Treceți la conținutul principal

Când se va bloca economia Timişoarei şi Aradului? Ce se poate face? Despre previzibila criză socială nu vorbeşte nimeni?




Performanţele semnificative ale polului de dezvoltare Timişoara-Arad, exprimate mai ales în termeni de exporturi anuale, lăudate pe merit în cursul acestui an în toate conjuncturile şi pe mass-media, se explică în primul şi în primul rând prin prezenţa masivă în Timişoara şi Arad a puternicilor producători multinaţionali din domeniul automotive. Opt miliarde de euro exporturi anuale echivalează cu nivelul exportului realizat din Bucureşti, acolo unde se află 10% din populaţia ţării, toate sediile instituţiilor financiare şi foarte multe interese.

Dacă nu erau producătorii multinaţionali, atunci exporturile Timişoarei probabil că ar fi fost probabil la sub jumătate din cât sunt acum. Iar de aceste exporturi depinde, direct sau indirect, întreaga economie locală, dacă nu şi regională. În acest context, rumoarea discuţiilor despre o supraîncălzire a pieţei forţei de muncă din zona noastră duce direct la o îngrijorare crescută despre viitorul economiei locale, pe termen mediu şi lung. Aceşti mari angajatori au venit în vestul ţării exact pentru avantajul costului forţei de muncă, dublat de o plasare avantajoasă în apropierea culoarelor europene de transport. Cu cât costul forţei de muncă devine mai mare, cu atât scade şi avantajul nostru regional, într-o zonă central-europeană în care toate regiunile se află în competiţie pentru atragerea angajatorilor multinaţionali.

Dincolo de inechităţile evidente ale pieţei muncii, unde un angajat necalificat sau mediu calificat din Timişoara este plătit de cinci până la zece ori mai puţin decât unul cu profil similar din zone ale Europei vestice (dar şi francezii se plâng de faptul că nu au salariile nemţilor, şi nemţii că nu au salariile elveţienilor, şi spaniolii că nu au salariile francezilor, fiecare cu exemplul lui), regiunile şi oraşele din Europa sunt într-o competiţie dură pentru atragerea şi menţinerea angajatorilor multinaţionali, cei care reprezintă contingente foarte mari de locuri de muncă, cifre de afaceri uriaşe, stabilitate a integrării în lanţuri economice foarte mari şi surse strategice de taxare pe termen lung pentru guverne şi administraţiile locale. Din taxarea multinaţionalelor avem infrastructură (sau ar trebui să avem), bugete pentru instituţiile publice, bani pentru şcoli şi gradiniţe, bani pentru dezvoltare (sau ar trebui să avem). Cu toate că un stat slab, precum este al nostru, nu reuşeşte să îşi protejeze sursele de venituri prin blocarea externalizării profiturilor, pierzând o bună parte din venituri prin ignoranţă şi dezinteres, lipsindu-se de o mare parte din veniturile ce pot rezulta din taxarea acestor mari contribuabili (iată, încă o motivaţie foarte pragmatică pentru care multe firme internaţionale consideră mediul nostru economic drept prietenos).

Zi de zi se înteţesc zvonurile, ori chiar ştirile precise despre escaladarea nivelurilor salariale pentru posturile angajaţilor necalificaţi sau slab calificaţi din multinaţionale, evoluţie simultană cu un nivel al şomajului apropiat de zero. Aceşti mari angajatori intră în conflict pentru atragerea forţei de muncă şi basculează într-o escaladare a nivelului salariilor pentru aceste locuri de muncă slab calificate. Ceea ce ar putea să fie o premisă fericită pentru angajaţi, dacă ei ar fi reprezentaţi de sindicate puternice. În lipsa unei mişcari sindicale puternice, angajaţii nu ies în câştig decât prin creşteri mici şi constante la salarii, ba de multe ori ies şi pe minus. În ansamblu, aceşti mari angajatori constată cum costurile cu forţa de muncă sunt în permanentă creştere, producţivitatea nu este deloc încurajatoare, costurile totale sunt serios impactate de fluctuaţia personalului şi recurenţa pierderilor legate de frecventele ieşiri de personal, astfel că o piaţă a ofertei de forţă de muncă intrată în criză poate da dureri mari de cap celor din top-managementul multinaţionalelor. La un moment dat , opţiunea relocării de unităţi mari de producţie devine interesantă pentru ei, este luată în calcul, devenind o problemă pentru comunitatea locală.

