la români decât la americani, atunci când este evaluată de alții (heteroevaluare), dar este fără diferențe semnificative statistic când este vorba de autoevaluare. La acest nivel o componentă importantă este Spiritul Gregar, care este mai ridicat la români decât la americani (asa cum bine anticipa Constantin Rădulescu-Motru);
- 2. Deschiderea psihologică este mai ridicată la americani decât la romani, când este autoevaluată, și este mai ridicată la romani decât la americani, când este vorba de evaluările făcute de alții (heteroevaluare);
- 3. Constiinciozitatea este mai ridicată la americani decât la români;
- 4. Agreabilitatea este mai ridicată la americani decât la romani;
- 5. Nevroticismul este mai ridicat la români decât la americani."
Daniel David arată că "la nivelul profilului psihologic de adâncime al poporului roman regăsim aspectele fundamentale de personalitate existente în majoritatea culturilor lumii (aici probabil ca nu suntem nici 'mai buni', nici 'mai răi' ca alte popoare ale lumii)". El explică faptul că "aceste dimensiuni de bază se pot exprima la nivelul profilului psihologic de suprafață în funcție de contextul socio-cultural". Acest profilul de suprafață (preliminar) al poporului român, comparativ cu cel american, arată astfel:
- Nevrotismul
Americanii: au o stabilitate emoțională mai mare, flexibilitate afectivă mai scăzută;
- Extraversiunea
Americanii: independenți, autonomi, rezervați;
- Deschiderea
Americanii: gândire critică, hobby-uri, flexibilitate în opțiuni ce poate amenința stabilitatea;
- Agreabilitatea
Americanii: încredere în oameni, complianță;
- Conștiinciozitatea
Americanii: ordine și autodisciplină, flexibilitate față de reguli mai redusă;
Daniel David arată că profilul de suprafață al poporului român poate cuprinde următoarele trăsături importante de sinteză:
(1) Profil Psihologic Pozitiv, caracterizat prin următoarele aspectele: flexibilitate/dinamism afectiv, spirit gregar, căldură în relații interpersonale, respect pentru autoritate, ambiție și creativitate;
(2) Profil Psihologic Negativ, caracterizat prin următoarele aspecte: instabilitate afectivă, autonomie redusă, rezistență la schimbare, suspiciune și invidie, lipsă a disciplinei;
(2) Profil Psihologic Negativ, caracterizat prin următoarele aspecte: instabilitate afectivă, autonomie redusă, rezistență la schimbare, suspiciune și invidie, lipsă a disciplinei;
(3) Profil Psihologic Mixt - combinații ale elementelor din Big Five (descrise mai sus).
Și dacă tot suntem în acest domeniu vast, trebuie amintit aici și studiul lui Dumitru Drăghicescu, realizat în 1907, "Din psihologia poporului român", în care artă că "românii sunt pasivi şi individualiști faţă de legi mimează respectul doar spre a le ocoli cu abilitate. Sunt duplicitari şi nu duc la capăt lucrurile începute. Nu respectă ierarhiile şi fiecare vrea să-şi fie unicul stăpân. Sunt indisciplinaţi în muncă şi se tem mai puţin de sărăcie decât de efort. Dar dacă, prin caracterul lor, românii sunt inferiori altor neamuri, prin inteligenţă, în schimb, ei sunt superiori." Este, într-un fel, un inventar precursor al profilelor realizate de Rădulescu Motru în perioada interbelică și de grupul de cercetători de la Universitatea din Cluj în acest an.
Comentarii