Treceți la conținutul principal

Pâine şi circ, sezonul 2016



Recomand excelentul comentariu publicat de Florin Poenaru, din care aş transforma explicaţia asupra victoriei lui Trump: "până la urmă a fost vorba despre clasă", în mult mai simplista formulă "pâine şi circ".

Asta nu înseamnă că sunt  mai puţin valoroase observaţiile făcute de Florin Poenaru. Înseamnă doar că acest ghiveci de politică neoliberală a democraţilor americani face o reţetă perfectă cu exultările antiglobalizare ale izolaţionismului marca Trump, toate acestea fiind topite şi lipite ca plastilina de ecranul televizorului, pentru consum de masă electoral.

Trump a dat pâine şi circ, a vorbit despre vinovăţia întregii lumi pentru decăderea Americii măreţe, despre hoţia corporaţiilor şi a establishmentului financiar şi politic (Bernie! Bernie!), despre pericolul extern venit din partea colaboratorilor din străinătate, cu care aceste corporaţii sunt mână în mână. Şi despre pericolul imigraţiei. Despre un nou orizont fericit pentru americani, ce s-ar afla doar între graniţele americane închise de el, unicul Trump, într-un mandat izolaţionist. 

A promis prosperitate vânzând iluzia transformării Americii într-o societate care se va apăra cu armele închiderii (totul se termină după graniţele noastre federale), segregaţionismului (imigranţii sunt răii de care vom scăpa) şi sfidării drepturilor celor cu puţine şanse (anularea ObamaCare). 


A vândut mai ales iluzia că sfidează sistemul, în timp ce primul cerc de susţinători pe care s-a bazat e reprezentat de blocul militarist al celor două sute de generali, oamenii perfecţii ai colosului militar-industrial american.





A jucat un rol exersat cu ani de zile înainte de această campanie, când a fost celebritatea ce concedia sau aprecia concurenţii, într-un carusel al unui joc tâmp, televizat mai mult de 10 ani, din 2004 până în 2015.





Nu sunt multe diferenţe între închistarea, conservatorismul şi populismul neo-naţionalist al acestui nou preşedinte republican, şi chiar al votului britanic exprimat prin Brexit, şi gargara patriotardă de la noi, indiferent de partid. 

Să ne facem de cap cu definirea familiei în format tradiţionalist şi conform religios, să nu mai fim sub talpa americană pentru că-i mai bine să negociezi cu ruşii aflaţi pe poziţii la graniţa noastră de est, să ne vedem de interesele noastre şi să o lăsăm mai moale cu Europa (după ce timp de douăzeci de ani idealul naţional a fost să obţinem recunoaşterea deplină a statutului nostru european). 

Mai mult, i-am vazut recent şi pe câţiva dintre străluciţii politicieni de prin Timişoara, la începutul acestei magnifice campanii electorale, dând sus şi tare tot cu sloganul izolaţionist al bănăţeanului fălos, pocnind de superioritate, buric al pământului. Capabili de performanţe remarcabile, aceşti politicieni chiar au un stomac de fier, pot înghiţi orice. Dovadă că în campania ce tocmai a început azi ei candidează de parcă Timişul ar avea un Parlament al său, separat de Bucureşti. Unul dintre ei tovarăşii comunicatori, buric de buric, vorbeşte într-un autentic stil neo-naţionalist conservator, iar peste doi ani îl veţi vedea candidând pentru un loc în Parlamentul European, cu steagul Europei peste piept.  Nu-s de-a dreptul amuzanţi aceşti străluciţi politicieni locali? 

Bun venit la spectacolul trist al lumii populiştilor de stânga-dreapta, la halit pâine şi circ.







Comentarii

Postări populare de pe acest blog

[CONVERSATIV] Numai pentru curioși: versiunile contraintuitive ale cotidianului, în interviurile lunii iulie

Îmi place întrebarea aceea prin care scriitorul este provocat de jurnalist să descrie în câteva cuvinte povestea din cel mai recent text de ficțiune pe care l-a publicat. Cred că e un test mai mult decât interesant pentru scriitorii pretențioși și creativi, pentru că îi obligă să condenseze la un rezumat de o frază libertatea unei povestiri de câteva sute de pagini. E ca și cum i s-ar cere autorului să formuleze instant un supratitlu de o propoziție pentru un text la care a lucrat o perioadă de luni sau ani de zile.   Acum, mergând pe firul ideii, un supratitlu poate fi de folos și atunci când deschide o fereastră a curiozității către răspunsurile dintr-un interviu. O să vă propun câteva astfel de supratitluri, ca introduceri la unele dintre cele mai interesante materiale jurnalistice pe care le-am găsit în revista presei de iulie: interviuri exclusive, pe teme de actualitate ori atemporale, versiuni contraintuitive ale cotidianului, dominat în aceaste luni de spectrul pandemi...

[CONVERSATIV] O dată pe lună, 5 autori cu cărți noi, 7 întrebări despre subtextul cărților și autorii lor. Hiper-realitatea din care autorii își construiesc ficțiunile

De multe ori, avem supriza de a găsi acolo, în fereastra dialogală deschisă de inteviurile atipice, mai multe secrete despre viață decât în orice altă perspectivă și interpretare. Un interviu de top conține multă curiozitate, îndrăzneala de a transmite această curiozitate către intervievat, dar mai ales expresii interogative inspirate, prin care întrebările cer și obțin răspunsuri directe și revelatoare. Spre exemplu, LITERARY HUB publică lunar un serial de interviuri simultane cu 5 autori de cărți recent apărute, într-un montaj de 7 întrebări insolite, prin care este căutat subtextul noilor cărți și chiar explicații despre relația autorială dintre scriitor și textul său. Rezultatul vorbește de la sine, devine un izvor de interpretări și înțelesuri, unele mai profunde, despre sensul amplu al textelor, altele de detaliu, relative la nuanțe și micro-idei prinse în secvențe și paragrafe ale textelor. Oricum, indiferent de nivelul explicativ pe care se poziționează răspunsurile, din puter...

Orbecăiala Capitalei Europene a Culturii, ediția de Timișoara. Oamenii foarte talentați rămân ignorați, din cauza suprabirocratizării și festivismului

Un scandal neprevăzut și insolit, al unui plagiat așa-zis neintenționat, a devansat o  ședință de bilanț  a Asociației Timișoara - Capitală Europeană a Culturii. E vorba de un film de prezentare produs în condiții ciudate, prin „împrumutarea” fără consimțământul autorului a unui text. O eroare care e greu de justificat atfel decât în termenii unei grabe de a „scoate” ceva pe piață, de ochii lumii. E regretabil că TM 2021 se promovează cu  un text care nu-i aparține . Înainte de acest exemplu viu de inadecvare culturală, un alt protest , de data aceasta a celor din Unitatea artistică a Asociației TM2021, arăta că veștile bune despre pregătirea programului cultural pentru 2021 continuă să se lase așteptate nepermis de mult. Chiar și semnalul de alarmă tras de către unul dintre cunoscuții italieni stabiliți în Timișoara, Gianluca Testa, este mai mult decât simptomatic pentru neliniștile trezite în comunitatea timișoreană, în urma inadecvărilor repretate în proiectarea ...