Mari angajatori din Timişoara şi Arad recrutează şi transportă zilnic personal de la distanţe de până la 100 de km faţă de fabrică, atât de puţin ofertantă a ajuns piaţa. Până unde se va ajunge?

Aici răspunsul nu poate fi dat decât prin strategie regională. Care la noi este o noţiune fuzzy. Primele instituţii ce pot interveni sunt consiliile judeţene, dar mai ales Consiliul de Dezvoltare Regională al Regiunii V Vest. Pe site-ul acestuia se face trimitere la strategii de dezvoltare, ba chiar şi la o strategie regională pentru specializare inteligentă, în care un capitol este dedicat industriei automotive, care remarcă:

"Deşi regiunea are un avantaj comparativ în acest sector, sustenabilitatea acestuia nu este garantată. Există  anumite provocări care, dacă nu sunt soluţionate, pot conduce la pierderea avantajelor comparative existente:
- În primul rând, costurile mici ale forţei de muncă nu vor putea fi păstrate pe termen lung. În oraşe precum Timiţoara şi Arad, posibilitatea de creştere a salariilor poate conduce cu uşurinţă la o mai mare presiune concurenţială din partea altor regiuni cu salarii mici, din România sau din ţările învecinate precum Serbia sau Bulgaria, și poate determina întreprinderile străine dominante să se mute în aceste destinaţii alternative.
- În al doilea rând, analizând avantajul comparativ arătat al produselor exportate din regiune, se observă că primele poziţii sunt ocupate de produsele puţin sofisticate, ce necesită un nivel de calificare redus. 
- În al treilea rând, există legăturile slabe dintre întreprinderile străine şi cele naţionale din acest sector. O serie de factori contribuie la acest lucru, inclusiv economiile de scară, dificultatea pentru micii furnizori locali de a respecta standardele internaţionale de calitate, precum şi faptul că multe decizii de achiziţie în cadrul întreprinderilor cu capital străin sunt luate nu în fabrica din Regiunea Vest, ci la sediul corporaţiei.

- În al patrulea rând, deşi exporturile de piese auto au crescut în timp, această creştere a fost pe marja intensivă (aceleași întreprinderi exportă o cantitate mai mare din aceleaşi produse pe aceleaşi pieţe). Noile destinaţii de export au o contribuţie mică la creșterea exporturilor. Lipsa diversificării pieţei prezintă

riscuri pentru perioadele de incertitudine economică, după cum s-a observat în timpul crizei financiare recente."

Interesant! Prin urmare, în strategia de dezvoltare cu orizont 2020, scrisă de Consiliul de Dezvoltare Regională prin ADR V Vest,  se vorbeşte în clar de potenţiala situaţie critică a blocării pieţei forţei de muncă ocupate de către aceşti mari angajatori.

Consiliile Judeţene şi administraţiile locale ale marilor oraşe ar fi trebuit să reacţioneze, fiind în joc intervenţia într-un domeniu strategic, de care depinde, pe termen lung, toată economia regiunii noastre. În afară de declaraţii mai mult sau mai puţin reuşite, a avansat cineva soluţii? Cum facem cu aducerea angajaţilor de la zeci de km, cum facem cu absenţa măsurilor de susţinere a integrării forţei de muncă în economia timişoreană? Interesează pe cineva că primii douăzeci sau treizeci de angajatori din Timişoara  pot lua decizii de relocare (şi e la fel şi pentru cei din Arad), lăsând fără locuri de muncă un întreg segment de angajaţi ce ocupă locuri de muncă dependente unele de altele, astfel că se poate dezechilibra în întregime economia zonală?

