Treceți la conținutul principal

[ CARTEA DE SÂMBĂTĂ ] Singurătatea celor apropiaţi

Romanul politic „Nimeni alături de mine  este publicat în acelaşi an – 1994 - în care Nelson Mandela este ales preşedinte al Republicii Sud-Africane. Autoarea sa, Nadine Gordimer, fusese premiată cu Nobelul pentru literatură cu trei ani mai devreme, după ce întreaga sa viaţă literară fusese marcată de situarea textelor sale ficţional-politice în contextul discriminărilor rasiale din Africa de Sud, determinând un lung şir de consecinţe punitive, interziceri spre publicare şi cenzură prelungită.

Romanul care îi este publicat în 1958, „O lume de străini”, este interzis în scurtă vreme în Africa de Sus, interdicţia fiind menţinută până în 1970. După începerea procesului lui Nelson Mandela, în 1962, autoarea este o militantă deschisă pentru cauza anti-apartheid. În 1966 publică „Defuncta lume burgheză”, urmând ca şi acest roman să fie interzis de guvernul sud-african timp de zece ani. În 1979 publică „Fiica lui Burger”, roman omagiu dedicat lui Bram Fischer, avocatul lui Nelson Mandela, şi acest text ajungând în scurtă vreme interzis. În 1981 publică „Oamenii lui July”, interzis şi cenzurat atât în regimul de apartheid cât şi în cel imediat următor. Militantismul său anti-apartheid se intensifică, iar în 1986 depune mărturie în procesul celor 22 de militanţi politici pentru drepturile negrilor din celebrul Delmas Treason Trial, apoi se implică în marşurile de protest şi ascunde lideri ai Congresului Naţional African.

Premiile literare cu care Nadine Gordimer a fost remarcată internaţional au avut şi o motivare explicit politică, construită de baza posturii sale permanent protestatare faţă de nedreptăţile lumii africane. Printre ele se află Commonwealth Writers Prize, Premiul Internaţional Botev, Malaparte (Italia), Nelly Sachs (Germania), Modern Language Association Award, Central News Agency Literary Award, Booker Prize, James Tait Black Memorial Prize.

Nadine Gordimer este recunoscută drept cea mai importantă scriitoare de ficţiune a Africii Negre, zona sub-sahariană a continentului african. Cele două teme cheie în literatura sa, aşa cum sunt acestea deplin recunoscute în circuitele internaţionale culturale, sunt legate implicit de viaţa tumultoasă a continentului african: iubirea şi politica sunt subiectele predominante din textele sale, ca o dialectică a comuniunii şi a distanţării, a căutării dreptăţii şi a escaladării conflictelor pentru putere.

Într-o trimitere de subtext, titlul „Nimeni alături de mine” evocă această distanţare şi chiar ruptură apărută între oameni prin jocul politicii, chiar şi între cei mai apropiaţi oameni, iubiţi sau soţi. Cele două cupluri ce joacă scene politice, soţii Vera şi Bennet Stark şi soţii Sibongile şi Didymus Maqoma, trec prin cele trei stadii ale istoriei politice recente a Africii de Sud, prin etapa apartheidului, a revoluţiei de eliberare şi a post-apartheidului, iar politica şi ororile luptelor cu regimul autoritar sunt cadrul în care relaţiile cele mai strânse ajung să se consume, într-o similitudine stranie cu dispariţia vechiului regim, un regim care a reprezentat o relicvă modernă a ultimului veac de colonialism european în Africa.

Cum este Africa pe care o cunoaştem prin textul scris de Nadine Gordimer? Cât de mult sau de puţin este închis textul între graniţele naţionale ale Republicii Africii de Sud, sau cum se traversează în text chiar dincolo de aceste graniţe, pentru a dezbate întreaga textură a politicii continentului african? Textul cuprinde două indicaţii majore despre cuprinderea generică, zonal-continentală, a temelor şi subiectelor politice descrise.
Prima trimitere face referire la experienţele politice din Angola şi Nigeria. În Angola, odată cu declanşarea mişcărilor de eliberare colonială, a apărut o mişcare extremistă naţionalistă, respectiv etnocentristă, UNITA, care a stabilit o alianţă politico-militară cu guvernul sud-african, provocând invadarea Angolei şi ocuparea acesteia de către guvernul de apartheid din Africa de Sud (pentru apărarea frontului namibian), într-o dinamică geopolitică africană foarte extinsă, în care s-au intersectat interesele accesului la resurse ale Statelor Unite şi puterilor colonialiste europene. UNITA a refuzat să recunoască rezultatul alegerilor libere din 1991, mai apoi, iar războiul civil a reînceput. Un alt caz similar este din Nigeria, unde generalul Babangida a guvernat autoritar între 1985 şi 1993, ajungând la putere prin lovitură de stat militară. La finalul perioadei sale de guvernare, acesta a refuzat să recunoască rezultatul alegerilor libere. Ajuns la putere fără lupte şi fără vărsare de sânge, promiţând să elimine abuzurile împotriva drepturilor omului produse de vechiul regim, a rămas agăţat prin orice mijloace de putere, mult mai mult decât a promis că va face, printr-un stil de conducere autoritar, acuzat chiar de abuzuri.

„- Dar dacă vom restitui bunurile, Zeph, trebuie ca oamenii să ştie ce se poate întâmpla. Cum să tratăm cu negrii ultranaţionalişti care încă se cramponează de mica lor putere, chiar dacă teritoriile lor private au fost reîncorporate în stat? Dacă alianţa lor cu aripa de dreapta a albilor ţine şi se dezvoltă? Dacă generalii albi vor deveni generalii lor? Şi armata va deveni sursa lor de arme?
- Trebuie să li se arate – categoric, nu există alternativă – că nu pot avea câştig de cauză. După toţi aceşti ani cu armele şi armatele albilor, după miile de oameni pe care i-au omorât, după toate legile pe care le-au elaborat ei, după milioanele de nenorociţi pe care i-au jefuit pe pământ şi i-au izgonit prin toată ţara ca să le ia proprietăţile, după toate acestea au trebuit totuşi să-l elibereze pe Nelson Mandela din închisoare şi să se aşeze la masa negocierilor. Nu-i aşa? Trebuie să se ştie că nu pot avea câştig de cauză. Chiar dacă vor face ce au făcut UNITA în Angola şi vor refuza să recunoască rezultatul alegerilor când le vom câştiga, chiar dacă fac ce a făcut Babangida, declarând alegerile nule şi neavenite. Nu pot câştiga.„


Această referire la cazurile angolez şi nigerian indică în subtext acoperirea supra-naţională a tematicii politice dezvoltate în „Nimeni alături de mine”. Luptele civile, delimitate cu preponderenţă tribal şi etnic, sunt generalizate în tot spaţiul african sub-saharian, de la nord la sud, de la est la vest. Amestecul de culori, etnii, limbi, culturi de influenţă, cercuri de dominare şi hegemonie colonialistă, acest mozaic al lumii africane este, în fapt, principala tema politică a textului autoarei sud-africane.

A doua trimitere din text, reprezentativă pentru cuprinderea sa zonal-continentală, se află într-un pasaj relativ reflexiv despre caracteristicile socio-culturale şi comportamentale ale locurilor invocate în ficţiune, din sudul extrem al continentului, caracteristici ce nu sunt însă zonate si delimitate în graniţe strict naţionale. Acest text poate chiar să fie considerat drept centrul naraţiunii, un loc de legătură între toate planurile ficţiunii, scenariile şi personajele politice implicate, un principiu de viaţă african, plasat în centrul textului din cauză că este, în fapt, plasat în centrul dinamicii politice şi sociale africane. Fragmentul face apel la un scenariu de putere în care mozaicul etnic, lingvistic şi cultural reprezintă noua matrice a relaţiilor sociale africane, depăşind prin acest stadiu segregarea negrilor de către albi (caracteristică vechiului regim), evenimentul semnificativ al relaţiei de putere indicat aici fiind cel al renaşterii unei noi identităţi africane. Identitatea africană este operator al puterii, noua realitate politică africană post-colonială fiind decisiv determinată de acest operator al dinamicii raporturilor de putere. Identitatea africană este atât localistă (influenţată covârşitor de organizările tribale, de microcomunităţile lingvistice), dar şi globalistă, mai ales prin ansamblul relaţiilor noi internaţionale stabilite între Occidentul european şi american şi guvernările noilor state post-coloniale. În acest cadru, fragmentul ce arată textura profundă socio-culturală africană devine un decupaj central al textului de ficţiune politică, o definiţie a lumii Africii Negre, aflată în dialectica dintre dominare şi rezistenţă:

„A sosit de la şcoală, din Anglia, şi Mpho, fiica lui Sally şi a lui Didy, născută în exil. Îşi petrecea, fără nicio discriminare, un weekend în casa Stark, o săptămână la casa bunicii ei din Alexandra; la Stark dormea în patul şi printre afişele cu vedete pop şi printre nimicurile care supravieţuiseră adolescenţei şi absenţei fiicei lor, Annick. Fiica familiei Maqoma era o frumuseţe de şaisprezece ani, de felul celor create de polenizarea încrucişată a istoriei. Graniţele sunt schimbate, ideologiile fuzionează, sectele, religioase sau filosofice, creează noi idoli din combinaţiile de crezuri, descoperirile ştiinţifice fac legături de cauză şi efect între elemente disparate, un talmeş-balmeş de nume teritoriale etnice alcătuiesc o naţionalitate din popoare de limbi multiple şi de religii diferite, şi un stil nou de frumuseţe răsare din încleştarea dintre dominaţie şi rezistenţă„.

În acest fragment sunt bine reprezentate caracteristicile noilor naţiuni din Africa post-colonială: limbi diferite, etnii diferite, culori şi tradiţii locale specifice, religii adoptate diferit şi chiar aceleaşi fapte din istoria recentă povestite şi interpretate diferit, într-o dinamică şi un amestec cultural ce traversează, în fapt, graniţele formale ale ţărilor, dezvăluind un conglomerat plurisocial şi pluripolitic continental.

Prin caracteristicile acestui text ficţional politic, rezultate din decupajele fragmentare, se trasează un profil politic al unei societăţi conflictuale, care avansează în reorganizarea politică între hegemonia colonialistă a albilor şi rezistenţa prin protest şi revoltă a negrilor, context din care se dezvoltă o nouă identitate africană post-colonială.

Cele două cupluri de personaje principale, soţii Vera şi Bennet Stark şi soţii Sibongile şi Didymus Maqoma, sunt personaje arhetipale pentru posturi politice diferite: primii se revendică din categoria minoritarilor ce ajung să lupte pentru cauza majoritarilor dominaţi şi segregaţi, în timp ce soţii Maqoma au profilul militanţilor aparţinând populaţiei negre, segregate. Nu se situează în opoziţie, sunt relativ aliaţi, dar modul în care traversează cele trei cadre narative arată o distanţă de poziţionare politică semnificativă.

Copii soţilor Stark sunt occidentalizaţi dar şi distanţaţi de părinţi, o familie în care Vera este simbolul susţinerii cauzei negre de către un alb,  în timp ce fata soţilor Maqoma, Mpho, deşi vine cu deprinderi din exilul îndepărtat, este forţată să se reconvertească la convenienţele locale, este obligată să accepte toate regulile rigide ale familiei ce nu-şi poate ştirbi cariera politică prin scandaluri familiale.

Nu doar acest caz compune o scenă în care politicul oferă un cadru în care se intersectează şi alte determinante culturale şi sociale. Alte câteva personaje joacă roluri cu profil secundar, dar nu mai puţin politic. Otto Abanel, personajul generaţiei bebeluşilor lui Hitler, este o apariţie episodică între scenele principale , care însă îşi găseşte ecou în mai multe alte scene în care sunt evocate atrocităţile segregaţionismului, comparate cu cele ale nazismului.