Autorităţile sunt prea puţin interesate de soluţii de tip programe de pregătire sau proiecte pe termen lung, pentru asigurarea unor avantaje conexe pentru angajaţi. Astfel de pachete conexe se pot oferi doar prin intervenţia autorităţilor locale, iar beneficii de tipul locuinţelor sociale, grădiniţelor sau serviciilor şcoala-după-şcoală, în zonele adiacente marilor angajatori, pot rezolva problemele reale şi pot menţine interesul angajatorilor pe termen lung.




Comentarii

Postări populare de pe acest blog

[CONVERSATIV] Numai pentru curioși: versiunile contraintuitive ale cotidianului, în interviurile lunii iulie

Îmi place întrebarea aceea prin care scriitorul este provocat de jurnalist să descrie în câteva cuvinte povestea din cel mai recent text de ficțiune pe care l-a publicat. Cred că e un test mai mult decât interesant pentru scriitorii pretențioși și creativi, pentru că îi obligă să condenseze la un rezumat de o frază libertatea unei povestiri de câteva sute de pagini. E ca și cum i s-ar cere autorului să formuleze instant un supratitlu de o propoziție pentru un text la care a lucrat o perioadă de luni sau ani de zile.   Acum, mergând pe firul ideii, un supratitlu poate fi de folos și atunci când deschide o fereastră a curiozității către răspunsurile dintr-un interviu. O să vă propun câteva astfel de supratitluri, ca introduceri la unele dintre cele mai interesante materiale jurnalistice pe care le-am găsit în revista presei de iulie: interviuri exclusive, pe teme de actualitate ori atemporale, versiuni contraintuitive ale cotidianului, dominat în aceaste luni de spectrul pandemi...

[CONVERSATIV] O dată pe lună, 5 autori cu cărți noi, 7 întrebări despre subtextul cărților și autorii lor. Hiper-realitatea din care autorii își construiesc ficțiunile

De multe ori, avem supriza de a găsi acolo, în fereastra dialogală deschisă de inteviurile atipice, mai multe secrete despre viață decât în orice altă perspectivă și interpretare. Un interviu de top conține multă curiozitate, îndrăzneala de a transmite această curiozitate către intervievat, dar mai ales expresii interogative inspirate, prin care întrebările cer și obțin răspunsuri directe și revelatoare. Spre exemplu, LITERARY HUB publică lunar un serial de interviuri simultane cu 5 autori de cărți recent apărute, într-un montaj de 7 întrebări insolite, prin care este căutat subtextul noilor cărți și chiar explicații despre relația autorială dintre scriitor și textul său. Rezultatul vorbește de la sine, devine un izvor de interpretări și înțelesuri, unele mai profunde, despre sensul amplu al textelor, altele de detaliu, relative la nuanțe și micro-idei prinse în secvențe și paragrafe ale textelor. Oricum, indiferent de nivelul explicativ pe care se poziționează răspunsurile, din puter...

Orbecăiala Capitalei Europene a Culturii, ediția de Timișoara. Oamenii foarte talentați rămân ignorați, din cauza suprabirocratizării și festivismului

Un scandal neprevăzut și insolit, al unui plagiat așa-zis neintenționat, a devansat o  ședință de bilanț  a Asociației Timișoara - Capitală Europeană a Culturii. E vorba de un film de prezentare produs în condiții ciudate, prin „împrumutarea” fără consimțământul autorului a unui text. O eroare care e greu de justificat atfel decât în termenii unei grabe de a „scoate” ceva pe piață, de ochii lumii. E regretabil că TM 2021 se promovează cu  un text care nu-i aparține . Înainte de acest exemplu viu de inadecvare culturală, un alt protest , de data aceasta a celor din Unitatea artistică a Asociației TM2021, arăta că veștile bune despre pregătirea programului cultural pentru 2021 continuă să se lase așteptate nepermis de mult. Chiar și semnalul de alarmă tras de către unul dintre cunoscuții italieni stabiliți în Timișoara, Gianluca Testa, este mai mult decât simptomatic pentru neliniștile trezite în comunitatea timișoreană, în urma inadecvărilor repretate în proiectarea ...