Zeph Rapulana este unul dintre liderii Mişcării de Eliberare, un personaj cu note caracteristice ale idealismului politic, cel care face diferenţa dintre frica generalizată şi curajul liderului, chiar curajul eroic, opunându-se complet naturii politice a unui aşa-zis predestinat bebeluş ideal, creat de laboratoarele nazismului. Zeph este un lider natural al tribului său. Simetric, între fermierul Tertius Odendaal şi personajul tânărului negru Oupa se deschide o antiteză politică în acelaşi sens cu cel din dialectica dintre dominare şi rezistenţă.

Analiza discursivităţii în rezumat

Enunţuri discursive

A. Enunţuri discursive situate la nivelul scenei narative situate în perioada procesului de evacuare a comunităţilor de negri de pe teritoriile fermelor deţinute de albii sud-africani şi în cea a post-evacuărilor (Partea întâi: „Povară”):
1. Segregarea negilor în spaţiile de locuire şi vecinătăţile cu albii sud-africani;
2. Minciuna prin omisiune, disimularea, falsul parţial şi evitarea, mecanismul civic de apărare împotriva represiunii;
3. Ameninţarea se formulează voalat.


B. Enunţuri discursive situate la nivelul scenei narative situate în perioada de tranziţie post-apartheid, când liderii  Mişcării de Eliberare se întorc din exil (Partea a doua: „Tranzit”):
1. Reîntoarcerea din exil: scena ritualului politic de la aeroport;
2. Mozaic, amestec şi ambivalenţă a grupurilor identitare africane;
3. Despre practicile de reprimare publică;
4. Didymus - anchetator în numele libertăţii;

C. Enunţuri discursive situate la nivelul scenei narative situate în perioada noului regim, a crizei politice specifice fazelor post-autoritariste africane (Partea a treia: „Sosiri”):
1. Promisiunile noului regim sunt maximale;
2. Eliminarea segregării politice nu elimină cu totul discriminările (economică, educaţională, de locuire, segregare stereotipală);
3. Pericolul extremismului negru;
4. Relatările procesului lagărelor;


Operatorii politici

Generatorii schimbării raporturilor sociale în relaţii asimetrice de dominare, relaţii de putere, sunt:

•  Deţinerea proprietăţii
•  Presiunea aparatului represiv
• Ameninţarea (negrilor asupra familiei fermierilor albi)
•  Apartenenţa la Mişcarea de Eliberare
• Identitatea africană  (în secundar cea sud-africană)
•  Brutalitatea fizică
•  Rolul de anchetator
•  Intoleranţa la corupţie
•  Stereotipurile asupra negrilor
•  Extremismul politic
•  Rescrierea istoriei
•  Tortura

Situarea textului pe axa zonal-global

În urma analizei operatorilor politici, cei care definesc relaţiile şi strategiile de putere descrise în decupajele de text, se clarifică un set de resurse ale puterii definitorii pentru spaţiul politic african, cu preponderenţă sud-african.


În acest text se poate vorbi de o localizare pregnantă a operatorilor puterii, chiar situată aproape de localismul populaţiilor tribale africane. Dar aceşti operatori nu îi diferenţiază complet pe sud-africani faţă de nigerieni, pe namibieni de camerunezi sau de cei din Botswana. Delimitarea vizibilă apare într-un element de terminologie politică specific Africii de Sud, termenul prin care denumeşte specificul segregaţionist al regimului politic de dominare al albilor în Africa de Sud între 1945 şi 1990. Apartheidul este cel mai specific operator al puterii în Africa de Sud din acel timp, disipat apoi, după căderea regimului, într-un mixaj comun de resurse de putere provenite pe axele diferenţelor de limbă, etnie, religie, identitate de gen sau de vârstă. Naţionalitatea este tot un construct nepredictiv pentru relaţiile şi strategiile politice în ansamblul lor, aşa cum sunt acestea construite narativ în textul ce face obiectul acestui studiu de caz, text în care sunt traversate trei etape importante politic: apartheidul, răsturnarea regimului şi post-apartheidul începutului de democraţie populară. Vechiul regim segregaţionist este înlocuit cu noul regim ce promite idealul democratic şi moral, dar care intră într-o etapă clasică de confruntare, în care sunt primordiale  discriminările şi violenţa luptei pentru accesul la resurse.

Comentarii

Postări populare de pe acest blog

[CONVERSATIV] Numai pentru curioși: versiunile contraintuitive ale cotidianului, în interviurile lunii iulie

Îmi place întrebarea aceea prin care scriitorul este provocat de jurnalist să descrie în câteva cuvinte povestea din cel mai recent text de ficțiune pe care l-a publicat. Cred că e un test mai mult decât interesant pentru scriitorii pretențioși și creativi, pentru că îi obligă să condenseze la un rezumat de o frază libertatea unei povestiri de câteva sute de pagini. E ca și cum i s-ar cere autorului să formuleze instant un supratitlu de o propoziție pentru un text la care a lucrat o perioadă de luni sau ani de zile.   Acum, mergând pe firul ideii, un supratitlu poate fi de folos și atunci când deschide o fereastră a curiozității către răspunsurile dintr-un interviu. O să vă propun câteva astfel de supratitluri, ca introduceri la unele dintre cele mai interesante materiale jurnalistice pe care le-am găsit în revista presei de iulie: interviuri exclusive, pe teme de actualitate ori atemporale, versiuni contraintuitive ale cotidianului, dominat în aceaste luni de spectrul pandemi...

[CONVERSATIV] O dată pe lună, 5 autori cu cărți noi, 7 întrebări despre subtextul cărților și autorii lor. Hiper-realitatea din care autorii își construiesc ficțiunile

De multe ori, avem supriza de a găsi acolo, în fereastra dialogală deschisă de inteviurile atipice, mai multe secrete despre viață decât în orice altă perspectivă și interpretare. Un interviu de top conține multă curiozitate, îndrăzneala de a transmite această curiozitate către intervievat, dar mai ales expresii interogative inspirate, prin care întrebările cer și obțin răspunsuri directe și revelatoare. Spre exemplu, LITERARY HUB publică lunar un serial de interviuri simultane cu 5 autori de cărți recent apărute, într-un montaj de 7 întrebări insolite, prin care este căutat subtextul noilor cărți și chiar explicații despre relația autorială dintre scriitor și textul său. Rezultatul vorbește de la sine, devine un izvor de interpretări și înțelesuri, unele mai profunde, despre sensul amplu al textelor, altele de detaliu, relative la nuanțe și micro-idei prinse în secvențe și paragrafe ale textelor. Oricum, indiferent de nivelul explicativ pe care se poziționează răspunsurile, din puter...

Câteva observații diagonale, la două zile după turul întâi al prezidențialelor 2019

O hartă interactivă intersantă, cu rezultatele alegerilor din turul întâi al alegerilor prezidențiale din 10 noiembrie 2019,  se află pe  hotnews.ro Foarte mulți comentatori au afirmat că surpriza acestor alegeri este neintrarea în turul al doilea a lui Dan Barna. Reamintesc că spuneam, încă de la finalul lui august, că dacă scena urma să rămână tot așa cum se arăta, Barna nu prea își găsea șanse să intre în turul al doilea. Mulți comentatori au încercat să explice cât mai rațional rezultatul foarte slab al lui Barna, unele dintre cele mai bune comentarii fiind făcute de Sorin Cucerai , Mircea Kivu , Moise Guran , Barbu Mateescu , Dan Tăpălagă , Alex Livadaru , Ion Cristoiu , Vasile Dâncu , Dan Jurcan , Cristian Pîrvulescu , Daniel David . Cu toții au comentarii pătrunzătoare. Am așa o impresie că analiștii au luat-o mult înaintea politicienilor, sunt mult mai buni decât jocurile de rol de pe scena politică. Totuși, acești analiști au etalat, în cvas...